جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مستند شماره ۲ «دُرّتی وی»؛ نمّام ها و بلندگوهای بزرگ

مستند شماره ۲ «دُرّتی وی»؛ نمّام ها و بلندگوهای بزرگ

«شورای سیاستگذاری ائمه جمعه»، نهادی است که مستقیما زیر نظر رهبری اداره می شود و نمایندگان ولی فقیه در هر استان بعنوان امام و خطیب جمعه در مرکز هر استان مسئویت برگزاری نمازجمعه را برعهده دارند.
از زمان رهبری علی خامنه ای این نماز، بیش از آنکه فریضه ای عبادی بشمار رود، امری سیاسی است. سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که از یاران دیرین رهبر نظام است، اخیرا با اذعان این مطلب، گفته است: «نماز جمعه، نمازی حاکمیتی است و متولی اصلی این نماز، ولی فقیه است.»
با شکستهای پی در پی اقتدارگرایان در عرصه های مختلف سیاسی و نظامی و بین المللی، در ماههای اخیر و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شاهد شدت هجمه ها و حملات به دولت تدبیر و امید هستیم.
نمونه آن، حملات لجام گسیخته ائمه جمعه در شهرهای مختلف ایران در پی پیروزی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب است. تا آنجا که ستاد برگزاری انتخابات کشور در واکنش به موج حملات خواستار پاسخگویی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شد. نمونه دیگر آن، شعرخوانی مداحی موسوم به میثم مطیعی (مداح بیت رهبری) از تریبون نماز عید فطر با حضور رهبری است.
حملات و جنگ روانی اقتدارگرایان علیه دولت دوازدهم و بویژه دکتر حسن روحانی در پی شکست سنگین در انتخابات، با فرمان «آتش به اختیار» علی خامنه ای رهبر نظام حاکم بر ایران در روز عید فطر به اوج خود رسید.
اگرچه یک هفته پیش از آن نیز، «آتش به اختیارها» در راهپیمایی روز قدس، رئیس جمهوری را از گزند توهین و اتهام در امان نگذاشتند.
حال این سؤال پیش می آید که این روزها، انتخاب خطبا و سخنرانان نماز جمعه، تا چه میزان با معیارهای آیت الله سید روح الله خمینی مصطفوی بنیانگذار جمهوری اسلامی در نصب آیت الله طالقانی به سمت امامت جمعه تهران، هماهنگی دارد؟
آیت الله طالقانی، روحانی ای که که به دلیل مواضع اندیشمندانه، معتدل و خردورزانه اش مورد احترام عموم مردم ایران بود و به خردورزی، حق گویی و اعتدال در میان تمامی جناحها و گروهها شهرت داشت.
مستند شماره ۲ «دُرّتی وی»