جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » اعتصاب غذای حبیب ساسانیان وارد ٣۹ مین روز خود شد

اعتصاب غذای حبیب ساسانیان وارد ٣۹ مین روز خود شد

در حالی اعتصاب غذای حبیب ساسانیان فعال ترک آذربایجانی وارد ٣۹ مین روز خود می شود که وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده و خانواده وی به شدن نگران سلامت جسمی وی می باشند.

روز سه شنبه ٢٦تیرماه٩٦، همسر حبیب ساسانیان، در ملاقاتی که با وی در زندان تبریز داشته است، از وضعیت وخیم جسمانی وی خبر داده و اعلام نموده که در بدو ملاقات وی را نشناخته است.

همسر حبیب ساسانیان همچنین از درد کلیه و معده شوهرش خبر داده و اعلام کرده است که حبیب نزدیک به ١۵ کیلو وزن کم کرده است.

این فعال ترک آذربایجانی محبوس در زندان مرکزی تبریز، شب پنجشنبه ٢٢تیرماه٩٦، در ٣٢ مین روز اعتصاب غذایش، به دلیل ضعف شدید و وخامت وضعیت جسمی اش به بهداری زندان منتقل شد.

حبیب ساسانیان از طرف مسئولان زندان تحت فشار قرار گرفته تا اعتصاب غذایش را بشکند.

مسئولان زندان، شب پنجشنبه بعد از انتقال حبیب به بهداری، تلاش کردند وی را به شکستن اعتصاب غذایش متقاعد کرده و با تزریق سرم مانع بدتر شدن حال وی شوند، اما حبیب همچنان برای تداوم اعتصاب غذایش اصرار می ورزد.

حبیب ساسانیان از روز دوشنبه ٢٢خردادماه٩٦، در اعتراض به حبس غیر قانونی و بلاتلکیفی وضعیت پرونده اش، همچنین دخالت و اعمال‌نظر وزارت اطلاعات در روند رسیدگی قضایی پرونده‌اش، دست به اعتصاب غذا زده است.

روز دوشنبه، ٢٦ تیرماه ٩٦، جلسه رسیدگی به اتهامات حبیب ساسانیان و پنج فعال ملی آذربایجانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد که حبیب ساسانیان ماند دفعات پیش در این دادگاه حاضر نشد.

جلسه رسیدگی به اتهامات این پنج فعال مدنی تا ساعت ٩ شب به طول انجامید و در حال حاضر متهمان در انتظار ابلاغ حکم هستند.

با توجه به خودداری حبیب ساسانیان از حضور در جلسات قبلی دادگاه، ممکن است حکم این زندانی سیاسی ترک به صورت غیابی صادر و کتبا به وی ابلاغ شود.

حبیب ساسانیان در تاریخ ٢٦ اردیبهشت ماه ٩۵، همراه پنج فعال ترک دیگر در شهر اردبیل بازداشت شد.

اتهامات این زندانیان سیاسی، «تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت کشور و تبانی بر علیه امنیت ملی» عنوان شده که این اتهامات توسط این فعالین رد شده است.

این فعالین به دلیل فعالیت های مدنی شان در زمینه آگاه سازی مردم در مورد «جنایت ارامنه علیه ترک های آذربایجان در قره باغ اشغالی»، توسط ارگان های اطلاعاتی ایران بازداشت و بشدت شکنجه شدند تا به اعترافات دروغین تن دهند.

حبیب ساسانیان متولد سال ۱۳۵۳، دانش‌آموخته مهندسی الکتریک و مخابرات، متأهل و دارای دو فرزند ١١ و ١۵ ساله است و در حال حاضر در ١۴ مین ماه بازداشت موقت خود در زندان مرکزی تبریز به سر می برد.

این فعال آذربایجانی از بیماری فشار خون و درد چشم رنج می برد و از امکان دسترسی به خدمات پزشکی محروم است.