جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سخنان رئیس سازمان CIA درباره همکاری‌های ایران با القاعده و کره شمالی

سخنان رئیس سازمان CIA درباره همکاری‌های ایران با القاعده و کره شمالی

مایک پامپیو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) ایران را به همکاری با گروه القاعده و کره شمالی متهم کرد.

پامپیو در مصاحبه با شبکه آمریکایی فاکس نیوز، درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گفت: «ترامپ همواره به طور شفاف اعلام کرده که ارزشی برای برجام قائل نیست و من فکر می‌کنم که اغلب اعضای کابینه او نیز همین نظر را داشته باشند».

ژوئیه سال 2015، ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، به توافقی دست یافتند که در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، لغو شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همواره به این توافق انتقاد کرده و آن را «بدترین توافق» ممکن دانسته است.

رئیس CIA در مصاحبه خود افزود: «علاوه بر این و فراتر از توافق هسته‌ای آزمایش‌های موشکی، فعالیت شبه نظامیان شیعه در عراق، همکاری با حزب‌الله لبنان در سوریه و لبنان و فعالیت‌های بدخواهانه آن‌ها در سراسر جهان از زمانی که برجام حاصل شد به طور قابل توجهی افزایش یافته است».

به توافق هسته‌ای، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود.

پامپیو در ادامه، به رابطه ایران با گروه القاعده اشاره کرد و گفت: «ایران و القاعده به طور مداوم با یکدیگر همکاری داشتند البته مشکلاتی نیز بین خود آنها وجود دارد و در برخی موارد با یکدیگر مقابله نیز کرده‌اند اما ایران همواره به نوعی به القاعده باج داده به طوری که در ازای حمایت از این گروه تروریستی القاعده به تهران حمله نکند».

وی افزود: «موضوع پیچیده‌تر رابطه ایران و رژیم کره شمالی است».

رئیس سازمان CIA ادامه داد: «کره شمالی سابقه طولانی در اشاعه دانش، فن‌آوری و توانایی تسلیحاتی خود در جهان دارد. در حالی که رژیم این کشور تلاش می‌کند تا به توانایی ساخت موشک بالستیک قاره پیما و مجهز کردن آن به کلاهک هسته‌ای دست یابد، این موضوع محتمل است که در صورت دستیابی به این فن‌آوری توسط کره شمالی، این دانش در اختیار ایران نیز قرار دارد».