جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کمبود بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در استان کرمان

کمبود بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در استان کرمان

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش کرمان گفت “استان کرمان یک میلیون و ۵۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی نیاز دارد به گونه ای که برای رسیدن به سرانه قابل قبول، باید۱۰ هزار و ۲۸۰ کلاس درس جدید احداث شود”.

به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدرضا فتوت صبح دوشنبه  ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تلاش استان برای اختصاص سهم ویژه اعتبارات استانی برای اداره کل آموزش و پرورش، تصریح کرد: “کرمان به عنوان وسیع ترین استان کشور، با محدودیت اعتبارات در همه حوزه ها مواجه  است اما حضور خیرین می تواند دولت را یاری رسان باشد”.

فتوت با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در راستای احداث، احیاء، مقاوم سازی مدارس فرسوده در استان کرمان، خاطرنشان کرد: “در قالب الگوی اقتصاد مقاومتی که از سوی استاندار کرمان به عنوان یک ایده مطرح و اجرایی شده است، با حمایت های ائمه جمعه و مجمع نمایندگان استان، بنگاه های اقتصادی به کمک توسعه استان آمده اند”.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در این راستا به هشت زون اقتصادی تقسیم و مسئولیت توسعه ای مناطق به ۲۲ موسسه و بنگاه اقتصادی توسعه گرا واگذار شده است، گفت: “سیاست های آموزش و پرورش و بحث تعلیم و تربیت نیز در کنار این الگو به طور جد دنبال و فرهنگ سازی تبدیل شده است”.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان، تعلیم و تربیت را یکی از اولویت های امروز جامعه عنوان کرد و افزود: “فرهنگ و آموزش، زیربنای امور توسعه ای است که توجه به آن در سایر  حوزه ها اثرگذار خواهد بود”.

فتوت بر لزوم احداث، احیا و مقاوم سازی مدارس استان از سوی  خیرین، در راستای رونق تحصیلی دانش آموزان تاکید و تصریح کرد: “کسب رتبه نخست کنکور سراسری در رشته علوم تجربی توسط دانش اموز سیرجانی جای تبریک و تقدیر دارد”.

 کمبود بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در استان کرمان

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در ادامه این آئین با تاکیدبراینکه۲۰ درصد فضاهای آموزشی موجود در کشور توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است، یادآورشد: “۱۰۷ هزار کلاس درس موجود در کشور معادل ۳۸ درصد فضاهای آموزش و پرورش در کشور به همت خیران ایجاد شده است”.

محمدتقی نظرپور با تاکید براینکه خیران باید به بحث نگهداری مدارس بعد از احداث هم توجه داشته باشند، تصریح کرد: “مکان‌یابی مدارس در زمان احداث بسیار با اهمیت است لذا نباید مدارس در مکان‌هایی ساخته شود که به دلیل مهاجرت از آنها استفاده نشود و به دلیل بلا‌استفادگی تخریب شود”.

وی سرانه متوسط کشوری به لحاظ فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز ۵.۱۷ مترمربع عنوان کرد و گفت: “در استان کرمان سرانه متوسط کشوری برای هر دانش‌آموز ۴.۹۲ مترمربع فضای آموزشی است و این امر موجب شده است تا استان کرمان از این نظر در جایگاه بیست و سوم کشور در بین ۳۱ استان قرار گیرد”.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استان کرمان برای رسیدن به سرانه قابل قبول، باید به سرانه ۸.۱۴ مترمربع برسد، افزود: “استان کرمان یک میلیون و ۵۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی نیاز دارد به گونه ای که برای رسیدن به سرانه قابل قبول، باید۱۰ هزار و ۲۸۰ کلاس درس جدید احداث شود”.

۸۰۰ مدرسه در استان کرمان تخریبی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در ادامه این آئین، خیرین مدرسه‌ساز را، بسترسازان تعلیم و تربیت دانست و یادآورشد: “رضایت و آرامش درونی زمانی در انسان ایجاد می‌شود که احساس کند بقیه از وجود او احساس آرامش می‌کنند”.

محسن بیگی پایدارترین و ماندگارترین صدقه را کمک به آموزش، آگاهی و تربیت انسانها عنوان کرد و گفت: “حدود ۵۷۰ هزار دانش‌آموز در ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه دولتی در استان کرمان از یک کلاسه تا ۲۴ کلاسه در حال تحصیل می باشند”.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه دولتی در استان کرمان، ۸۰۰ مدرسه تخریبی است، افزود: فضای فیزیکی ۸۰۰ مدرسه نیز در استان کرمان، یعنی حدود ۱۵۰ هزار دانش‌آموز نیاز به مقام‌سازی دارد.