پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بسته خبری، آخرین تحولات خاورمیانه / یکشنبه ۲۵ تیر۱۳۹۶

بسته خبری، آخرین تحولات خاورمیانه / یکشنبه ۲۵ تیر۱۳۹۶

تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ منطقه ای/ورود خودروهای زرهی و بالگردهای آمریکا به سوریه/شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از امارات متحده عربی/ تلاش ایران برای ایجاد جاده‌ای خاکی از عراق به سوریه/ درخواست ۶ کشور عربی برای لغو میزبانی قطر در جام جهانی، تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ منطقه ای/ ورود خودروهای زرهی و بالگردهای آمریکا به سوریه و شرط قطر برای گفتگو با کشورهای عربی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان باید به شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از امارات متحده عربی نیز اشاره کرد.

خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر در آمریکا قصد دارند به دعوی که علیه عربستان به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی ۲۰۰۱ اقامه نموده اند، نام امارات متحده عربی را بیافزایند.

خانواده های قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در تلاش و مبارزه برای طرح یک دعوی علیه عربستان سعودی به اتهام نقش آن در تأمین بودجه و حمایت از گروه تروریستی القاعده هستند.

در سپتامبر ۲۰۱۶، قانونی موسوم به «سند عدالت در برابر حامیان تروریسم» به مرحله اجرا درآمد که به شهروندان آمریکایی اجازه می دهد علیه کشورهای خارجی به اتهام اقدامات تروریستی اقامه دعوی کنند.

گفتنی است که پانزده تن از ۱۹ هواپیماربایی که در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ دست داشتند، دارای تابعیت سعودی و دو تن از آنها نیز دارای تابعیت امارات متحده عربی بودند.

گزارشهای پرتابل خبری «میدل ایست آی» حاکی از آن است که در پی مناقشه دیپلماتیک اخیر میان قطر و کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و مصر حمایت ادعایی امارات از گروه تروریستی القاعده در محافل حقوقی مطرح شده است که این امر، خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر را برآن داشت تا قبل از انقضای قانون محدودیتها در ژانویه ۲۰۱۹، علیه امارات متحده عربی اقامه دعوی کنند.

تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ منطقه ای/ورود خودروهای زرهی و بالگردهای آمریکا به سوریه/شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از امارات متحده عربی/ تلاش ایران برای ایجاد جاده‌ای خاکی از عراق به سوریه

وابستگان و وکلای قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ می گویند که یافته های «کمیسیون یازدهم سپتامبر» افزودن نام امارات متحده عربی به عنوان خوانده در دعاوی طرح شده علیه عربستان سعودی را تصدیق می کند.

شایان ذکر است که نام امارات متحده عربی بیش از ۷۰ مرتبه در گزارش کمیسیون یازدهم سپتامبر و اسناد مربوطه از جمله در یک سند مربوط به تأمین مالی تروریسم ذکر شده است. این گزارش دریافت که اکثر این تروریستها از طریق دوبی به آمریکا سفر کردند و پول بکار رفته برای تأمین مالی این حملات «از طریق امارات متحده عربی واریز شده است» و اینکه هواپیماربایان از واسطه هایی در امارات عربی پول دریافت کرده اند.

یک منبع حقوقی آگاه به «میدل ایست آی» گفت که امارات متحده عربی «در کنار عربستان سعودی علیه سند عدالت در برابر حامیان تروریسم به فعالیتهای لابی گرانه گسترده ای دست زده است».

روزنامه تلگراف نیز در ماه ژوئن گزارش داد که امارات متحده عربی هشدار داده است در تلاش برای ممانعت از اجرای قانون «سند عدالت در برابر حامیان تروریسم» ممکن است همکاری اطلاعاتی خود با آمریکا را متوقف نماید.

درخواست ۶ کشور عربی برای لغو میزبانی قطر در جام جهانی

شش کشور عربی از فیفا خواسته‌اند که میزبانی قطر در جام جهانی فوتبال را به دلیل آنچه “حمایت از تروریسم” نامیده شده، لغو کند.

جیانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تأکید کرد که شش کشور عربی از فیفا خواسته‌اند میزبانی قطر برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را به دلیل “حمایت این کشور از تروریسم” لغو کرده و این رویداد عظیم ورزشی را در یک کشور صالح دیگر غیر از قطر، برگزار کند.

اینفانتینو افزود: کشورهای عربستان سعودی، یمن، موریتانی، امارات، بحرین و مصر بر اساس ماده ۸۵ اساسنامه فیفا درباره لغو برگزاری جام در شرایط غیر قابل قبول، این درخواست را مطرح کردند.

وی ادامه داد: این کشورها تاکید کردند اگر فیفا با این درخواست مخالفت کند، پیشنهاد دیگری را به کشورهای عضو مطرح می‌‌کنند تا موافقت آنان برای لغو میزبانی قطر را کسب کنند.

تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ منطقه ای/ورود خودروهای زرهی و بالگردهای آمریکا به سوریه/شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از امارات متحده عربی/ تلاش ایران برای ایجاد جاده‌ای خاکی از عراق به سوریه

جیانی تصریح کرد که این کشورها به شدت به فیفا درباره پیامدهای امنیتی خطرناکی که تهدیدکننده جان ورزشکاران و تماشاچیان است؛ آن هم در قطر که “دژ مستحکم تروریسم افراطی است”، هشدار داده‌اند.

به گزارش العالم، وی پیرامون امکان تسلیم شدن فیفا در برابر این خواسته‌ها گفت که ساز و کار قانونی فیفا و اساسنامه داخلی آن با شفافیت درباره این مشکل سخن گفته است اما باید تا زمان برگزاری نشست بعدی فیفا صبر کنیم.

