سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » مجلس از فرمانده نیروی انتظامی فارس به دادگاه نظامی شکایت می‌کند

مجلس از فرمانده نیروی انتظامی فارس به دادگاه نظامی شکایت می‌کند

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تازه ترین واکنش به گفته‌های هفته گذشته فرمانده نیروی انتظامی استان فارس گفته است این کمیسیون درباره این موضوع به دادگاه نظامی شکایت خواهد کرد.

موضوع از این قرار است که هفته گذشته احمدعلی گودرزی، فرمانده نیروی انتظامی فارس، در واکنش به ارائه کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر گفته بود نماینده‌ای که با پول کثیف قاچاق به مجلس می‌رود باید هم از قوانین تخفیف مجازات قاچاقچیان دفاع کند.

خبرگزاری فارس این سخنان را «کوبنده» خوانده و از قول گودرزی نوشته بود: «امروز در مجلس به گوش می‌رسد برخی از نمایندگان دانسته یا ندانسته در حال تدوین قوانینی هستند که مجازات قاچاقچیان را کاهش دهند و متأسفانه قوانین دستخوش مسائل سیاسی و انتخاباتی شده و می‌گویند مجازات اعدام باید برای قاچاقچیان برداشته شود.»

گودرزی در ادامه گفته بود: «قاچاقچیانی که با وارد کردن مواد مخدر، جوانان مردم را به انحراف کشانده و این‌همه ضربه به مملکت زده‌اند چگونه می‌شود که با آنان با رافت و مهربانی اسلامی برخورد کرد و به آن‌ها تخفیف مجازات داد؟»

در اولین واکنش‌ها به این اظهارات، برخی نمایندگان مجلس از فرمانده نیروی انتظامی کشور خواستند فرمانده انتظامی استان فارس را عزل کند. آنها سخنان گودرزی را مصداق تشویش اذهان عمومی خواندند.

محمدجواد فتحی، نماینده تهران در مجلس در همین باره به سایت تابناک گفته است: «این حرف از سوی هر کسی گفته شود، مصداق نشر اکاذیب است و مستوجب پیگرد قانونی خواهد بود. این یک افتراست و اگر فردی نسبتی به کسی بدهد که این نسبت عنوان مجرمانه داشته باشد، افترا قلمداد می‌شود.»

فرمانده نیروی انتظامی استان فارس اما در واکنش به انتقادها و تهدیدها گفت که او قصد توهین به نمایندگان را نداشته و موضوع صحبتش بحث درباره لزوم افزایش هزینه‌های جرم در مواجهه با قاچاقچیان مواد مخدر و ایجاد و افزایش قوانین بازدارنده در این حوزه بوده است.

با وجود این اما حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تازه ترین واکنش به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی استان فارس، روز سه شنبه سوم مرداد این صحبت‌ها را توهین به نمایندگان دانسته و گفته است کمیسیون قضایی از گودرزی به داد‌گاه نظامی شکایت می‌کند.

نوروزی گفته است: «اظهارات فرمانده نیروی انتظامی استان فارس درباره نمایندگان توهین‌آمیز بود.»

او تاکید کرده است نمایندگان مجلس در راستای وظایف نمایندگی طرح کاهش مجازات اعدام برای محکومان موادمخدر را بررسی و تصویب کرده‌اند.

به گفته نورورزی فرمانده نیروی انتظامی استان فارس خارج از حیطه وظایفش به حوزه قانونگذاری شده و نباید چنین مطالبی را مطرح می‌کرده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

«مسعود پزشکیان، نایب رییس اول مجلس در آخرین جلسه علنی مجلس در روز چهارشنبه ۲۸ تیر پس از تذکر شفاهی اللهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، این کمیسیون‌ و کمیسیون اصل ۹۰ را مامور پیگیری این موضوع کرد.»

بر اساس گفته‌های نوروزی، پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، این موضوع در کمیسیون حقوقی و قضایی پیگیری می‌شود و از این فرمانده به دادگاه نظامی شکایت خواهد شد تا این دادگاه به نمایندگان پاسخ دهد، «مگر اینکه ثابت شود که این فرد این مطالب را نگفته است.»