جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتقاد آمریکا از وضعیت آزادی ادیان در ایران

انتقاد آمریکا از وضعیت آزادی ادیان در ایران

وزارت امور خارجه آمریکا در یک گزارش سالانه خود وضع آزادی ادیان در ایران را نگران کننده دانسته و نظام حاکم بر ایران را به اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های دینی متهم کرده است.

این گزارش همچنین اریتره، چین، کره شمالی، عربستان سعودی، سودان و تاجیکستان را در زمره کشورهایی قرار داده که وضع آزادی ادیان در آن‌ها نگران کننده دانسته شده است.

این نخستین گزارش دولت دونالد ترامپ درباره آزادی‌ ادیان در سایر کشورهاست که در دو دهه گذشته مطابق قوانین فدرال آمریکا، هر سال یک بار به کنگره ایالات متحده ارائه شده است.

این گزارش می‌گوید که گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) که در سال ۲۰۱۶ میلادی به جنایت جنگی و نسل کشی علیه مسلمانان شیعه و سایر اقلیت‌ها دست زده، خطر بزرگی علیه آزادی ادیان است.

از طرف دیگر این گزارش درباره عملکرد سال گذشته نظام حاکم بر ایران نوشته است: “دولت ایران به آزار و اذیت، بازجویی و دستگیری بهائیان، مسیحیان، مسلمانان سنی مذهب و سایر اقلیت‌های دینی ادامه داد و فعالیت‌های دینی مسیحیان را تحت نظارت قرار داد تا منع تبلیغات دینی آن‌ها را به اجرا بگذارد.”

گزارش می افزاید: “دولت (ایران) به شعارهای یهود ستیزانه وضد بهایی در بیانیه‌های رسمی خود و ترویج نفی هولوکاست ادامه داد.”

“گزارش‌ها مبنی بر این بود که مقامات مانع از کسب و کار بهائیان می‌شوند و محدودیت هایی برای کسبه‌های آنان در نظر می گیرند که آن‌ها را به بستن محل کارشان مجبور می‌کند.”

در این گزارش به ماجرای قتل فرهنگ امیری، یکی از بهائیان شهر یزد اشاره شده که در ماه سپتامبر گذشته در سن ۶۳ سالگی مقابل خانه‌اش به قتل رسید.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هم زمان با انتشار این گزارش از نحوه برخورد حکومت های ایران و عربستان سعودی با اقلیت های دینی خود انتقاد کرد.