پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » صادقی: با روحانی تعارف نداریم، خبرهای خوبی مبنی بر تغییرات همسو با خواسته ۲۴ میلیونی مردم به گوش نمی‌رسد

صادقی: با روحانی تعارف نداریم، خبرهای خوبی مبنی بر تغییرات همسو با خواسته ۲۴ میلیونی مردم به گوش نمی‌رسد

محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس، با بیان اینکه به تغییرات کابینه دوم روحانی خوش‌بین نیستم، بر لزوم تغییر برخی از وزرا از جمله وزیر کشور، وزیر علوم و وزیر کار تاکید کرد.
صادقی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی فراکسیون امید مجلس (فام) با اشاره به اینکه در جلسه اعضای این فراکسیون با رئیس جمهور، روحانی حدود ۵۰ درصد تغییر در کابینه را تایید کرده، گفت: « یکی از مسائلی که مطرح شد و آقای وکیلی آن را مطرح کردند این بود که برخی از وزارتخانه ها نشانه هستند و رویکرد رئیس جمهور و کابینه آینده را مشخص می کنند. خود آقای روحانی هم تاکید داشتند که در انتخابات ما دو تفکر در مقابل هم قرار گرفتند و فضایی مانند انتخاباتهای دوحزبی کشورهای دیگر شکل گرفت و مردم به یکی از این دو تفکر رای دادند. ما هم گفتیم در حوزه هایی که برای این تفکر جنبه نماد و نشانه دارند، باید نتیجه انتخابات خودش را نشان دهد. لذا برخی از حوزه ها نیاز به تغییر دارد و برخی از آنها هم در دولت اول مجموعا در همین راستا بوده اما در دولت دوم نیاز دارد که تقویت شود و ارتقا پیدا کند.»
لزوم تغییر وزرای علوم و کشور
نماینده مردم تهران در مجلس درباره مصادیق این تغییرات نیز گفت: « بیشتر این حوزه ها مربوط به سیاست داخلی است که طبیعتا مهمترین آنها وزارت کشور است و در جلسه ای که داشتیم روی ضرورت تغییر در این حوزه بحث شد. چون برداشت عمومی ما و افکار عمومی این است که اگرچه در این حوزه زحمت‌هایی کشیده شد و در انتخابات‌ها هم زحمت کشیدند اما عملکرد و رویکرد بدنه این وزارتخانه و در برخی موارد هم عملکرد وزیر، نسبتی با رویکرد دولت نداشته است. در این باره مصداق هایی هم مطرح شد و از جمله همان مسائلی که آقای مطهری در مصاحبه اخیر اشاره کردند نظیر انتخابات اصفهان و عدم تامین امنیت در برخی از استانها مطرح شد و من هم به عدم پاسخگویی وزیر به مجلس اشاره کردم. چرا که به عنوان مثال من در بحث املاک نجومی بیش از ۶ ماه است از وزیر سوال کرده ام و هنوز جواب نداده اند. درحالیکه ایفای وظیفه نظارتی وزارت کشور در حوزه شهرداری ها در این مورد مغفول مانده است. بدنه استانداری ها و فرمانداری ها هم بحث زیادی دارد و آنطور که برآورد می شود حدود ۴۰ درصد از فرمانداری ها با رویکرد دولت همراهی نداشتند و بعضا در جریان انتخابات اخیر تقابل هم داشتند.»
صادقی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی هم ما معتقدیم نگاهی که وزیر فعلی دارد باید در دولت آینده تقویت شود، نه اینکه تنزل پیدا کند، درباره حوزه آموزش عالی هم گفت: «من در این جلسه درباره نقش ویژه دانشگاه و آموزش عالی در توسعه علمی و فرهنگی کشور و نقشی که دانشگاهیان در سال ۹۲ و ۹۶ ایفا کردند، صحبت کردم و تاکید کردم که باید مطالبات این قشر مورد توجه قرار گیرد. به ویژه اینکه خوشبختانه آقای روحانی در دولت اول، با معرفی گزینه های مورد نظر خود برای وزارت علوم هوشمندی نشان داد و مشخص کرد که به مطالبات دانشگاهیان اهمیت می دهد. اما به هر حال با برخوردهایی که صورت گرفت و اوج آن، استیضاح آقای فرجی دانا بود نهایتا به وضعیت فعلی رسیدیم و بعد از معرفی آقای دکتر فرهادی، افولی در حرکت آموزش عالی مشاهده شد. لذا به طور مشخص اعلام کردیم که در این زمینه نیازمند تغییر و تقویت هستیم. ما شاهد بودیم که با تشکیل ستاد دانشگاهیان به ریاست دکتر فرجی دانا، موجی از امید بین دانشگاهیان ایجاد شد و مجموعه های دانشجویی و دانشگاهی با امید تحول در این حوزه، نقش بسیار فعالی در انتخابات ۹۶ ایفا کردند و نباید این امید ایجاد شده به یاس بیانجامد.»
