جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۲۹ مرداد؛

مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۲۹ مرداد؛

روزنامه‌های امروز روز آخر بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی را محور اصلی خود قرار دادند و گزارش‌هایی از مذاکرات مجلس در روز گذشته نوشتند. انتخاب محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر تهران، دیگر موضوعی بود که بیشتر روزنامه‌ها آن را برجسته کردند. جدایی یکی از معتمدان ترامپ از کاخ سفید، دیگر محور مهم روزنامه‌های امروز است.
روزنامه‌های امروز ۲۹ مردادماه در دومین روز هفته در حالی منتشر شدند که موضوع بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی روحانی در بهارستان و سخنان موافقان و مخالفان آن‌ها در کنار گمانه‌زنی‌ها از نتیجه رأی اعتماد همچنان از محورهای اصلی روزنامه‌هاست.

امروز روز آخر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای حضور در کابینه دوازدهم است و روزنامه‌ها ضمن انتشار گزارش‌هایی از جلسات روزهای گذشته مباحث مطرح درباره برخی وزرا و دفاع آن‌ها را برجسته‌تر از بقیه منعکس کردند. نام و تصویر نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت امروز در تعدادی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا چاپ شده است.

آرمان امروز در کنار تصویر زنگنه و تیتر حرف آخر مجلس عنوان دفاع شیخ الوزرا را جای داده است و روزنامه منتقد افکار، تیتر درشت «باشگاه پرحاشیه ژنرال» را ـ که از سخنان یکی از نماینده‌های مخالف او در جلسه دیروز مجلس انتخاب شده بود ـ برگزید.

روزنامه بهار هم این جمله زنگنه در دفاعیات خود که گفت: «دست ظریف را می‌بوسم» را در کنار تصویر زنگنه قرار داد.

بااین‌حال بیشتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب از کنار موضوع انتخاب محسن هاشمی به‌ عنوان رئیس شورای شهر تهران به ‌سادگی عبور نکردند و با چاپ تصویر او در صفحه نخست و انتخاب تیترهایی مرتبط ریاست او در شورای شهر تهران را برجسته کردند.

شرق پس از انتخاب هاشمی در جلسه غیررسمی شورای شهر ـ بعد از انتخاب نجفی به‌ سمت شهردار ـ تعبیر شورای بیش‌فعال را در کنار تصویر کارتونی از محسن هاشمی قرار داد.

آرمان امروز، تیتر «تهران را تحویل بگیرید» برای این خبر انتخاب و اعتماد «سکان شورای شهر در دستان فرزند هاشمی» را تیتر کرد.

جز موارد یادشده روزنامه‌های امروز سوژه‌ها و محورهای دیگری را نیز در گزارش‌ها و یادداشت‌های خود موضوع قرار دادند که در ادامه بعضی از آن‌ها را مرور می‌کنیم؛
هاشمی شاهرودی ناجی احمدی‌نژاد می‌شود؟
آرمان امروز در گزارشی نوشت: احمدی‌نژاد ناگهان تصمیم گرفت پس از مدت‌ها غیبت به مجمع تشخیص مصلحت برود. آن روز‌ها رابطه اصولگرایان با او به‌هم‌خورده بود و از همه سو زیر شدیدترین فشار‌ها قرار داشت. از حضور ناگهانی احمدی‌نژاد در مجمع امروز تنها تصویری مانده که آیت‌الله هاشمی به‌ طرف او چرخیده و نگاهی عجیب به او دارد. نگاه آیت‌الله به او چنان است که انگار یادآوری می‌کند من از مدت‌ها قبل تو را شناخته بودم. تردیدی نیست که احمدی‌نژاد هم آیت‌الله را شناخته بود، وگرنه او که از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای رسیدن به صدر اخبار چشم‌پوشی نمی‌کرد چرا در جلسه‌های مجمع غیبت داشت؟ الحاح او بر غیبت از جلسات مجمع چنان بود که تنها وقتی دید همه همراهان گذشته را از دست می‌دهد، حاضر شد به آن برگردد.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز یکشنبه‌ ۲۹ مرداد :
