پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا از صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری

ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا از صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری

 

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۰ شهریور با صدور بیانیه‌ای از صدور حکم اعدام برای بنیانگذار عرفان حلقه عمیقا ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است وارد کردن اتهاماتی چون تشکیل «یک فرقه مذهبی» و «افساد فی‌الارض» با تعهدات بین‌المللی ایران در مورد آزادی بیان و آزادی مذهب یا عقیده مغایرت دارد.

وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید این حکم همچنین در تضاد با تعهدات ایران برای صدور حکم اعدام «تنها برای جرایم بسیار جدی» است.

این وزارتخانه همچنین از گزارش‌هایی که درباره بازداشت پیروان عرفان حلقه منتشر شده، عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

آمریکا همچنین از دولت ایران خواسته است تا از هرگونه اقدامی که منجر به لغو حکم اعدام و دیگر مجازات‌های محمدعلی طاهری می‌شود، دریغ نکند.

وزارت‌خارجه ایالات متحده در پایان از ایران خواسته است به حقوق بشر که در قانون ایران و قوانین بین‌المللی آمده است، پایبند بماند.

وکیل مدافع محمدعلی طاهری،‌ بنیانگذار عرفان حلقه،‌ روز پنجم شهریور در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرد که برای موکلش حکم اعدام صادر شده و این حکم توسط دادگاه انقلاب ابلاغ شده است.

محمود علیزاده طباطبایی افزود که حکم صادره، «حکم دادگاه بدوی» است و وکلای مدافع تا ۲۰ روز فرصت دارند که در این زمینه در دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی کنند.

وکیل آقای طاهری در عین حال می‌گوید که دلیلی بر اینکه اقدامات موکلش موجب فساد گسترده و به تعبیر ماده ۲۸۶ «فساد فی‌الارض» شده باشد، وجود ندارد و همچنین آقای طاهری نمی‌تواند مشمول قانونی باشد که پس از اقدامات او به تصویب رسیده و در واقع عطف بماسبق شده است.

بر پایه ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲، افرادی که «به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شوند» مفسد فی‌الارض شناخته شده و به اعدام محکوم می‌شوند.

با این حال معلوم نیست، «فساد فی‌الارض» که آقای طاهری به آن متهم شده، از کدام بخش ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی برداشت شده است.

رادیو فردا