پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیشنهاد ابتکار برای اعطای جایزه جهانی میرزاخانی برای زنان و مردان محقق

پیشنهاد ابتکار برای اعطای جایزه جهانی میرزاخانی برای زنان و مردان محقق

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر این که اشتغال فارغ‌التحصیلان زن از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است که باید با برنامه‌ریزی رفع شود، پیشنهاد اعطای جایزه‌ای به نام میرزاخانی را ارائه داد که به زنان و مردان تراز اول جهانی اعطا شود.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم اولین جایزه زنان علم با تاکید بر این که دانایی محور قدرت کشورها محسوب می‌شود، افزود: کشورهایی که دانایی را به کار بستند و توانستند در عرصه‌های مختلف حضور یابند، گام‌های موثری در بهبود کیفیت شهروندی برداشته‌اند.

وی با تاکید بر این که جایزه زنان علم در این جهت حرکت می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر دختران جوانی در عرصه علم وارد شده‌اند و امیدهای والایی دارند و این جایزه می‌تواند در تحقق این امیدها موثر باشد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با ابراز خرسندی از اینکه دولت روحانی برای حضور خانم‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی و مدیریتی سیاست‌گذاری‌های مشخصی دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی در برنامه ششم برای زنان پیش‌بینی شده است و انتظار داریم که با این اقدام عقب‌ماندگی‌هایی در وزارت علوم و بهداشت وجود دارد، رفع شود.

ابتکار با بیان این که ۲۷ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از زنان تشکیل شده است، در عین حال تاکید کرد: ولی در عرصه‌های تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مدیریت دانشگاه‌ها زنان هیچ نقشی ندارند و باید تناسب منطقی میان اشتغال زنان در سمت هیات علمی و ریاست دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها ایجاد شود.

وی با بیان این که تاکنون خانم‌ها نتوانسته‌اند در سمت ریاست دانشگاه‌ها و یا معاونت دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند، ابراز امیدواری کرد که هدف‌گذاری دولت در این زمینه موجب حضور بیشتر زنان براساس شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنها باشد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی مدیریتی زنان اضافه کرد: امروزه زنان در حوزه‌های علمی به ویژه علوم پایه که در گذشته کمتر حضور می‌یافتند و نگاه‌های منفی بر آنها کم بود توانستند پیشرفت‌های زیادی داشته باشند که نمونه بارز آن پورفسور میرزاخانی است که در تراز اول جهانی قرار دارد.

ابتکار با اشاره به اهمیت علوم کاربردی در راستای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از مسائل مهم است که این مساله برای فارغ‌التحصیلان دختر پیچیده می‌شود که رفع این معضل نیاز به برنامه‌ریزی برای زنان فارغ‌التحصیل دارد.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌آفرینی، افزود: نام‌گذاری بخش جوان جایزه زنان علم به نام پرفسور میرزاخانی یک انتخاب شایسته است و پیشنهاد می‌کنم که جایزه علمی و بین‌المللی به نام وی داشته باشیم که این جایزه به زنان و مردان تراز اول جهانی اعطا شود.