این گزارش ادامه می‌دهد: روزی که نامه تشکر از رهبری را نوشت و بر پایبندی‌اش به نهی رهبری برای کاندیداتوری سخن گفت: بازهم نگاه‌ها به او مهربانانه‌تر شد. می‌گفتند هر خطایی که از احمدی‌نژاد سرزده، اما پایبند است و بس. عمر این نگاه مهربانانه، اما فقط چند ماه بود. او گویی خوابی دیگر برای خود دیده بود. نمی‌خواست حذف شود حتی به قیمت پشت کردن به نهی رهبری. به وزارت کشور رفت به بهانه همراهی کردن یار غارش حمیدرضا بقایی و به خیال خودش ضربه را وارد کرد؛ کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم! اقدامی که حتی همراهان همیشگی او را شوکه کرد و در بهت نشاند. همان روز‌ها بود که برخی خبرهای جسته‌وگریخته از تائید و عدم تائید صلاحیت احمدی‌نژاد روایت می‌شد. همه نگاه‌ها به شورای نگهبان دوخته شده بود و ۱۲ فقیه و حقوقدان این شورا که چه تصمیمی قرار است برای مرد رفته از پاستور بگیرند. همان روز‌ها بود که برخی می‌گفتند تنها امید احمدی‌نژاد به یک آیت‌الله شورای نگهبان است؛ آیت‌الله هاشمی شاهرودی. رابطه احمدی‌نژاد و آیت‌الله شاهرودی از گذشته‌ها حسنه بود. تصمیم شورای نگهبان، اما بر عدم احراز صلاحیت احمدی‌نژاد قرار گرفت، عدم تائید صلاحیتی که بنا به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، ربطی به توصیه رهبری به او نداشت: «نظر شورای نگهبان تغییر نمی‌کند. ما اصلاً رد صلاحیت نداریم، بلکه شورای نگهبان کسانی را که واجد شرایط ریاست‌جمهوری هستند معرفی می‌کند و نسبت به افراد دیگر اصلاً نظری نمی‌دهد. اعضای شورا با توجه به جمیع جهات نسبت به یک فرد رأی موافق یا مخالف خود را اعلام می‌کنند.» بعدازاین عدم احراز صلاحیت، اما خبری دهان‌به‌دهان نقل می‌شد، خبری که می‌گفت: احمدی‌نژادی‌ها به دنبال گرفتن حکم حکومتی هستند و واسطه گرفتن این حکم هم کسی نیست جز آیت‌الله هاشمی شاهرودی. این بار این دفتر آیت‌الله شاهرودی بود که به‌سرعت شایعه درخواست حکم حکومتی را تکذیب کرد تا تمام شانس احمدی‌نژاد برای باقی ماندن در انتخابات از بین برود. احمدی‌نژاد با یک تصمیم عجیب‌وغریب دیگر بازهم دایره همراهانش را کمتر از قبل کرد، آن‌قدر که آیت‌الله هاشمی شاهرودی هم دیگر حاضر نشود پشت او بایستد.
شاید به همان اندازه که همه منتظر بودند تا صندلی خالی آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود، منتظر این هم بودند که ببینند احمدی‌نژاد آیا در صندلی عضویت این شورا ابقا خواهد شد یا نه. تصمیمی که درنهایت اعلام شد و او برای ۵ سال دیگر به عضویت حقیقی این شورا درآمد و آیت‌الله هاشمی شاهرودی هم به ریاست مجمع منصوب شد. احمدی‌نژاد و هاشمی شاهرودی گویا قرار بود این بار زیر سقف مجمع به هم برسند. احمدی‌نژاد برخلاف دیگر سیاسیون که سیل پیام‌های تبریک را راهی آیت‌الله کردند تصمیم گرفت شخصاً به دیدار هاشمی شاهرودی برود؛ دیداری که رسانه‌های نزدیک به او بدون ذکر جزئیات منتشر کردند تا بار دیگر بازار گمانه‌زنی‌ها داغ شود. گرچه در پس این دیدار ناگهانی، می‌شود صمیمیت و رفاقت پیشین این دو چهره سیاسی را هم متصور شد، اما شاید مروری بر رویه سیاسی احمدی‌نژاد چندان ذهن را قانع نکند که تنها دلیل این دیدار یک رفاقت سیاسی قدیمی است.
