جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » اختراع جوان بابلی پس از 5 سال تحقیق و تلاش؛ خودرویی که صدی چهار می سوزاند

اختراع جوان بابلی پس از 5 سال تحقیق و تلاش؛ خودرویی که صدی چهار می سوزاند

 

اختراع سیستم كاهنده مصرف سوخت در موتورهاي بنزيني همراه با كاهش درصد آلودگي، يكي از مهمترين اختراعات كشورمان است كه مورد توجه صاحب نظران و مسئولان كشور قرار گرفته است.

كميل اكبري كرويي كه اهل روستاي بالاكروكلای بابل است، به همراه دو تن از دوستانش با حمايت های مادي و معنوي چند تن از اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا، توانست با تلاش شبانه روزي طي 5 سال، به اين مهم دست يابد.

كميل متولد 7 آبان 1365 است. او فارغ التحصيل مقطع كارشناسي تكنولوژي الكترونيك است و در كار تعمير و فروش محصولات گوشي تلفن همراه در شهرستان بابل فعاليت مي كند.

او درباره اختراعش به ما گفت: تیم ما فعالیت خود را در زمینه ي بهینه سازی مصرف سوخت و آلاینده های پر خطر خروجی از اگزوز بر روی انواع موتور های احتراق داخلی از سال 1389 آغاز کرد. این تیم كه با همكاري دکتر حمید رضا ابراهیمی کبریا -عضو هیت علمی دانشگاه مالک اشتر تهران- و علیرضا ابراهیمی کبریا به نتيجه رسيد، حاصل 4 سال تلاش شبانه روزي بوده است.

این مخترع جوان با بیان این که از دستآورد های مهم این تیم پژوهشی، سیستم پردازشگر سوخت است، تصریح کرد: این سیستم هم اکنون بر روی خودروی پراید، طراحی، ساخت و عملیاتی شده است.

اکبری افزود: این خودرو با سیستم پردازشگر سوخت بالغ بر 30000 کیلومتر تست جاده شد و تاییدیه هایی از سازمان استاندارد خودرو و دانشگاه صنعتی شریف دارد که داور این پروژه برای اداره ی ثبت اختراعات است.

وی با اشاره به این که مصرف میانگین این خودرو در هر 100 کیلومتر چهار لیتر و دارای آلایندگی دو برابر کمتر نسبت به شرایط استوک خود است، تاکید کرد: اين دستگاه به صورت يك پكيج است كه بر روي موتور خودرو نصب مي شود و كاهش مصرف سوخت و كاهش آلودگي را براي موتور خودرو به همراه دارد.

اکبری با یادآوری این که پس از گذشت چندین سال کار مداوم توانستیم دستگاهي را به منظور کاهش آلودگی هوا اختراع و به ثبت برسانیم، تصریح کرد: در این دستگاه براساس شکست مولکولی و ایجاد عملیات سوختن سبک تر، ما توانستیم نتيجه این فرآیند را به گونه ای جهت دهیم که به جای دی اکسید کربن، اکسیژن از اگزوز خودرو خارج شود که با تاکید دانشگاه صنعتی شریف، موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع شدیم.

این مخترع جوان بابلی گفت: خودروهای تولید سال 91 به پایین که 80 درصد خودروهای کشور را در بر گرفته است، میزان “ناکس” تولید شده در آن ها با میانگین 128 و بدون کاتالیزور است که با نصب دستگاه آن را به عدد 60 رسانده ايم و این عدد بسيار قابل توجه است.

وی تاکید کرد: “ناکس” همواره به عنوان خطر ناک ترین عنصر در بین عناصر حاصل از سوخت خودرو ها شناخته می شود و یکی از عوامل اصلی سوراخ شدن لایه اوزون محسوب می شود.

اکبری ادامه داد: میزان ناکس در استاندار یورو2 باید حدود 72 باشد اما این میزان در حال حاضر در ایران برای خودرو های معمولی حدود 147 است و ما با تولید این دستگاه میزان ناکس را به حدود 60 رسانده ایم.

 

 حمایت مسئولان مشهدی از مخترعان جوان بابلی

اعضاي تيم مخترع سيستم كاهنده مصرف سوخت خودروهاي با موتور بنزيني ملاقاتي با مديران اجرايي شهر مشهد نيز داشتن.

اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد ضمن ديدار با مخترع دستگاه کاهش پردازشگر سوخت خودرو و شنيدن اهميت و جايگاه اين دستگاه در كاهش آلودگي شهر مشهد، آن را تحسين کردند.

اکبری با بیان اینکه این دستگاه کاهش شدید مصرف سوخت را نیز به همراه دارد، گفت: در ادامه تست های صورت گرفته در شهر مشهد میزان مصرف سوت خودرو پراید برای طی مسافت 100 کیلیومتر حدود 6.2 لیتر بوده است که این میزان پس از نصب دستگاه بر روی موتور خودرو تا 4.2 لیتر کاهش داشته است.

وی با اشاره به انجام آزمایش ها و تست هایی در شهر مشهد، خاطرنشان کرد: طی تست های صورت گرفته به همراه  نماینده سازمان محیط زیست در شهر مشهد میزان ناکس پس از نصب دستگاه بر روی موتور خودرو تا میزان 61 واحد کاهش داشته است.

این مهندس جوان بابلی ابراز داشت: تلاش ها براي ساخت اين دستگاه براي خودروهاي با موتور ديزلي نيز پايان يافته است.

اكبري مهمترين برنامه ي آينده ي خود را ، تولید موتور m.y.t اعلام کرد. این موتور 1320 سي سي حجم دارد و 1000 اسب بخار قدرت. یعنی موتوری به اندازه موتور پراید می تواند با مصرف سوخت کمتر، قدرتی 4 برابر خودروي لندکروز تولید کند