پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران برای رایزنی درباره «امنیت مرزها و تروریسم» به ترکیه رفت

رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران برای رایزنی درباره «امنیت مرزها و تروریسم» به ترکیه رفت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با هدف مذاکره در مورد «امنیت مرزها و امنیت دو کشور و نیز مقابله با تروریسم» به کشور ترکیه سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این سفر «بی‌سابقه» همچنین قرار است درباره «کاهش اختلافات در بحران سوریه و نیز هماهنگ‌ کردن سیاست‌های دو کشور در مورد عراق» تبادل نظر صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، پس از ورود به ترکیه با اشاره به «روابط دوستانه چند صد ساله» میان دو کشور، بر «تبادل نظر و همکاری بیشتر درباره موضوعات نظامی و مسائل مختلف منطقه‌ای» تاکید کرد.

این سفر چند روز پس از آن صورت گرفته که ترکیه از ساخت دیوار مرزی در مرزهای میان ایران و ترکیه خبر داده است.

محمد حسین باقری که با دعوت رسمی ژنرال «حلوصی آکار»، همتای خود از ترکیه، در صدر یک هیئت بلندپایه نظامی وارد آنکارا شد، تاکید کرد که «مدت‌ زیادی بود که چنین رفت و آمدهایی میان دو کشور صورت نگرفته بود».

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که قرار است باقری در این سفر سه روزه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، و نیز وزیر دفاع ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند.

حبیب حسینی‌فرد، تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه، مقیم آلمان، با تاکید بر این که «ظرف پنج شش سال گذشته، به خصوص در ارتباط با بهار عربی، مناسبات دو کشور در برخی جنبه‌ها، نوسان‌ها و تیرگی‌های متفاوتی را به خود دیده است» به رادیو فردا می‌گوید: «ایران و ترکیه بر سر اختلاف دو کشور در بحران سوریه، در دو جبهه متقابل قرار گرفته بودند. از یاد نبریم که اظهارات حسن فیروزآبادی رئیس قبلی ستاد مشترک که ترکیه را عامل خونریزی در سوریه توصیف کرد به جنگی تبلیغاتی میان دو کشور منجر شد.»

با این همه، حسینی‌فرد معتقد است که در ماه‌های اخیر دو کشور در سه چهار پرونده توانسته‌اند اختلاف‌ها را کاهش دهند و به تعامل و گفت‌وگو رو بیاورند.

وی از جمله به «مخالفت ایران با کودتای نظامیان علیه دولت اردوغان» اشاره می‌کند که به گفته او «اسباب خشنودی دولت اردوغان را فراهم آورد.»

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، پیش از سفر به ترکیه برگزاری همه پرسی در کردستان عراق به منظور ایجاد یک واحد سیاسی مستقل را «منشاء مشکلات و چالش های جدید در منطقه» خوانده بود که «به هیچ وجه مورد قبول کشورهای همسایه عراق» نیست.

حبیب حسین‌فرد «تدارک همه‌پرسی کردهای عراق برای جدایی از این کشور» را نگرانی مشترک دو کشور می‌داند و می‌گوید: «تهران و آنکارا به صراحت با این همه‌پرسی که می‌تواند انگیزه‌ای برای کردهای دو کشور برای تشدید مطالبات‌شان باشد از در مخالفت درآمده‌اند. مواضع مشترک هر دو کشور در این زمینه، طبیعی است که تدابیر و اقدامات مشترک آنها را هم سترون‌ گذاشتن همه‌پرسی یادشده به دنبال داشته باشد.»

به گفته حسین‌فرد، «وضعیت مناطق سنی‌نشین عراق پس از سرکوب داعش و حساسیتی که هر دو کشور در باره حضور نظامی طرف مقابل در این منطقه داشته‌اند» نیز زمینه‌ای برای رایزنی میان مقام‌های نظامی دو کشور است.

محمد باقری در بدو ورود به آنکارا گفت با توجه به تحولات منطقه و مسائل مربوط به امنیت دو کشور، امنیت مرزها و مقابله با تروریسم «لازم بود این سفر انجام شود».

به گفته خبرگزاری‌های ایران، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، نیز در این سفر محمد حسین باقری را همراهی می کند.

این اولین سفر خارجی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، پس از انتصاب او از سوی رهبر نظام به این سمت محسوب می‌شود.