احمدی‌نژاد هیچ‌گاه رابطه دوستانه و خوبی با مجمع تشخیص دوران آیت‌الله هاشمی نداشت. چه آن زمان که رئیس دولت بود و حضورش در جلسات این مجمع به تعداد انگشتان یکدست هم نرسید و حتی برخی وزرا روایت می‌کردند که آن‌ها نیز از حضور در جلسات مجمع منع شده بودند، چه بعد‌ها که از جایگاه عضو حقیقی به عضویت مجمع درآمد و روایت می‌شد با سکوت نظاره‌گر مباحث و تصمیمات مجمع است. مجمع تشخیص از نگاه محمود احمدی‌نژاد مجمع پیرمردان و ازکارافتادگان سیاست بوده است. تصویری که نه‌فقط از زبان خود او که از زبان نزدیکانش نیز چندین بار مطرح‌شده بود. احمدی‌نژاد، اما این روز‌ها تنها امیدش به همین مجمع تشخیص است و صندلی‌ای که نظام بازهم فرصت نشستن بر آن را به او داده است.
داستان ادامه‌دار اموال وزرا
روزنامه اعتماد در گزارشی از مباحث مطرح در جلسه روز گذشته بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به مسأله اموال و دارایی‌های وزرا پرداخت و نوشت: علی لاریجانی در جلسات رسیدگی به صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های دولت دوازدهم، روزی نیست که پاسخگوی تذکر نمایندگان در مورد اجرای اصل ١٤٢ قانون اساسی نباشد. اصلی که در آن عنوان‌شده: «دارایی رهبر، معاونان رئیس‌جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی می‌شود که برخلاف حق، افزایش نیافته باشد»، بیش از هر دوره‌ای برای نمایندگان مجلس دهم، به مطالبه‌ای جدی تبدیل شده و آن‌ها به دنبال این هستند که لیست اموال و دارایی وزیران هما‌ن‌طور که در دست رئیس قوه قضاییه قرار می‌گیرد به اطلاع آنان هم برسد. در همان روزهای نخستینی که حسن روحانی لیست پیشنهادی گزینه‌های کابینه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، محمود صادقی در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواسته بود تا لیست اموال وزیران پیشنهادی هم به مجلس ارائه شود.
در آن نامه، محمود صادقی که رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس هم هست، هدف از این درخواست را این‌گونه عنوان کرده بود: «نظر به نقش شفافیت وضعیت مالی مسئولان دولتی در ایجاد و تقویت اعتماد عمومی و پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی از امکانات عمومی و موقعیت‌های حاکمیتی و حسب تکالیف مختلف قانونی، از جمله اصول ۱۴۱ و ۱۴۲ قانون اساسی و قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی مصوب ۹ آبان ۱۳۹۴ و نیز فرمان‌ها مؤکد رهبر معظم انقلاب که شفاف‌سازی را شرط فساد ستیزی دانسته‌اند، از جنابعالی درخواست می‌شود به وزرای محترم معرفی‌شده به مجلس شورای اسلامی «تکلیف» بفرمایید اطلاعات دقیقی از وضعیت مالی و فعالیت اقتصادی خود، همسر و فرزندانشان به‌ ویژه فعالیت‌هایی که زمینه تعارض منافع بین فعالیت در بخش خصوصی و موقعیت و اختیارات حاکمیتی فراهم می‌کند را طی جدولی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهند.» عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز یکشنبه‌ ۲۹ مرداد :
این درخواست اگرچه نمی‌توانست به‌موجب قانون، تکلیفی برای وزیران پیشنهادی ایجاد کند، به خواسته سایر نمایندگان، در صحن علنی مجلس و در قالب تذکراتی در زمان رسیدگی به صلاحیت وزیران تبدیل شد.
