پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » استعفای استیو بنن، مشاور جنجالی دونالد ترامپ
FILE PHOTO: White House Chief Strategist Steven Bannon departs the Rose Garden after U.S. President Donald Trump announced his decision to withdraw from the Paris Climate Agreement, at the White House in Washington, U.S., June 1, 2017. REUTERS/Joshua Roberts/File Photo

استعفای استیو بنن، مشاور جنجالی دونالد ترامپ

یکی از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرد که استیو بنن، مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از سمت خود استعفا داده و به زودی کاخ سفید را ترک می‌کند.

نام استیو بنن به دلیل نقش او در خروج ایالات متحده آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، در ماه ژوئن 2017 بر سر زبان‌ها افتاد. خروج از این توافق از اهداف سیاسی بارز استیو بنن بود.

در ماه آوریل 2017 هنگامی که از دونالد ترامپ پرسیده شد که آیا مشاور ارشد او هنوز جایگاه و تاثیر خود را دارد، با گفتن “من مشاور استراتژیک خودم هستم”، سعی کرد نقش بنن را کمرنگ و جایگاه او را فرو بکاهد.

از آن زمان ستاره بنن افول کرد و بارها شایعه استعفای او مطرح شد. انتصاب استیو بنن به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا، اعتراضاتی را از سوی جمهوری‌خواهان در پی داشت.

استیو بنن در سال 1953 در ایالت ویرجینیا به دنیا آمد. او پیش از آنکه در مقطع کارشناسی ارشد در رسته مدیریت از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شود، چهار سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرد. او پس از فارغ‌التحصیلی به بخش خدمات مشاوره بانکی وارد شد و سپس در زمینه سرمایه‌گذاری رسانه‌ای فعالیت کرد. تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی در هالیوود و فیلم‌های مستند مستقل بخش دیگری از سوابق استیو بنن است.

سه‌شنبه 15 آگوست دونالد ترامپ با حمایت از مشاور جنجالی‌اش در امور استراتژیک تاکید کرد که “او مرد خوبی است و نژادپرست نیست.”

ترامپ افزود: “من او را دوست دارم. او دوست من است.” با اینحال او با تاکید بر اینکه “بنن به شدت از سوی رسانه‌ها مورد ظلم واقع می‌شود”، درباره آینده حضور استیو بنن در کاخ سفید گفت: «در آینده مشخص می‌شود که برای بنن چه رخ می‌دهد.»

روز سه‌شنبه روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد، روبرت مرداخ، امپراطور رسانه‌ای آمریکا، دونالد ترامپ را به کنار گذاشتن استیو بنن، رهبر جریان “راست جایگزین” آمریکا، ترغیب کرد.