جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گردهمایی هنرمندان موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها

گردهمایی هنرمندان موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها

دو سال پس از نامه بیش از دو هزار و ۶۰۰ هنرمند موسیقی به حسن روحانی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها، آن‌ها بار دیگر در اعتراض به این موضوع در خانه موسیقی گرد آمدند و نامه‌ اعتراضی دیگری به رئیس جمهوری ایران نوشتند.

این گردهمایی بعد از ظهر چهارشنبه ۱۱ مردادماه در ساختمان شماره یک خانه موسیقی ایران و با حضور هنرمندان و اهالی موسیقی برگزار شد.

در این گردهمایی حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل و تقی ضرابی، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی درباره لغو کنسرت‌ها سخنرانی کردند.

در ادامه نامه اهالی موسیقی به حسن روحانی خوانده شد و به امضای شرکت‌کنندگان رسید.

در بخشی از این نامه آمده است: «لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در سال‌های اخیر و اوج‌گیری این بلیه در زمان دولت یازدهم، جان‌های شیرین را به لب رسانده و متأسفانه فریاد و فغان اهالی هنر موسیقی هم راه به جایی نمی‌برد.»

نویسندگان نامه گفته‌اند روحانی از بدو قبول مسئولیت خود از حقوق شهروندی سخن به میان آورده اما «آیا لغو کنسرت‌های قانونی مصداق بارز ضایع کردن حقوق شهروندی هنرمندان نیست؟»

در روزهای اخیر بار دیگر لغو کنسرت‌ها در شهرهای ایران از سر گرفته شد. در یکی از آخرین نمونه‌ها روز جمعه ۶ مرداد کنسرت شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری در سالن کارگران شهر قوچان به دستور دادستان این شهر لغو شد. همچنین با حکم دادستانی، کنسرت حامد همایون در یزد و فریدون آسرایی در کرج نیز لغو شد.

لغو کنسرت‌ها در ایران فقط به روزهای اخیر محدود نمی شود و در چند سال گذشته به‌شکل کم‌سابقه‌ای رواج داشت.

هنرمندان و اهالی موسیقی در نامه خود به حسن روحانی نوشته‌اند که هیچ‌گاه افزون‌طلب نبوده و نیستند و «فقط می‌خواهند موانع فعالیت قانونی آن‌ها برچیده شود». آن‌ها پرسیده‌اند: «آیا این خواسته زیادی است؟!»

در ادامه این نامه امضاکنندگان چهار خواسته را مطرح کرده‌اند: انتخاب «فردی آگاه، شجاع و مدافع حقوق هنرمندان» به‌عنوان وزیر ارشاد اسلامی که «به‌سادگی و به‌سرعت تسلیم گروه‌های فشار و مخالفان فرهنگ و هنر نشوند»؛ ایستادگی دولت بر سر مجوزهای که برای کنسرت‌ها و برنامه‌های دیگر صادر می‌کند؛ ایجاد ساز و کار جبران خسارت و پرداخت تمام و کمال غرامت‌ها به هنرمندان در صورت اعمال سلیقه‌های شخصی؛ شفاف‌سازی و روشنگری دولت در مورد پشت پرده گروه‌های فشاری که مانع از برگزاری کنسرت‌ها می‌شوند و محکوم کردن آن‌ها.

روز دوشنبه ۹ مردادماه نیز ۵۰۰ تن از فعالان عرصه موسیقی در ایران در نامه سرگشاده‌ای از وزارت ارشاد اسلامی خواستند که ضمن شناسایی عوامل لغو کنسرت‌ها، با آن‌ها به‌عنوان «عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی» برخورد شود.

این نخستین بار نیست که هنرمندان عرصه موسیقی درباره لغو کنسرت‌ها به حسن روحانی نامه می‌نویسند. شهریورماه دو سال پیش نیز ۲۶۵۸ تن از اهالی موسیقی ایران در نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به روحانی در مورد لغو کنسرت‌ها و تمکین به آن از سوی وزارت ارشاد اسلامی، هشدار داده بودند اما جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها همچنان ادامه یافت.

با موج تازه لغو کنسرت‌های مجوزدار در شهرهای ایران، پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۸ مرداد وعده داد که دخالت دادستان‌ها در لغو کنسرت‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس به بحث گذاشته ‌شود.