جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دادستان تهران در واکنش به اعتصاب غذای خشک «بسیجی خیبر» و ۱۵ زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر گفت؛ تسلیم اعتصاب غذای زندانیان نمی‌شویم

دادستان تهران در واکنش به اعتصاب غذای خشک «بسیجی خیبر» و ۱۵ زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر گفت؛ تسلیم اعتصاب غذای زندانیان نمی‌شویم

 

عباس جعفری دولت‌آبادی روز چهارشنبه، اول شهریور، گفت: «به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست‌خورده است.»

وی تاکید کرد: «دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود. مجازات زندانیان باید به طور کامل اجرا شود و قرار نیست ما تحت تاثیر برخی اقدامات زندانیان از جمله اعتصاب غذا قرار گیریم.»

زندانیان سیاسی در ایران بارها در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان از جمله رعایت نشدن قوانین مبنی بر تفکیک زندانیان بر اساس اتهام، محرومیت از تماس تلفنی با خانواده، شرایط نامناسب نگهداری و بدرفتاری نگهبانان و ضرب و شتم زندانیان اعتصاب غذا کرده اند.

دکتر مهدی خزعلی امروز که همزمان است با مراسم ازدواج دخترش ۱۱مین روز از اعتصاب غذای خشک خود را سپری میکند و طبق اخبار دریافتی حال جسمانی ایشان وخیم گزارش شده است، لازم به ذکر است که روز گذشته در حالی که مسئولان وعده آزادی ایشان را داده بودند با خلف وعده دکتر خزعلی را از بیمارستان به زندان منتقل کردند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، اعتصاب غذای ۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج، در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان از جمله «محرومیت از هواخوری روزانه»، «تهویه ضعیف»، «وجود دوربین مداربسته» و «تحویل ناقص وسایل شخصی» پس از ۲۴روز ادامه دارد.

ماگدا مغربی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، درباره اعتصاب غذای این زندانیان گفته است: «این واقعیت که وضعیت زندان به این اندازه بد شده که زندانیان ناامید، را به اعتصاب غذا برای رسیدن به پیش‌پاافتاده‌ترین استانداردها مجبور کرده، یادآور اصلاحاتی‌ است که سیستم ظالمانه زندان‌ها در ایران به آن نیازمند است.»

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، رضا شهابی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، از ۱۵ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

رضا شهابی در پرونده جدیدی که سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران آن را «پرونده‌سازی» نامیده، به یک سال زندان دیگر محکوم شده‌ است. ضمن آن که دادستانی پنج ماه از زمانی که رضا شهابی با تأیید پزشکی قانونی از مرخصی پزشکی برخوردار شده بود را «غیبت» محسوب کرده‌ است.

در این ارتباط، دختر هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی، در حساب توئیتری خود خبر داده که مادرش از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

پیشتر دلیل اعتصاب غذای خانم شهیدی اعتراض به «بلاتکلیفی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان قضایی» اعلام شده بود.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

در همین حال ملیحه حسینی، ‌همسر احسان مازندرانی، ‌نیز در توئیتی درباره وضعیت همسرش نوشته که «شش روز است كه معده‌اش چيزی جز آب قبول نمی‌كند و دادستان حتی اجازه مرخصی استعلاجی هم نمی‌دهد».

همسر احسان مازندرانی روز سه‌شنبه همچنین خبر داد که این روزنامه‌نگار زندانی «در حالت نيمه بيهوش با فشار زير ٨ ، قند زير ٤٠ و ضربان قلب ١٣٠» به بهداری زندان اوین منتقل شده اما دکتر تنها سطح هوشیاری او را کنترل و اعلام کرده، برای درمانش نمی تواند اقدامی انجام دهد.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، پیش از این در اعتراض به مواردی چون بازداشت غیرقانونی و یا بدرفتاری ماموران زندان چندین بار اعتصاب غذا کرده بود.