پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پوتین: ۷۵۵ تن از کارکنان اماکن دیپلماتیک آمریکا باید روسیه را ترک کنند

پوتین: ۷۵۵ تن از کارکنان اماکن دیپلماتیک آمریکا باید روسیه را ترک کنند

رئيس‌جمهور روسیه شمار کارکنان اخراجی مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه را روشن ساخت. ولادیمیر پوتین گفت، تصور نمی‌کند روابط بین دو کشور در آینده‌ای نزدیک بهبود یابد.

رئيس‌جمهور روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا دستور به کاهش چشمگیر دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه داد. ولادیمیر پوتین یکشنبه ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) در گفت‌وگویی با شبکه “روسیه ۲۴” گفت، ۷۵۵ تن از کارکنان اماکن دیپلماتیک آمریکا باید “فعالیت خود در روسیه را متوقف کنند.”

پوتین یادآور شد، تصور نمی‌کند که روابط کشورش با واشنگتن به این زودی بهبود یابد.

او گفت، به اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا دست خواهد زد. وزارت خارجه روسیه پیش‌تر در روز جمعه ۲۸ ژوئیه اعلام کرده بود، شمار پرسنل سفارت و کنسولگری‌های آمریکا باید تا ماه سپتامبر به ۴۵۵ نفر ـ  که برابر است با شمار دیپلمات‌های روسیه در آمریکا ـ تقلیل یابد. اما شمار دقیق دیپلمات‌های اخراجی آمریکایی مشخص نشده بود.

به گفته پوتین، در حال حاضر “بیش از هزار نفر” در نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در روسیه مشغول به‌کارند.

رئیس کاخ کرملین مرحله فعلی روابط بین آمریکا و روسیه را “دشوار” خواند و گفت: «ما مدت زیادی صبر کردیم و امید داشتیم که اوضاع بهبود یابد.» اما به گفته پوتین، چنین انتظاری “در آینده نزدیک” برآورده نخواهد شد.

دولت آمریکا از تصمیم پوتین انتقاد کرده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه این تصمیم را “تأسف‌آور و ناموجه” خواند. او گفت، دولت آمریکا بعد از بررسی تأثیرات چنین “محدودیت‌هایی” بر سر اقدامات بعدی رایزنی خواهد کرد.

هفته گذشته سنای آمریکا در واشنگتن در پاسخ به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه و حملات احتمالی هکری روسیه در انتخابات اخیر آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه  تصویب کرد. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا نیز که انتظار می‌رفت این مصوبه را وتو کند اعلام کرد آن را  امضا خواهد کرد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی وعده بهتر شدن روابط با روسیه را داده بود. اما مسئله فعالیت‌های سایبری روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تماس‌های غیر قانونی احتمالی اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه دولت آمریکا را زیر فشار قرار داد. در حال حاضر چندین کمیته کنگره آمریکا، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و یک بازرس ویژه این پرونده را در دست تحقیق دارند.

مصوبه کنگره آمریکا همچنین اختیار تام برای لغو تحریم‌های روسیه در آینده را از رئيس‌جمهور سلب می‌کند. در اتهام‌های وارده به ترامپ از جمله مطرح شده او به روسیه قول داده است، تحریم‌هایی که در زمان باراک اوباما، رئيس‌جمهور پیشین ایالات متحده علیه مسکو وضع شده را لغو خواهد کرد.