چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » امارات: بازگشت سفیر قطر به تهران سیاست مخفی‌کاری‌ دوحه را نشان می‌هد

امارات: بازگشت سفیر قطر به تهران سیاست مخفی‌کاری‌ دوحه را نشان می‌هد

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی روز جمعه 24 اوت 2017 گفت، تصمیم قطر برای بازگرداندن سفیر خود به تهران با همه توجیه‌های متعددی که صورت گرفته بیانگر چرخش موضع غیر ثابت دوحه در قبال ایران و حوثی‌ها است.

قرقاش در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «قطر از روابط تجاری امارات با ایران توجیهی ساخته برای بازگرداندن سفیر خود به تهران اما فراموش کرده که منافع مهم و اساسی ایران در منطقه خلیج در میدان‌های مشترک گاز با قطر است».

قرقاش افزود:« بحران قطر به طرز متهورانه اداره می‌شود. بازگشت سفیر این کشور به تهران دوگانگی سیاسی و تاثیرپذیری دوحه از گرایشات حزبی اسلامگرایان مسلمان‌نما را برملا می‌کند».

وزیر مشاور در امور خارجه امارات افزود: « تصمیم‌گیری در یک حاکمیت نباید خجولانه و ضعیف باشد و خودبزرگ‌بینی و تهور سیاسی باعث ضعف حاکمیت در تصمیم‌گیری شود. وقتی که رسانه‌ها تنها ابزار کسی باشد آنگاه توجیه‌ها به سر و صدایی پوچ و غیر قانع‌کننده تبدیل می‌شود».

دولت قطر روز چهارشنبه 23 ژوئیه اعلام کرد که سفیرش برای از سرگیری ماموریت‌هایش، به ایران باز خواهد گشت.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه قطر صادر و خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده، آمده است: «به دنبال توسعه روابط دو جانبه با ایران در همه زمینه‌ها هستیم».

رسانه‌های ایران هم گزارش داده‌اند که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزير امور خارجه قطر در گفتگوى تلفنى با محمدجواد ظريف وزیر امور خارجه ایران، ضمن تاكيد بر لزوم گسترش روابط دوجانبه، اعلام كرد كه قطر سفير خود را به تهران باز مى‌گرداند.

وزارت امور خارجه قطر با اعلام این خبر تاکید کرد که دوحه درصدد تقویت روابط دوجانبه با ایران است.

قطر ژانویه سال 2016 گذشته در همبستگی با سعودی در اعتراض به هجوم علیه سفارت سعودی در تهران سفیر خود را از ایران فراخوانده بود.

قدام قطر همزمان با بحران روابط این کشور با شماری از کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

ژانویه گذشته 7 کشور عربی و در راس آن‌ها سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند. این کشورها در بیانیه‌های جداگانه‌ای، قطر را به پشیتبانی از تروریسم متهم کردند.

سوء تدبیر قطر در مدیریت بحران

وزیر مشاور در امور خارجه امارات در بخش دیگری از توییتر خود نوشت: «مدیریت بحران توسط قطر باید میان آرمان‌ها و واقعیت‌های دوحه توازن ایجاد می‌کرد اما این کشور بحران به وجود آمده را با سوء تدبیر و سردرگمی مدیریت کرد».

قرقاش افزود: «عاقلانه این است که قطر برای حل مسائل محیط اطراف خود و بحران موجود با جدیت تعامل کند، ولی دوحه با اعلام برنامه‌هایش و مواضعش در قبال ایران و یمن، مشکلات خود را بیشتر کرد».

گفتنی است که پادشاهی سعودی، امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو، دولت قانونی یمن و چاد به دلیل حمایت قطر از تروریسم، افراط‌گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.