دیروز هم همچون روزهای قبل، یکی از نمایندگان مجلس در تذکری خواستار در جریان قرار گرفتن نمایندگان مجلس از لیست اموال وزرا شد و گفت: «هم‌اکنون اعداد و ارقامی در فضای مجازی مطرح می‌شود که به نظر غیرواقعی می‌رسد.» به گزارش خبرگزاری ایلنا مهرداد لاهوتی در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۱۴۲ قانون اساسی اعلام کرد: «بنابراین اصل قانون اساسی دارایی رهبر انقلاب، رئیس‌جمهوری، معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا، همسران و فرزندانشان پس از اتمام مسئولیت توسط قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که برخلاف حق، افزایش نیافته باشد. در حالی‌ که این بحث بسیار جدی است اعداد و ارقامی درباره اموال برخی وزرا عنوان می‌شود که معتقدم اعدادی غیرواقعی است. سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی، اما در بازخوانی این اصل قانون اساسی، ازاین‌جهت نیز معترض است که چرا نمایندگان نباید محرم باشند. او با این عنوان که «اصل ۱۴۲ قانون اساسی به این معنا نیست که ما نمایندگان مجلس محرم نباشیم» خواهان این است که تدبیری اندیشیده شود تا نمایندگان مجلس هم در جریان بررسی‌های قوه قضاییه قرار بگیرند که البته باید گفت که بحث محرم و نامحرم بودن اینجا مطرح نیست بلکه، صراحت قانون است که رئیس قوه قضاییه را مرجع ارائه لیست اموال می‌داند. علی لاریجانی، در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه پیش‌ازاین چند مرتبه دراین‌باره پاسخ داده، عنوان کرد: بنا بر قانون اساسی که به آن مسلط هستید، آنچه الزام‌آور است این است که مسئولان باید فهرست اموالشان را به رئیس قوه قضاییه بدهند و ایشان بررسی کنند که برخلاف حق افزایش نیافته باشد.
ترامپ هر روز تنهاتر از دیروز
روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی از تغییر و تحولات در دایره مشاوران کاخ سفید نوشت: «کارل آیکان» میلیاردر و سرمایه گذار معروف آمریکایی پس از آنکه متهم شد که مشاوره‌های اقتصادی وی به سود سرمایه گذاری هایش است، از سمت مشاور ویژه اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا استعفا کرد.
خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود: پیشتر برخی قانونگذاران دمکرات و حامیان زیست سوخت (سوخت حاصل از منشأ گیاهی و دامی) آیکان را متهم کرده بودند که مشاوره‌های او به دولت جهوریخواه ترامپ با منافع کاری وی از جمله سرمایه‌گذاری در شرکت پالایش نفت CVR در تضاد است. آیکان تمامی این اتهام‌ها را رد کرده بود. استعفای آیکان در گرماگرم تغییرات وسیع در کاخ سفید رخ می‌دهد.
عناوین اخبار روزنامه جمهوري اسلامي در روز یکشنبه‌ ۲۹ مرداد :
ترامپ روز جمعه، دو روز پس از آنکه دو گروه مشاوران خود را منحل ساخت، استیو بَنِن استراتژیست ارشد و رئیس پیشین ستاد انتخاباتی خود را از کار برکنار کرد.
آیکان یکی از نخستین متحدان ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بود و جمهوریخواهان او را به دلیل سوابق کاریش می‌ستودند. یکی از نخستین وظایف وی گزینش رئیس و نامزدهای عضویت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بود.
آیکان آنچنان از تاثیر مثبت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سهام اطمینان داشت که به جای شرکت در جشن پیروزی جمهوریخواهان، یک میلیارد دلار در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرد. یک روز پس از پیروزی ترامپ، ارزش سهام بازارهای بورس آمریکا افزایش یافت.
شبکه تلویزیونی «سی ان ان» بعد از اخراج استیو بنن استراتژیست ارشد دولت ترامپ در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ «استیو بنن» را اخراج کرد، اما بنن همچنان برنده و نفوذ وی در کاخ سفید پابرجا خواهد بود.
