جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » درخواست اعاده دادرسی آرش صادقی و گلرخ ایرایی در دیوان عالی کشور رد شد

درخواست اعاده دادرسی آرش صادقی و گلرخ ایرایی در دیوان عالی کشور رد شد

 

قضات شعبه ۳۳ دیوان عالی جمهوری اسلامی، درخواست اعاده دادرسی پرونده آرش صادقی و گلرخ ایرایی، زوج فعال زندانی را رد کردند. رییس این شعبه‌ی دیوان عالی، محمد نیازی است که در کارنامه‌ی او ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح و مسوولیت رسیدگی به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای دیده می‌شود.

آرش صادقی و گلرخ ایرایی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به ترتیب به ۱۹ و ۶ سال زندان محکوم شده‌اند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به طور شفاهی از کاهش این احکام به ۷/۵ و ۲/۵ سال حبس خبر داده اما هم‌چنان در گزارش وضعیت زندان این دو فعال سیاسی محبوس در زندان اوین، محکومیت‌های ۱۹ و ۵ سال حبس به چشم می‌خورد.

رد درخواست اعاده دادرسی این زوج زندانی در حالی اتفاق می‌افتد که وعده‌ی رسیدگی دوباره و خارج از نوبت به این پرونده از سوی دادستانی تهران، شرط آرش صادقی برای پایان اعتصاب غذای ۷۲روزه‌اش در پاییز و زمستان ۱۳۹۵ بود.

این فعال ۲۹ساله که از عوارض شدید آن اعتصاب غذا رنج می‌برد، با ‌گذشت بیش از شش ماه، هم‌چنان از هرگونه رسیدگی پزشکی و درمانی محروم است و در هفته‌های اخیر، قرارهای اعزام وی به بیمارستان نیز لغو شده است.

صادقى به دلیل زخم معده و آسیب و اختلال دستگاه گوارش، قادر به خوردن و هضم غذاهای جامد نیست و روزانه تنها یک وعده غذا از نوع آب حبوبات یا آب گوشت مصرف می‌کند که باعث کاهش وزن بیش از ۲۰کیلویی او شده است.

او هم‌چنین به توصیه پزشکان زندان، مجموعه‌ای از داروها شامل پیدرولاکس، بیزاکودیل، منیزیم هیدروکساید، پنتومید، فمی‌لاکت، پروپانول، هپارین، آسپرین و کلوپیدوگرل را مصرف می‌کند و به دلیل عفونت ریه و آسم، ناچار به استفاده از اسپری‌های تنفسی است.