پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » بازداشت چندین نفر به اتهام «انحراف مذهبی» به دست اطلاعات سپاه

بازداشت چندین نفر به اتهام «انحراف مذهبی» به دست اطلاعات سپاه

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، سوم مردادماه، از بازداشت یک «شبکه وسیع» از افرادی که «منحرف مذهبی» توصیف کرد به دست اطلاعات سپاه پاسداران ایران خبر داد.

آن طور که در گزارش مهر آمده است، سازمان اطلاعات سپاه استان تهران صبح سه‌شنبه این افراد را در سه شهر تهران و ری و پردیس بازداشت کرده است.

این گزارش فقط از دستگیری یک «شبکه وسیع» خبر داده و نمی‌گوید که دقیقاً چند نفر بازداشت شده‌اند.

این گزارش همچنین توضیح نمی‌دهد که مقصود از «انحراف مذهبی» چیست.

با این حال در این گزارش اشاره می‌شود که بازداشتی‌ها «به بهانه تبلیغ و ترویج مسیحیت تبشیری و کلیساهای خانگی» دست به «تخریب ادیان ابراهیمی و تشویش اذهان عمومی و انحراف اذهان در فضای عمومی و مجازی» زده‌اند.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که «در میان اسناد و مدارک به دست آمده از این شبکه وسیع منحرفان مذهبی؛ کتاب‌های فرق مختلف، روش‌های شبکه‌سازی، یارگیری، ارتباط با بیگانگان و تخریب دین مبین اسلام و سایر ادیان به چشم می‌خورد.»

به نوشته این گزارش این دستگیری «طی یک سلسله اقدامات پیچیده اطلاعاتی» انجام شده و «در این ارتباط تعدادی از متهمین به‌همراه اسناد و مدارک مکشوفه دستگیر و تحویل مراجعه قضایی شدند.»

برخورد با اقلیت‌های مذهبی و به‌ویژه نوکیشان مسیحی که در این گزارش نیز به آنها اشاره شده در ایران سابقه‌ای چندین ساله دارد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی مذاهب بارها در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله سازمان «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، اواخر تیرماه گذشته با اشاره به احکام حبس طولانی‌مدت برای چندین نوکیش مسیحی در کمتر از دو ماه گذشته، از آزار مسیحیان در ایران ابراز نگرانی کرد.

این سازمان در بیانیه خود با تاکید بر این که قانون اساسی ایران مسیحیان را از اقلیت‌های رسمی می‌شناسد، گفته بود که حکومت جمهوری اسلامی «همچنان به پیگرد قضایی معتقدان به این دین، به ویژه نوکیشان، ادامه می‌دهد».

در همین زمینه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی روز سوم تیرماه یوسف ندرخانی، محمدرضا امیدی، محمدعلی مسیب‌زاده و زمان فدایی را به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی» و «ترویج» آنچه «مسیحیت صهیونیستی» خوانده شد هر یک به ده سال زندان محکوم کرد.

طی یک ماه اخیر، همچنین هشت مسیحی و نوکیش مسیحی دیگر به اتهام‌هایی مشابه در همین شعبه دادگاه هر یک به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

روز دوشنبه، دوم مردادماه، نیز اطلاعات سپاه استان اصفهان در اطلاعیه‌ای از دستگیری هشت نفر از اعضا و طرفداران آنچه «شبکه انحرافی عرفان حلقه» نامید، در شاهین‌شهر خبر داد.

یک هفته پیشتر در روز ۲۷ تیرماه نیز شاخه سپاه پاسداران در استان اصفهان از بازداشت «۱۱ تن از اعضا و طرفداران شبکه انحرافی عرفان حلقه در نجف‌آباد» خبر داده بود.

محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» تاسیس کرد و در آن به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و ساینتولوژی» مشغول شد. او در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و حکم اولیه‌ای که برایش صادر شد نیز «اعدام» بود.

حبس طولانی‌مدت آقای طاهری ادامه دارد و طرفداران او هم هم‌چنان به این حبس و حکم اعدام اعتراض دارند.