سی ان ان در تحلیل خود به قلم «کریس سیلیزا» نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سرانجام به هفته‌ها گمانه زنی خاتمه داد و روز جمعه استیو بنن را برکنار کرد، هرچند دیگر بنن در کاخ سفید نخواهد بود، اما دیدگاه جهانی و طرز فکر وی بطور کامل بر روی یک فرد بخصوص در کاخ سفید قبولانده شده و آن فرد» دونالد جان ترامپ» است.
تحلیلگر سی ان ان نوشت: نفوذ بنن به عنوان مشاور دونالد ترامپ در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکایی به پیش ازاین تاریخ بازمی گردد، این دو یکدیگر را در سال ۲۰۱۱ میلادی (۹۰ ش) و زمانی که ترامپ خود را برای حضور در ریاست جمهوری ۲۰۱۲ (۹۱ ش) آمریکا آماده می‌کرد، باز می‌گردد.
این تحلیل می‌نویسد: به خاطر داشته باشید که ترامپ پیش ازاین پذیرفته بود که هیچگونه نقطه نظر سیاسی قبلی در تصمیم گیری شرکت در مبارزات ریاست جمهوری آمریکا نداشته است، وی پیش از اعلام نامزدی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بعنوان یک جمهوریخواه؛ یک دمکرات و یک فرد مستقل بود؛ تمامی تعاملات وی با سیاست از طریق معاملات تجاری بود، زمانی که می‌خواست با سیاستمداران نفع کاری داشته باشد به آن‌ها پول می‌داد، درنتیجه افرادی همچون بنن یک ساختار سیاسی در چارچوب باورهایش برای او ارائه کردند.
سی ان ان نوشت: بنن ترامپ را «اختراع» نکرد، اما وی را تقویت کرد، او را «گُنده» کرد. این رسانه آمریکایی درادامه تحلیل خود به مواردی که ترامپ در هشت ماه گذشته بعنوان رئیس جمهوری آمریکا به آن‌ها پرداخته است، اشاره کرد که در تمامی آن‌ها آثار بنن وجود دارند.
سی ان ان نوشت: بدبینی ترامپ به جهانی شدن، که منجر به تصمیم گیری به خروج از توافق آب و هوایی پاریس شد، نشانه‌ای از «بننیزم» است، تندروی ترامپ درمورد مهاجرت قانونی یا غیر قانونی، یکی از باورهای بنن و طرفداران ناسیونالیست وی بود که همواره با صدای بلند آنرا مطرح می‌کرد، تنفر ترامپ از رسانه‌ها، یکی دیگر از نشانه‌های بنن بود که گفته بود اگر تصور می‌کنید مطبوعات بدون جنگ کشور را پشتیبان شما قرار می‌دهند بطرز غمناکی در اشتباه هستی.
بسیاری از طرفداران شعارهای عوامگرایانه ترامپ، هر چند از خبر اخراج استیون بنن شوکه شدند، ولی می‌گویند وجود میلر در ‏کاخ سفید نشان می‌دهد که سیاست‌های ترامپ در داخل و خارج به شکل گذشته تداوم خواهد داشت. ‏
تحلیلگران می‌گویند به نظر نمی‌رسد که اخراج بنن، تغییر جدی در سیاست‌های افراطی کاخ سفید به وجود آورد. ‏
حتی برخی از محافل راست گرای نزدیک به بنن می‌گویند وی اکنون با خروج از کاخ سفید با دستان بازتری برای پیش بردن ‏دیدگاه‌های افراطی علیه رقبای ترامپ وارد عمل خواهد شد. ‏
سند تحول؛ شش سال بی برنامگی!
