پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ابراز نگرانی رهبر نظام از پیوستن فضلا و مدرسین مطرح حوزه علمیه قم به مردم و رویگردانی از نظام

ابراز نگرانی رهبر نظام از پیوستن فضلا و مدرسین مطرح حوزه علمیه قم به مردم و رویگردانی از نظام

وجود جریانهای مخالف و معترض در حوزه‌ها به‌ ویژه حوزه علمیه قم، در دیدار رهبر نظام با طلاب آشکار شد.

یکی از گردانندگان حوزه تهران با نام قُمی که به عنوان ”مدیر و تولیت حوزه شهید قنوتی“ معرفی شده است، در مصاحبه با سایت رجا نیوز« ۱۰شهریور ۹۶ »ضمن اشاره به نگرانی رهبر نظام از حوزه‌ها نوشته است که ”گله مندی“ رهبری  از حوزه‌ها ”خیلی خاص‌تر وتلخ تر“ از آن است که در جلسه با طلاب تهرانی ابراز کرد.

قمی با اذعان به این‌که رهبری ”به یک ناامیدی از مرکز مدیریت قم رسیده“ نوشته است که: ”حضرت آقا دستور دادند حوزه استان تهران را کاملاً از قم جدا کنند و با یک مدیریت مستقیم حوزه تهران را به سمت تحولات مطلوب ببرند“. یعنی از حوزه علمیه قم به کلی مأیوس شده و ناراضی و نگران می باشند.

قمی کمی بیشتر پرده را کنار می‌زند و گف؛ وجود جریانهای مخالف در حوزه قم امری قدیمی است زیرا رهبری در سال ۸۶خطاب به آنها گفته است: ”اگر شما تن به تحول ندهید یا حوزه می‎میرد یا اگر نمیرد، منزوی می‎شود. “

مدیر و تولیت حوزه شهید قنوتی انتصاب علیرضا اعرافی به مدیریت حوزه علمیه قم توسط رهبری، و تأسیس مرکز مستقل تهران را نیز در جهت نجات حوزه علمیه قم از این وضعیت می‌داند.

بیان واضح‌تر خطر را محمد تقی اکبر نژاد که خود در جلسه رهبر نظام با طلبه‌های تهرانی شرکت داشته آشکار کرده است. او در مطلبی که سایت جهان‌نیوز در ۱۰شهریور ۹۶ از او منتشر کرده گفته است: ”یک جریان روشنفکریء مذهبیِ خطرناکِ سکولار دارد در حوزه پا می‎گیرد. من نمی‎دانم کِی باید اینها را جدی بگیریم؟ داستان خیلی جدی است. لازمه‎اش تحول است. تحول را چه کسی باید انجام دهد؟ آقا یک وقتی گفتند تحول‎خواهی باید از بدنه‎ی خود طلاب شروع شود. یعنی چه؟ کسی این حرف را می‎زند که از بزرگان ناامید شده. واقعیتش این است که حضرت آقا از بزرگان و فضلای حوزه که بیایند تحول‎خواهی کنند نآمید شده “

علی سرلک یکی دیگر از طلبه های وابسته به رهبری در تهران در گفتگو با سایت قدس آنلاین« ۱۲شهریور ۹۶ »، با بیان «بریدگی روحانیون از رهبری و انفعال آنها از تبلیغ و ترویج ولایت فقیه»، خواستار بازنگری در مأموریت حوزه‌ها شد و گفت: «عدم بازنگری در ماموریتهای حوزه به‌معنای تبدیل شدن حوزه به واتیکان دیگری است»

سرلک ادامه داد؛ اگر حوزه خود را در تحول جدید و به تعبیر رهبری در پیچ تاریخی پیدا نکند از گردونه تحولات حذف می‌شود… ماموریتهایی که توسط حوزه و بزرگان و مراجع ترسیم می‌شود متناسب با شان تاریخ‌ساز و جایگاه تاثیر‌گذار حوزه نیست.

کمی پیشتر حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات نظام نیز از قصد دشمن برای نفوذ در حوزه علمیه و ”متوقف کردن انقلاب اسلامی“خبر داد و گفت: ”طراحی دشمن این است که انقلاب را با نفوذ در حوزه علمیه متوقف سازد“. (سایت تبیین ۲۲مرداد ۹۶)

آن‌چنان که از حرفهای قُمی”مدیر و تولیت حوزه شهید قنوتی“، برمی‌آید با توجه به تلاطم حوزه‌ها و رویگردانی بسیاری از فضلا و مدرسین مطرح حوزه ها از رهبر نظام است که باعث شده علیرضا اعرافی برای ”تحول“ در حوزه علمیه قم به مدیریت آن منصوب شود. هدف رهبر نظام این است که با نصب اعرافی  به مدیریت حوزه علمیه قم بتواند نارضایتی و مخالفت علما و فضلای حوزه قم را در کنترل داشته باشد.