این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید افزود: «کسی باید سکاندار آموزش عالی کشور شود که در عرصه ملی و بین المللی اشراف بر این حوزه داشته باشد و توان کافی برای ایجاد تحول و علم و فن آوری داشته باشد. به اسناد بالادستی مثل سند تحول اشراف داشته باشد و و در چهارچوب طرح آمایش آموزش عالی، تحولی درآموزش عالی ایجاد کند و آقای روحانی هم اشارتا گفتند که تلاش ما معرفی چنین گزینه ای هست ولی مصداقی مطرح نشد.»
صادقی درباره سایر وزارتخانه ها نیز گفت: «در آموزش و پرورش خانم سعیدی مسائل ویژه این حوزه را مطرح کردند و اعلام رضایت نسبی از عملکرد آقای دانش شد اما بر ضرورت تحول و ارتقا تاکید شد و مدیریت منابع و ایجاد امید بین فرهنگیان در کنار همسویی رویکرد سیاسی وزیر با آقای روحانی مورد تاکید قرار گرفت.»
لزوم اصلاحات در وزارت بهداشت و تغییر در وزارت کار
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به برخی انتقادات موجود از دو وزارتخانه بهداشت و کار نیز تصریح کرد: «ما در جلسه با رئیس جمهور وارد این دو حوزه نشدیم. البته نظرسنجی ها به طور محرمانه به ایشان ارائه شد.» صادقی در ادامه افزود: «درباره وزارت بهداشت با وجود برخی انتقاداتی که به طرح تحول سلامت وارد است اما احساس عمومی در مجلس مثبت است. البته هم نیاز به بازنگری در طرح تحول وجود دارد و هم در بدنه مدیریتی نقدهایی به ایشان وارد است. اما در مجموع ایشان جزو وزرایی است که نمره قبولی گرفته و در ایام انتخابات هم عملکرد وزارتخانه ایشان به عنوان یکی از تغییرات ملموسی که مردم روی آن تاکید داشتند مطرح بود.»
این عضو فراکسیون امید مجلس درباره حوزه کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: «در وزارت کار هم برداشت عمومی من این است که نیاز به اصلاح جدی تری داریم. در مجموع برآورد من این است که رضایت نسبی وجود ندارد. اگرچه آقای ربیعی در برخی از حوزه‌ها موفقیت‌هایی داشته، اما با توجه به ظرفیت‌های بالایی که این مجموعه دارد، مدیریت بهینه منابع صورت نگرفته است. البته این برداشت من است و فضای عمومی مجلس اینطور نشان می‌دهد که خیلی از دوستان نیز در این مورد با من هم عقیده هستند. در بخش سلامت و مبارزه با فساد هم در عملکرد ایشان تاملاتی وجود دارد که در نهایت نیاز به تغییر در این حوزه را جدی می کند.»
به سمت و سوی تغییرات خوش‌بین نیستم
صادقی همچنین درباره اینکه تغییرات پنجاه درصدی مورد اشاره رئیس جمهوری، تا چه حد کابینه را به مطالبات موجود نزدیک خواهد کرد نیز گفت: «درباره جهت این تغییرات خیلی خوش بین نیستم. زیرا بر اساس قرائن و اطلاعات غیررسمی که به ما رسیده، شاید به لحاظ برخی مناسبات آقای رئیس جمهور با اشخاص و شاید هم به دلیل برخی محدودیت‌هایی که دارند، تا این لحظه خبرهای خوبی مبنی بر تغییرات همسو با خواسته ۲۴ میلیونی مردم به گوش نمی رسد و من به اوضاع خوش بین نیستم.»
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی، فراکسیون امید چه رویکردی در پیش خواهد گرفت نیز تصریح کرد: «در جایگاهی که ما به عنوان نماینده مجلس قرار داریم فعلا فقط می توانیم رایزنی کنیم و نهایتا نظر بدهیم. اما این حق طبیعی دولت و رئیس جمهور است که مجموعه مورد نظرش را به مجلس معرفی کند و بعد از معرفی، کار ما شروع می شود. طبعا بر اساس میزان همسویی مجموعه معرفی شده با جهت گیری ها و اقدامات مورد نظر ما نظیر کارآمدی، پاسخگویی به نیازها و مطالبات مردم و هماهنگی بیشتر در تیم اقتصادی و رویکردهای فرهنگی، تصمیم می گیریم.»
با روحانی تعارف نداریم
صادقی تاکید کرد: «ما ضمن اینکه هماهنگی و موفقیت دولت آقای روحانی را مدنظر قرار می دهیم و بر حفظ و تقویت وحدت اصلاح طلبی و اعتدال گرایی هم اصرار داریم، اما به عنوان وظیفه و اختیار خودمان هم در رای اعتماد و هم بعد از آن در اعمال نظارت، دقت لازم را خواهیم داشت. ما نمی توانیم تضمین بدهیم که هرچه آقای روحانی معرفی کند رای اعتماد می گیرد. ما گزینه ها را بررسی می کنیم و اگر خواسته ها و مطالبات مردم در آنها انعکاس پیدا کرده باشد با این مجموعه همراهی کامل می کنیم ولی اگر در بخشهایی چه به دلیل محدودیت‌های رئیس جمهور و چه به لحاظ ملاحظات سیاسی که ایشان داشته اند، گزینه هایی معرفی شوند که با رویکرد مورد انتظار مردم تناسب نداشته باشند، تعارف نمی کنیم.»