شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » القبس: جلسات هسته جاسوسی سپاه پاسداران در سفارت ایران در کویت برگزار می‌شد
A picture taken on March 31, 2011 shows the Iranian embassy in Kuwait city as Kuwait is to expel a number of Iranian diplomats for alleged links to a spy ring working for Tehran, reportedly since the 2003 invasion of Iraq. AFP PHOTO / YASSER AL-ZAYYAT / AFP PHOTO / YASSER AL-ZAYYAT

القبس: جلسات هسته جاسوسی سپاه پاسداران در سفارت ایران در کویت برگزار می‌شد

روزنامه کویتی القبس ژوئیه گزارش کرد حکم نهایی دادگاه درباره «هسته العبدلی» نشان می‌دهد اعضای این هسته در لبنان آموزش دیده و با هماهنگی یکی از دیپلمات‌های ایران و یکی از اعضای سپاه پاسداران ایران، جلسات خود را در سفارت ایران در کویت برگزار می‌کردند.

روزنامه القبس در شماره روز یک‌شنبه ۲۳ ژوئیه خود در گزارشی تحت عنوان «جلسات در سفارت ایران و آموزش‌ها در لبنان» به جزئیاتی از حکم نهایی دادگاه درباره هسته‌العبدلی اشاره کرد که نشان می‌دهد جلسات اعضای این هسته در سفارت ایران برگزار می‌شد.

در حکم دادگاه فرجام خواهی کویت که به ریاست قاضی احمد العجیل برگزار شد، آمده است: «با دلایل متقن برای دادگاه ثابت شد که حزب‌الله یک سازمان تروریستی که در راستای مصالح جمهوری ایران فعالیت کرده و ارزش‌های انقلاب ایران را پذیرفته و می‌کوشد این ارزش‌ها را در کویت و دیگر کشورهای اسلامی ترویج کند؛ ارزش‌هایی که در سرشت آنها از بین بردن سیستم‌های اساسی کویت و دیگر اسلامی و هجوم به سیستم اجتماعی و اقتصادی کشورها، با استفاده از روش‌های غیرقانونی مانند حمله به تاسیسات حکومتی، بمب‌گذاری و استفاده از زور و ترویسم علیه دولت و شهروندان نهفته است».

دادگاه فرجام خواهی کویت اعلام کرد که این اطلاعات را از طریق شهادات یک نیروی امنیتی کویت درباره رابطه حزب‌الله و ربوده شدن هواپیمای شماره ۴۲۲ خطوط هواپیمایی کویت، تلاش برای ترور شیخ جابر الاحمد، امیر پیشین کویت و همچنین تشکیل هسته‌های جاسوسی به دست آورده است. این نیروی امنیتی همچنین از اقدام حزب‌الله لبنان و نهادهای اطلاعاتی ایران برای تشکیل هسته‌های خبرچینی و تسهیل ارسال تسلیحات و مواد منفجره از طریق ایران خبر داد. اعضای این هسته‌ها موظف بودند بر علیه اهدافی داخل کویت خبرچینی کنند. از متهم ردیف هشتم این پرونده نقشه‌های نظامی و شهری کشف شد که حاوی مختصات چاه‌ها و میدان‌های نفتی بود.

بنا براعلام دادگاه، متهم ردیف هشتم دیدارهای متهم ردیف اول و حسن ابوالفضل حسین‌زاده، افسر اطلاعاتی ایران را هماهنگ می‌کرد. حسین‌زاده تحت پوشش دیپلماتیک در سفارت ایران در کویت مشغول به کار بود. دیدارهای حسین‎زاده و متهم ردیف اول پرونده در سفارت ایران در کویت و همچنین در یکی از مساجد برگزار شده و در خلال این دیدارها روش‌های پنهان کردن تسلیحات و مواد منفجره‌ای که در اختیار متهم ردیف اول بود، بررسی شد. پس از این دیدارها، حسین زاده به ایران سفر کرده و با افسر اطلاعاتی دیگری به نام یوسف کریمی دیدار کرده و درباره ارسال تسلیحات از طریق دریا، زمان و مکان ارسال و اسم رمز توافق کردند.

دادگاه فرجام خواهی کویت مقدار و تنوع مواد منفجره و تسلیحات و وسایل ارتباطی کشف شده را بسیار بیشتر مقدار مجاز توصیف کرد. گزارش‌های فنی نشان می‌دهد برخی افراد دستگیر شده توسط حزب‌الله لبنان آموزش دیده‌اند و این حجم از مواد منفجره می‌توانست در عملیات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

تحقیقات نیروهای امنیتی نشان داد متهم ردیف به عضویت در حزب‌الله اقرار کرده است. متهم ردیف بیست و چهار نیز به عضویت در حزب‌الله اعتراف کرد. متهمان ردیف سوم، پنجم و ششم نیز از حزب‌الله حمایت کرده و متهم ردیف هفتم نیز به دیدار از مقر حزب‌الله در لبنان و همچنین رابطه دوستانه با حسن‌نصرالله دبیر کل این حزب اعتراف کرد. نزد متهمان ردیف یازده، شانزده، هجده، نوزده، بیست و یک و بیست چهار نیز پرچم و لوگوی حزب‌الله کشف شد.

هسته العبدلی،  متشکل از ۲۱ نفر تشکیل شده که به جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان و همچنین به خطر انداختن وحدت کویت و یکپارچگی ارضی این کشور متهم شده و به زندان محکوم شدند.

وزارت کشور کویت روز چهارشنبه ۱۹ ژوئیه تصاویری از افراد هسته العبدلی منتشر کرده و احکامی را که دادگاه به صورت غیابی در حق این افراد فراری صادر کرده را اعلام کرد. وزارت کشور کویت همچنین از شهروندان خواست تا هر گونه اطلاعاتی که درباره مکان اختفای این افراد دارند را به نهادهای امنیتی گزارش دهند. این وزارت همچنین درباره عواقب پناه دادن به این افراد هشدار داد.

وزارت کشور کویت پیش از این و در ۱۳ اوت ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که تعدادی از متهمان به همراه مقادیر زیادی اسلحه در مزرعه‌ای در منطقه العبدلی در نزدیکی مرزهای عراق را دستگیر کرده است. مقدار این تسلیحات که در منازل این متهمان کشف شد، ۱۹ تن گلوله جنگی، ۱۱۴ کیلو مواد منفجره، ۶۸ قبضه سلاح جنگی، ۲۰۴ نارنجک دستی و تعدادی شوکر الکتریکی اعلام شدند.