پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بازگشت مهدی کروبی به محل حصر و حضور زندانبان‌ها بیرون منزل او

بازگشت مهدی کروبی به محل حصر و حضور زندانبان‌ها بیرون منزل او

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، از بازگشت او به محل حصر پس از تائید شرایط قلبی اش از سوی پزشک معالج بیمارستان «شهید رجایی» خبر داد و خروج زندانبان‌ها از منزل آقای کروبی را تائید کرد.

وب‌سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی٬ روز چهارشنبه هشتم شهریور در گفت‌و‌گو با فاطمه کروبی٬ به نقل از وی نوشت که همسرش پس از کشیده شدن بخیه‌های عمل و تائید شرایط و ضربان قلبی اش از سوی پزشک معالج از بیمارستان مرخص شده است.

خانم کروبی همچنین درباره خروج زندانبان‌ها از محل حصر که از شرایط مهدی کروبی برای شکستن اعتصاب غذا بود گفت که «نیروهای امنیتی در هفتمین سال حصر با استقرار امکاناتی در کوی چوبینه از منزل‌مان خارج شدند».

وی از آنچه اقدام «همدلانه مسئولان نظام» برای خروج زندانبان‌ها از منزل کروبی نامید٬ تشکر کرد و افزود که «دولت خوشبختانه به تعهد و وعده‌ای که داده بود عمل کرد».

فاطمه کروبی در واکنش به تکذیب خروج ماموران امنیتی از منزل شان از سویغلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه، نیز گفت: «اینکه چرا آقای اژه‌ای اصرار دارند آن را تکذیب کنند بهتر از خود ایشان که مقامی قضایی هستند پرسیده شود».

مهدی کروبی در مرداد ماه اعلام کرده بود که در صورت خارج نشدن ماموران امنیتی از منزلش که در طول این سال‌ها عملا با وی زندگی کرده‌اند٬ دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

وی که همچنین خواستار برپایی دادگاه علنی برای محاکمه خود شده بود٬ پس از ترخیص از بیمارستان و ادامه حضور ماموران در منزل٬ در روز ۲۵ مرداد دست به اعتصاب غذا زد که منجر به وخامت حالش و اعزام وی به بیمارستان شد.

اندکی بعد خانواده کروبی از خروج ماموران امنیتی از منزل‌شان خبر دادند و محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت نیز این موضوع را تائید کرد.

با این حال٬ سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی درباره تحقق خواسته دوم آقای کروبی مبنی بر برگزاری دادگاه علنی گفت که «نیروهای وزارت اطلاعات از منزل مهدی کروبی خارج نشده‌اند و این دروغ محض است.»

سحام‌نیوز در ادامه این گفت‌و‌گو درباره «وضعیت روحی» مهدی کروبی از فاطمه کروبی سئوال کرد و او هم پاسخ داد که این رهبر «جنبش سبز» در طول این هفت سال در دوره‌های مختلف از دسترسی به آفتاب و هوای آزاد محروم بوده٬ محدودیت‌های ارتباطی داشته٬ حقوق اولیه‌اش رعایت نشده٬ خانه مسکونی‌اش از سوی زندانبانان اشغال شده٬ دوربین و شنود در منزل وجود داشته و آرامش وی به واسطه اعمال دستورالعمل‌های سلیقه‌ای زندانبانان سلب شده است.

خانم کروبی با این حال اضافه کرد که اگرچه مهدی کروبی در طول این سال‌ها از نظر جسمی٬ «صدمات غیرقابل جبرانی» دید٬ اما «ثابت‌قدم» ماند و «هزینه فکر و اندیشه و عقیده خود را هرچند که سنگین هم باشد» می‌پردازد.

وی در ادامه درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و ۸۸ گفت که در این دو انتخابات٬ «حوادث و دخالت‌هایی رخ داد که آقای کروبی و بسیاری دیگر از افراد معتقد بودند میزان دیگر رأی ملت نیست و این انحراف هم بزرگ و هم خطرناک است».

فاطمه کروبی نتیجه اعتراض همسرش به این روند در کنار دیگر اقشار جامعه را «سرکوب خشن و پر شدن زندان‌ها از نخبگان و فعالان و نهایتا حصر و حبس بی ضابطه‌ای که همچنان ادامه دارد»٬ معرفی کرد.

وی افزود که مهدی کروبی «همواره اصرار» داشته و «دارد» که «این موضوع مهم در دادگاهی علنی طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی با هر ترکیبی که حاکمیت در هیات منصفه و قضات آن در نظر می‌گیرد مطرح شود تا ایشان به اتفاق وکلای‌شان به اتهام‌های مطرح شده پاسخ دهند و این غائله پایان پذیرد».

پیشتر به نوشته خبرگزاری ایسنا،‌ عباس جعفری دولت‌آبادی،‌دادستان تهران، روز دوشنبه ششم شهریور با اعلام آمادگی قوه قضائیه برای محاکمه میر سحین موسوی،‌زهرا رهنورد و مهدی کروبی،‌ این موضوع را منوط به «فراهم شدن شرایط» دانسته بود. با این همه، وی توضیح بیشتری در این مورد نداده بود.

پس از آن نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه هفتم شهریور، از طرح مباحثی درباره حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شورای عالی امنیت ملی خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که با خروج نیروهای امنیتی «گام‌های بعدی» هم برداشته خواهد شد.

به نوشته سحام نیوز، فاطمه کروبی اظهار امیدواری کردکه روزی «عقلانیت و خرد به همه ارکان نظام سایه بیفکند و کشور با مسائل لاینحل مواجه نباشد».

مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ و در پی اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ٬ در حصر خانگی به سر می‌برند و به گفته علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس،‌ نظر علی خامنه‌ای بر ادامه این وضعیت است.

حسن روحانی با آنکه در هر دو انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم وعده رفع حصر را مطرح کرده٬ هنوز نتوانسته به این وعده خود تحقق ببخشد. این در حالیست که جمعیت شرکت کننده در سخنرانی‌های او، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت سال جاری، بارها خواستار پایان حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد شده اند. در عین حال،‌ شماری از چهره های سیاسی و مذهبی نیز خواستار پایان حصر شده اند.