چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » کره شمالی می‌گوید در صورت تلاش آمریکا برای تغییر رژیم در این کشور به «قلب ایالات متحده» حمله اتمی می‌کند

کره شمالی می‌گوید در صورت تلاش آمریکا برای تغییر رژیم در این کشور به «قلب ایالات متحده» حمله اتمی می‌کند

خبرگزاری دولتی کره جنوبی از خبرگزاری رسمی کره شمالی نقل کرده در صورتی که آمریکا تلاشی در راستای تغییر رژيم حاکم در پیونگ‌یانگ انجام دهد، کره شمالی به «قلب ایالات متحده» حمله اتمی خواهد کرد.

بیانیه منتشرشده در خبرگزاری رسمی کره شمالی یک هفته پس از آن است که مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، «سی‌آی‌ای»، گفته بود دولت دونالد ترامپ باید راهی پیدا کند که هدف از آن «جدا کردن» ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای کره شمالی و «رژیم» آن کشور باشد. آقای پومپئو گفته بود «مطمئن هستم مردم کره شمالی مردم بسیار خوبی هستند و از رفتنش خیلی خوشحال خواهند شد».

خبرگزاری رسمی کره شمالی در بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آن کشور گفته است «اگر آمریکا جرات کند حتی یک نشانه کوچک از تلاش برای تغییر رهبری معظم ما بروز دهد، با پتک اتمی قوی خود، بی‌رحمانه به قلب ایالات متحده خواهیم کوبید».

در این بیانیه آمده است که سخنان پومپئو «از خط‌وخطوط گذشته و اکنون دیگر مشخص شده که هدف نهایی دولت ترامپ… تغییر رژیم است».

این بیانیه در حالی منتشر شده که گروهی از مقام‌های ایالات متحده که نامشان فاش نشده، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، رصد اطلاعاتی نشان می‌دهد کره شمالی طی هفته‌های گذشته اقدام به نقل‌وانتقال شماری از تجهیزات نظامی خود کرده‌‌است. این مقام‌ها گفته‌اند انتظار می‌رود پیونگ‌یانگ، به زودی دست به آزمایش یک موشک قاره‌پیما یا شبیه آن بزند.

روز سه‌شنبه روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده بود که «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا، وابسته به وزارت دفاع آن کشور، ارزیابی کرده‌است که کره شمالی تا سال آینده به توانایی‌ توسعه موشک قاره‌پیما دست پیدا می‌کند. این ارزیابی، زمانی زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی ارائه کرده‌، هرچند برخی گزارش‌های اطلاعاتی دیگر با آن موافق نیستند. شماری از مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند تحلیل‌های دیگری نیز در این مورد وجود دارد که تردیدهایی را در مورد توانایی پیونگ‌یانگ در سال آینده، مطرح کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده‌است که کمیته نیروهای مسلح آمریکا در مجلس نمایندگان آن کشور، روز سوم مرداد ماه، جلسه‌ای محرمانه در مورد توسعه موشکی کره شمالی تشکیل داد.

کره شمالی در میانه تیر ماه، در جریان جشن‌های روز استقلال در آمریکا، اعلام کرد یک موشک بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت آزمایش کرده‌است. در همان زمان این احتمال از سوی شماری از کارشناسان مطرح شد که برد موشک به خاک ایالات متحده می‌رسد و شماری از مقام‌ها نیز در گفت‌وگو با شبکه‌های خبری آمریکا تائید کردند که موشک تازه، از نوع «قاره‌پیما» بوده است.

از سویی رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید کره شمالی هنوز موفق به تولید کلاهک هسته‌ای در آن اندازه که بر موشک‌های بالستیک قرار گیرد، نشده‌است. یک مقام دیگر نیز گفته است عملی کردن تهدید اتمی علیه آمریکا یا متحدان آن، فقط در صورتی قابل تصور است که حکومت کیم جونگ‌اون، تصمیم گرفته باشد دست به «خودکشی» بزند.