پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سه عضو «عرفان حلقه» در شیراز بازداشت شده‌اند

سه عضو «عرفان حلقه» در شیراز بازداشت شده‌اند

یک خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران خبر داد که سه عضو «عرفان حلقه» در شیراز،‌ به اتهام «هماهنگی» برای «برگزاری تجمع» در اعتراض به صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه ۹ شهریور اعلام کرد که زهرا بزرگ‌پور، کیارمین محمدزاده و مسلم مومنی سه عضو «حلقه عرفان» در شیراز دستگیر شده‌اند.

این خبرگزاری مدعی شده که این سه نفر پس از صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری «اقدام به هماهنگی برای تجمع غیرقانونی» در شیراز و دیگر استان‌ها کرده‌اند.

در روزهای گذشته و پس از صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری،‌ گزارش‌هایی از تجمع‌های چند نفری تعدادی از هواداران او منتشر شده است.

هواداران محمدعلی طاهری در سال‌های اخیر نیز چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌ و تعدادی از آنها بازداشت و زندانی شده‌اند.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمدعلی طاهری بنیانگذار «عرفان حلقه» در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داده بود که بار دیگر برای موکلش حکم اعدام صادر و این حکم روز یکشنبه توسط دادگاه انقلاب ابلاغ شده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی،‌ دیوان عالی کشور با استناد به اینکه اقدامات آقای طاهری پیش از سال ۸۹ انجام شده و ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ تصویب شده،‌حکم قبلی اعدام را نقض کرده بود.

با این حال وی اعلام کرده که دادگاه بار دیگر به استناد ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی حکم خود را صادر کرده است.

وکیل محمد علی طاهری ابراز امیدواری کرده که حکم اعدام جدید نیز در دیوان عالی کشور نقض شود.

بر پایه ماده ۲۸۶ از قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۹۲، افرادی که «به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شوند» مفسد فی‌الارض شناخته شده و به اعدام محکوم می‌شوند.

مشخص نیست آقای طاهری با استناد به کدام بخش از این ماده مشمول حکم اعدام شده است.

وکیل آقای طاهری همچنین می‌گوید دلیلی بر اینکه اقدامات موکلش موجب فساد گسترده و به تعبیر ماده ۲۸۶ «فساد فی‌الارض» شده باشد، وجود ندارد و همچنین آقای طاهری نمی‌تواند مشمول قانونی باشد که پس از اقدامات او به تصویب رسیده است.

آقای طاهری در سال ۸۰ مؤسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» تأسیس کرد و در آن به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و ساینتولوژی» مشغول شد. او در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و حکم اولیه‌ای که برایش صادر شد نیز «اعدام» بود.

اما سال گذشته حکم اعدام او در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه انقلاب ارجاع شد.

حکم جدید اعدام برای محمد علی طاهری در حالی صادر شده که وکیل مدافع او بهمن‌ماه پارسال خبر داده بود که قرار منع تعقیب موکلش از اتهام‌های «سب‌النبی»، «ارتداد» و «ارتباط با چریک‌های فدایی خلق» صادر و قطعی شده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۴ تیر، از احتمال صدور مجدد حکم اعدام، برای محمدعلی طاهری خبر داده و از مقامات ایرانی خواسته بود تا این زندانی عقیدتی را بی‌قید و شرط آزاد کند.

پیش از این آقای علیزاده طباطبایی به نقل از آقای طاهری اعلام کرده بود که او مؤسسه‌اش را با مشارکت آقایان علی‌پور و سردار جورکش که از مقام‌های ارشد امنیتی نیروی انتظامی بوده و درجه سرتیپی داشته‌اند، تأسیس و اقدام به برگزاری کلاس کرده است.

برخی از رسانه‌های اصولگرا پیش از این با انتشار تصاویر «استفتائات» ناصر مکارم شیرازی، لطف‌الله صافی گلپایگانی و محمدعلی علوی گرگانی، اعلام کرده بودند که این سه مرجع تقلید «حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند».

با این حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، دهم شهریور ۹۴ به نقل از آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرده بود که «چنین مطلبی (حکم به ارتداد) صحت ندارد، ولی ایشان انحرافات فراوانی دارند و شرکت در کلاس‌های ایشان جایز نیست».

آیت‌الله علوی گرگانی نیز در پاسخ به پرسشی نوشته بود که «هیچ‌گونه فتوای قطعی» مبنی بر «ارتداد» آقای طاهری داده نشده‌ است.