جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران: رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق غیرقانونی است

ایران: رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق غیرقانونی است

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را «فاقد وجاهت و اعتبار قانونی» دانست.

شمخانی در مصاحبه با شماره روز سه‌شنبه 12 سپتامبر روزنامه الوفاق، روزنامه عربی وابسته به موسسه مطبوعاتی دولتی ایران، در پاسخ به سو گفت: «در شرایطی که عراق به مرحله پایانی رهاسازی خاک خود از دست تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و بویژه اقلیم کردستان خواهند داشت».

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: «مشکل مردم عراق با تجزیه مبتنی بر گرایشات قومی و مذهبی حل نشده و این گونه اقدامات به واسطه تضعیف ژئوپلیتیک و انسجام داخلی می‌تواند معضلات جدیدی را نیز به دنبال داشته باشد و موجب سوء استفاده قدرت‌های فرامنطقه‌ای و سیطره اقتصادی و سیاسی آنان در منطقه شود».

با وجود مخالفت‌های داخلی، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، بر برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم از عراق در روز 25 سپتامبر اصرار دارد.

این برای نخستین بار نیست که مقام‌های ایرانی، مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق ابراز می‌کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به این‌که کردها، در سه استان غربی و شمال غربی ایران اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند و در شماری از استان‌های دیگر اقلیت هستند، مقام‌های ایرانی نگران تقویت احساسات استقلال طلبی در میان کُردهای ایران است.

چنین نگرانی در میان مقام‌های ترکیه که ساکنان استان‌های جنوبی‌اش کُرد هستند و حزب کارگران کردستان بیش از 40 سال است که در نبردی مسلحانه به دولت مرکزی در آنکارا به سر می‌برد نیز دیده می‌شود. ترکیه نیز مخالفت خود را با رفراندوم استقلال اقلیم کردستان اعلام کرده است.

مقام‌های عراقی هم با برگزاری رفراندوم مخالف هستند و پارلمان عراق روز سه‌شنبه مخالفت خود را با این اقدام اقلیم کردستان اعلام کرد.

مسعود بارزانی ضمن تاکید بر این‌که اقلیم کردستان پس از برگزاری همه‌پرسی، اعلام استقلال نخواهد کرد، به العربیه گفت که پس از رفراندوم مقام‌های اقلیم مذاکرات خود را با دولت مرکزی عراق بر سر استقلال، آغاز خواهند ک