جیانی همچنین گفت که انتقال میزبانی جام جهانی فوتبال از یک کشور به کشوری دیگر عجیب نیست؛ مانند سال ۱۹۸۶ که مکزیک به جای کلمبیا برای برگزاری جام جهانی فوتبال آن سال انتخاب شد.

تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: در صورت محقق نشدن استقلال کردها، وقوع جنگ‌های خونین را بعید نمی‌دانم.

به گزارش النشره، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان این مطلب تصریح کرد: اگر نتوانیم به عنوان شرکایی در یک وطن باشیم، باید به عنوان دو همسایه مسالمت‌جو زندگی کنیم.

رئیس اقلیم کردستان مدعی شد: شیعیانی که رهبری دولت عراق را برعهده دارند، در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی علیه اقلیم کردستان تلاش کردند.

تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ منطقه ای/ورود خودروهای زرهی و بالگردهای آمریکا به سوریه/شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از امارات متحده عربی/ تلاش ایران برای ایجاد جاده‌ای خاکی از عراق به سوریه

وی مدعی شد: پس از صدام، اقلیم کردستان یک عامل اصلی برای به قدرت رسیدن شیعیان بود اما آنها علیه اقلیم کردستان ایستادند. شیعیان متاسفانه علیه کردستان ایستاده و سهم اقلیم را از بودجه کل عراق قطع کردند.
ایران در حال ایجاد جاده‌ای خاکی از عراق به سوریه

روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی مدعی شد بعد از آنکه دولت آمریکا و نیروهایش کشور عراق را ترک کردند، اکنون ایران بر آن حکمرانی می‌کند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اجناس و کالاهای ایرانی در هر بازار و فروشگاهی در عراق به وفور یافت می‌شود، ادعا شده است: «فقط این نیست. گروه‌های تحت حمایت ایران به سختی در تلاش هستند تا گذرگاهی برای انتقال تسلیحات و نیروی انسانی به سوریه و لبنان ایجاد کنند.»

نیویورک تایمز ، در بخشی از این مطلب با اذعان به اینکه دولت صدام – دیکتاتور معدوم عراق – از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران در جنگ تحمیلی استفاده کرده بود، نوشت: «بعد از حمله آمریکا به عراق در 14 سال پیش، که نزدیک به 1 هزار میلیارد دلار هزینه برداشته و 4500 نیروی آمریکایی نیز جان خود را از دست دادند…ایران در عراق پیروز و آمریکا بازنده شد.»

این روزنامه در ادامه مدعی است ایران در حال ایجاد جاده‌ای 24 کیلومتری و خاکی در استان مرزی «دیاله» برای اتصال به خاک سوریه است.

نیویورک تایمز در حالی این ادعاها را بنا به گزارش خود مطرح می‌کند که حدود چند ماهیست مقامات رژیم صهیونیستی به طور مکرر مدعی هستند ایران در حال ایجاد گذرگاهی زمینی برای اتصال عراق به سوریه و لبنان، و همچنین ساخت کارخانه تسلیحاتی برای حزب‌الله لبنان است.

ورود خودروهای زرهی آمریکا به سوریه

یک منبع آگاه تاکید کرد که برای نخستین بار 5 بالگرد آپاچی وابسته به ارتش آمریکا و نیز ماشین های غیرنظامی، این خودروهای زرهی را همراهی می کردند.

پیش از این برخی اطلاعات از تحرکات نظامی گسترده در مرزهای سوریه با اردن خبر دادند.

تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ منطقه ای/ورود خودروهای زرهی و بالگردهای آمریکا به سوریه/شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از امارات متحده عربی/ تلاش ایران برای ایجاد جاده‌ای خاکی از عراق به سوریه

بر اساس این اطلاعات، تعداد زیادی نظامیان آمریکایی، انگلیسی و اردنی و تانکهای انگلیسی چلنجر با 2300 فرد مسلح و شماری بالگرد از نوع کبرا و بلک هاوک در مرزهای جنوبی استانهای السویداء و درعا (از تپه شهاب تا گذرگاه نصیب و منطقه الرمثا و خربه عواد) مستقر هستند.

همچنین حدود 4000 فرد مسلح که در اردن آموزش دیده اند، در منطقه التنف در داخل مرزهای سوریه حضور دارند.

شرط قطر برای گفتگو با کشورهای عربی

ژان ایو لودریان”، وزیر خارجه فرانسه روز شنبه اعلام کرد که قطر برای آغاز گفت وگو با کشورهای عربی همسایه خود از جمله “عربستان، امارات و بحرین” آمادگی دارد، مشروط به این که این گفت وگوها حاکمیت ملی این کشور را نقض نکند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که لودریان در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در دوحه تاکید کرده است که از تلاش های رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای حل و فصل بحران روابط چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) با قطر استقبال می کند.

تهدید بارزانی برای راه اندازی جنگ منطقه ای/ورود خودروهای زرهی و بالگردهای آمریکا به سوریه/شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از امارات متحده عربی/ تلاش ایران برای ایجاد جاده‌ای خاکی از عراق به سوریه

براساس این گزارش “محمد بن عبد الرحمان آل ثانی”، وزیر خارجه قطر نیز در این کنفرانس خبری از میانجی‌گری کویت در بحران کنونی منطقه خلیج فارس و حمایت فرانسه از این میانجی‌گری استقبال و تاکید کرد که “ما در مذاکراتی که با وزیر خارجه فرانسه داشتیم درخصوص اقداماتی که درباره قطر انجام شده و شرایط فعلی کشور بحث و گفتگو کردیم”.