روزنامه خراسان در گزارشی به نقد سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش پرداخته و نوشت: به فرمود: ه مقام معظم رهبری، امروز آموزش و پرورش سند مکتوبی در دست دارد که شیوه تحول بنیادی در آموزش و پرورش را تعیین کرده است؛ سندی که حضرت آیت‌الله… خامنه‌ای بار‌ها درخصوص ضرورت اجرای منسجم و کامل مواد آن تاکید کرده اند. ایشان در اردیبهشت ماه گذشته نیز در دیدار فرهنگیان، با انتقاد از اجرایی نشدن این سند با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظام‌نامه‌های سند تحول بود؟
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز یکشنبه‌ ۲۹ مرداد :
 من به‌ طور جدی از وزیر محترم و مسئولان می‌خواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند؛ زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و به دور از تغییرات ظاهری است. این موضوع در حالی است که اگر نوعی بی برنامگی در اجرای این سند احساس می‌شود، اما به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، سند تحول، فرایند اجرایی خود را طی می‌کند؛ البته نکته قابل تامل این است که سند تحول آموزش و پرورش باید تا سال ۱۴۰۴ عملیاتی شود. مهدی نوید ادهم در گفت: وگو با خراسان تصریح کرد: الان در مرحله‌ای هستیم که باید زیرساخت‌های اجرای سند را فراهم کنیم؛ چرا که اجرای صد در صدی احکام با شرایط فعلی امکان پذیر نیست. به عنوان مثال یکی از زیرساخت ها، تامین نیروی انسانی است که با تأسیس دانشگاه فرهنگیان آن را دنبال می‌کنیم و این امر هم به واسطه دانش آموختگی خروجی‌های این دانشگاه، موضوعی زمان بر است.
وی خاطرنشان کرد: کسانی می‌توانند این سند را بهترعملیاتی کنند که مبانی سند را در دوران دانشجویی گذرانده باشند. علاوه بر این بدون تردید تغییر محتوای کتاب درسی یک روزه امکان پذیر نیست و محتوای کتاب‌ها هم سو با محتوای سند تحول بنیادین سال به سال تغییر داده می‌شود. وی با بیان این که جهت گیری نظام آموزشی به سمت اجرای سند است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این سند به کار ببریم. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر این که آسیب شناسی برنامه‌ها در هر شرایطی مطلوب است، اظهار کرد: البته هم اکنون باید بیش از هر زمانی تلاشمان را برای اجرایی شدن سند به کار بگیریم تا آن چه درباره آن به توافق رسیده ایم، عملیاتی شود. وی توضیح داد: مثلا برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان، طرح ما آماده است، اما دولت و مجلس در زمینه تامین منابع آن مشکل دارند و اگر این منابع تامین شود، سند اجرایی خواهد شد. نوید ادهم در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش توان فنی برای اجرای این سند دارد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش توان فنی به وجود آمده است و نیروهای زیادی در سطوح مختلف آموزش دیده اند، اگر چه ممکن است که فهم آن متفاوت باشد، چون قرار است تحولی فرهنگی ایجاد شود و این که افراد باورهای قبلی خود را تغییر بدهند، زمان بر است، ولی این گونه نیست که در این مدت وزارت آموزش و پرورش، هیچ اقدامی برای اجرای سند تحول نکرده باشد. وی تاکید کرد: اگر چه اهمیت آسیب شناسی سند را نفی نمی‌کنم، اما در شرایط فعلی جهت گیری اصلی ما نباید آسیب شناسی باشد بلکه ما باید بر اجرای سند تمرکز کنیم تا زمان بیشتری را از دست ندهیم؛ بنابراین اولویت اول، اجرای سند و اولویت دوم آسیب شناسی است نه برعکس. به آسیب شناسی نیاز داریم اظهارات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در حالی است که معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش معتقد است در اجرای سند تحول آموزش و پرورش به آسیب شناسی نیاز است تا ببینیم چرا این سند در تبدیل به عمل، دچار مشکل شده است. علی زرافشان با بیان این که نباید بین تدوین سند تحول و نقشه راه اجرایی کردن آن فاصله می‌افتاد، افزود: اتخاذ بسیاری از سیاست‌ها در آموزش و پرورش برخلاف روح سند تحول است.
