پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان صیدا دیوار صوتی را شکستند

پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان صیدا دیوار صوتی را شکستند

جنگنده‌های اسرائیلی روز یکشنبه ۱۹ شهریور، با پرواز در ارتفاع پایین در فضای پیرامون شهر صیدا در جنوب لبنان، دیوار صوتی را در این منطقه شکستند.

در این زمینه خبرگزاری دولتی لبنان نوشت که شکسته شدن دیوار صوتی در شهر صیدا باعث شکسته شدن شیشه‌های برخی ساختمان‌ها و وحشت در بین ساکنان منطقه شده است.

خبرگزاری آلمان نیز در این باره نوشته است که اسرائیل واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

صیدا یا صیدون در ۴۰ کیلومتری جنوب بیروت و بر کرانه دریای مدیترانه واقع است و سومین شهر بزرگ لبنان به حساب می‌آید. یکی از بزرگترین اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در لبنان هم در نزدیکی این شهر واقع است که به عین حلوه موسوم است.

ارتش سوریه روز پنجشنبه مدعی شده بود که حمله به یکی از مراکز نظامی‌اش در استان حما توسط نیروی هوایی اسرائیلی و با استفاده از حریم هوایی لبنان صورت گرفته است.

اسرائیل در مورد این حمله رسماً سکوت کرده، اما شماری از ژنرال‌های ذخیره این کشور، از جمله ژنرال عاموس یادلین رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، به طور تلویحی انجام حمله از سوی اسرائیل را تأیید کرده‌اند.

با این حال لبنان روز شنبه اسرائیل را به نقض حریم هوایی‌اش در جریان حمله منتسب به این کشور به تأسیسات نظامی سوریه متهم کرد و گفت که در این زمینه اعتراض خود را رسماً به شورای امنیت سازمان ملل عرضه می‌کند.

در مورد این حمله، آسوشیتدپرس یادآور شده بود که تأسیساتی که هدف حمله قرار گرفته، مکانی است که مقام‌های نظامی و امنیتی اسرائیل از آن به عنوان مرکز تولید سلاح «احتمالاً برای حزب‌الله لبنان» یاد کرده‌اند.

اسرائیل و لبنان از سال ۲۰۰۶ به نوعی در وضعیت جنگی بوده‌اند گرچه در این مدت تقابل نظامی عمده‌ای بین دو کشور روی نداده است.

در دوران اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل، جنبش حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود برای سال‌های با نیروهای اسرائیلی در نزاع بود و در سال ۲۰۰۶ نیز میان پس از چندین سال از خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان، برای چند هفته با اسرائیل وارد جنگ شد.

اسرائیل اخیراً از زبان نخست‌وزیرش گفته است که ایران علاوه بر سوریه، در لبنان هم کارخانه ساخت موشک‌های نقطه‌زن یا دقیق بر پا کرده، اما نخست‌وزیر لبنان برپایی چنین تأسیساتی را در خاک کشورش رد کرده است.

حزب‌الله در حال حاضر بخشی از دولت لبنان به نخست‌وزیری سعد حریری است، اما در قبال جنگ داخلی در سوریه گرچه لبنان رسماً اعلام بی‌طرفی کرده است، نیروهای حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای دولتی سوریه سرگرم جنگ با مخالفان اسد بوده‌اند.