جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فرانسه، آلمان، بریتانیا، و آمریکا، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف برنامه موشک‌های بالیستیک ایران شدند

فرانسه، آلمان، بریتانیا، و آمریکا، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف برنامه موشک‌های بالیستیک ایران شدند

فرانسه، آلمان و بریتانیا، همراه ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف توسعه برنامه مربوط به موشک‌های بالیستیک از سوی ایران شده‌اند.

آن‌ها با ابراز نگرانی از آزمایش موشکی تازه در ایران، گفته‌اند این اقدامات امنیت و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد.

در بیانیه منتشرشده از سوی این چهار کشور گفته شده آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ از سوی ایرانناسازگار با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، که در پی توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی صادر شد. آن‌ها این اقدام ایران را محکوم کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پنجم مرداد ماه، پرتاب موشک سیمرغ را نقض «روح» توافق هسته‌ای توصیف کرده بود.

ایران روز پنجشنبه اعلام کرد یک موشک ماهواره‌بر با نام «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده‌است. به گزارش تلویزیون دولتی و خبرگزاری‌های ایران، پرتاب این ماهواره‌بر «موفقیت‌آمیز» بوده است.

چهار کشور در بیانیه خود می‌گویند پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، از فناوری استفاده کرده که با توسعه موشک‌های بالیستیک، و به‌طور مشخص موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما مرتبط است؛ و این اقدام، گامی دیگر پس از پرتاب موشک به سوریه در ۱۸ ژوئن و آزمایش موشک میان‌برد در چهارم ژوئیه است.

به گفته فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا، اقدامات ایران در توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک، ثبات در منطقه را با خطر روبه‌رو کرده و نباید ادامه پیدا کند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان گفته‌اند مستقیما نگرانی‌های خود را با تهران مطرح می‌کنند. تهران و واشینگتن روابط دیپلماتیک ندارند.

هر چهار کشور در بیانیه مشترک خود گفته‌اند «نگرانی‌های» خود را به اطلاع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز رسانده‌اند.

رادیوفردا