وضعیت قرمز منصوریان در استقلال
وطن امروز نوشت: بعد از دومین شکست فصل استقلال در چهارمین هفته لیگ، شعارهایی برای نخستین بار علیه منصوریان به گوش رسید؛ شعارهایی که بعد از درگیری میان حامیان و منتقدان سرمربی برای دقایقی جو ورزشگاه را متشنج کرد، اما حامل یک پیام مهم بود؛ هواداران استقلال صبر فصل گذشته را ندارند. مدیرعامل استقلال ترجیح داد در نخستین واکنش به این اتفاقات، پیامی خطاب به هواداران صادر کند تا شاید انتقادات از عملکرد او و کادرفنی اندکی کاهش یابد. افتخاری در واکنش به درگیری‌های ورزشگاه تختی، تصریح کرد: هواداران عزیز توجه کنند، رقبای ما خوشحال می‌شوند که اتحاد و همبستگی شما در سکو‌ها از بین برود. مدیرعامل استقلال در این پیام همچنین اعلام کرد در صورتی که احساس خطر کند، ورود خواهد کرد و پس از آن از هواداران خواست «صبور» باشند. رضا افتخاری در این پیام خود همچنین اعلام کرد هیأت مدیره استقلال با حضور کادرفنی تشکیل جلسه خواهد داد؛ اتفاقی که بعد از حضور هیات مدیره جدید برای نخستین مرتبه رخ می‌دهد تا سرمربی استقلال بعد از ۴ هفته درباره عدم نتیجه‌گیری این تیم توضیحاتی را ارائه دهد.
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز یکشنبه‌ ۲۹ مرداد :  آنارشی واشنگتن؛ جنگ قدرت روچیلدها و راکفلرها ؛ شیوع تروریسم تابستانی اروپا ؛ بازار خودرو جوش آورد! ؛ این جنوب ‌شهری‌‌های قهرمان ؛ کالیفرنیا به دنبال قانون مستقل از آمریکا ؛ بازهم خون برتر از شمشیر شد ؛ وضعیت قرمز ؛ نمایش کله‌گنجشکی ؛ نماینده استخدام می‌کنم! ؛ وزارت مجدد زنگنه چقدر آب می‌خورد؟ ؛ بخشش لازم نیست ؛
حسن زمانی، منتقد همیشگی منصوریان در هیأت مدیره، استقلال را تیمی با شرایط بحرانی می‌داند و در این باره می‌گوید: هیات مدیره قطعا تصمیم لازم را به صورت تقویت کادرفنی یا به هر نحوی دیگر خواهد گرفت تا تیم از بحران خارج شود.
حضور قریب در این جلسه هیأت مدیره اتفاقی است که می‌تواند وزن منتقدان منصوریان را در جلسه سنگین‌تر کند و احتمالا شاهد تقابل‌هایی میان منتقدان و حامیان سرمربی استقلال خواهیم بود. زمانی به عنوان پرچم‌دار منتقدان منصوریان از تقویت کادرفنی برای خروج از بحران سخن گفت و در این میان شایعاتی پیرامون مذاکره استقلالی‌ها با یک سرمربی خارجی به صورت جدی شنیده می‌شود. از سوی دیگر علیرضا منصوریان، سرمربی استقلال ترجیح داد روز جمعه در تمرین ریکاوری آبی‌ها بعد از شکست برابر سایپا حاضر نشود تا گمانه‌زنی‌ها درباره این تیم افزایش یابد. حمایت بازیکنانی مانند منتظری و جباری نیز از منصوریان کارساز نشد تا سرمربی آبی‌ها در هفته جاری برابر پدیده دیدار مرگ و زندگی برگزار کند. بررسی شرایط استقلال نشان می‌دهد دیدار با پدیده برای منصوریان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ سرمربی استقلال در آستانه یک ماه تعطیلی لیگ برتر باید به هر قیمتی ۳ امتیاز حساس دیدار برابر پدیده را کسب کند. منصوریان بخوبی می‌داند در صورت کسب هر نتیجه‌ای جز پیروزی برابر پدیده، با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت لیگ برتر باید انتظار هر تصمیمی را از سوی هیات مدیره داشته باشد، اما با کسب یک پیروزی حداقل می‌تواند تا هفته‌ها صندلی خود را تضمین کند. سرمربی استقلال فصل گذشته نیز در چند مرحله چنین شرایطی را تجربه کرد و سربلند از آن خارج شد. دیدار با پرسپولیس در هفته ششم، دیدار با سپاهان در پایان نیم فصل و دیدار با نفت آبادان در هفته سوم دور برگشت نبردهایی بودند که منصوریان با موفقیت در آن‌ها توانست حضور خود در استقلال را بیمه کند و حالا پدیده نیز برای او از جنس این دیدار‌ها به شمار می‌رود.
تلگرام، از انتخابات تا رأی اعتماد
اعظم پویان در یادداشتی در روزنامه قانون با تیتر «تلگرام، از انتخابات تا رأی اعتماد» در مورد نقش و حواشی این پیام رسان موبایلی نوشت: مدت هاست که رسانه‌های خُرد در برابر رسانه‌های بزرگ قد علم کرده‌اند وبخش بزرگی از کنشگری در جامعه را در میدان رسانه پیش می‌برند. کنشگران اجتماعی در صنف‌ها و تشکل‌های مختلف، که دایم در حال خلق حوزه‌های نو برای گفت‌وگو پیرامون خود هستند، با تلگرامی شدن فضای جامعه، مجال بیشتری برای عرض اندام پیدا کرده اند. جامعه فرهنگیان هم که به دلیل تحمل فشارهای معیشتی و سیاسی و بی برنامگی‌ها، سال‌هاست به دنبال یک منجی هستند، از ابزار تلگرام غافل نشده و همواره از این فرصت برای پیگیری مطالبه‌های‌شان استفاده می‌کنند. آنچه حضور فرهنگیان در فضای مجازی را از سایر صنف‌ها متمایز می‌کند رفتارهای تشکل‌گرایانه این قشر فرهیخته است. اعضای اصلی هرکدام از گروه‌ها و کانال‌های فعال منتسب به فرهنگیان، بیشتر در یک گروه یا تشکل فرهنگی مشغول به فعالیت هستند.
از ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری و موج‌های ایجاد شده در فضاهایی، چون تلگرام که بگذریم، این روز‌ها پای تاثیرگذاری این دورهمی‌های مجازی به انتخاب وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و رای‌اعتماد نمایندگان مجلس نیز کشیده شده است. از یک سو، گروه‌های تلگرامی فرهنگیان هستند که با یارگیری‌های گسترده سعی دارند تا به نوعی فرهنگیان را به کنش و تلاش برای تاثیرگذاری در انتخاب یا عدم انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرا خوانند و از سوی دیگر، حضور و گاهی فعالیت گسترده نمایندگان مجلس در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی باعث شده تا همواره این شایبه پیش بیاید که ممکن است نمایندگان مجلس نیز تحت تاثیر هیاهوهای مجازی رأی بدهند.
عناوین اخبار روزنامه قانون در روز یکشنبه‌ ۲۹ مرداد :
هرچند این تاثیرگذاری بر نمایندگان مجلس، امری طبیعی است، چون نفس وجود تلگرام منجر به این شده است که مرز زمان و مکان از تصمیم‌گیری‌های سیاسی برداشته شود، اما مسئله مهم این است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه سعی می‌کنند میان مجاز و واقعیت تمییز قایل شده و اطلاعات‌شان را از منابع رسمی و موثق دریافت کنند؟ این روزها، کانال‌های تلگرامی برای اعضای جامعه که بخشی از آن‌ها نیز مسئولان هستند تولید فکر کرده و مسئولان اگر خود به مستندهای رسمی مراجعه نکنند ممکن است در دام مجاز‌ها بیفتند. نتیجه رأی اعتمادهای تلگرامی، جامعه‌ای مملو از شایعه‌ها و حرف‌های گذری می‌شود.
وقتی صحبت‌های بدون سند که منبع ارجاع آن تلگرام است در جامعه مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، در نهایت بنیان رسمیت دادن به شایعه‌ها در جامعه گذاشته می‌شود و در بلند مدت، خطر بی اعتمادی فضای جامعه را تهدید می‌کند.