جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آتنا اصلاني و سند 2030 / به قلم فهیمه‌سادات طباطبایی

آتنا اصلاني و سند 2030 / به قلم فهیمه‌سادات طباطبایی

آتنا اصلاني و سند 2030

آتنا هفت ساله از پيش پدر دستفروشش در خيابان به خانه برمي‌گشته كه همسايه رنگرزشان او را ميدزدد و بعد از تجاوز جنسي او را مي‌كشد. ( تحقيقات اوليه پليس اين گمان را دارد )

برگرديد يك سال عقب تر به تاريخ 22 فروردين 95 و به روستاي خيرآباد ورامين، آنجا كه ستايش قريشي كودك افغان تبار شش ساله براي بازي به خانه همسايه مي‌رود اما پسر 17 ساله صاحبخانه او را به بهانه بازي به اتاق خواب مي‌برد و بعد از يكي دو ساعت تجاوز و آزار جنسي او را مي‌كشد.

يك خاطره شخصي در همسايگي ما؛ تابستان پارسال، صبح زود پسرك 10 ساله كه براي خريد نان از خانه بيرون رفته بود، موقع برگشت، موتور سواري به بهانه خواستن آب به پاركينگ مي‌آيد و پسرك را در دستشويي كنار انباري گير مي‌اندازد و در حين اذيت جنسي، يكي از همسايه‌ها سر مي‌رسد، پسرك مات و مبهوت مانده بوده كه اين مرد ميانسال قصد چه كاري دارد؟ و اينها را بگذاريد در كنار همه آزارهاي جنسي كه رسانه اي نمي‌شود به بهانه آبرو و حيثيت خانوادگي.

حالا برويد اصل سند 2030 را به زبان اصلي و دور از اين هياهوي رسانه‌اي بخوانيد و ببينيد در مورد حفاظت جنسي كودكان چه چيزهايي گفته و هدفش چه بوده؟ آيا دنبال آموزش سكس به كودكان بوده يا مي‌خواسته به كودكان بياموزد، در صورت لزوم از حريم جنسي خود چطور دفاع كنند؟

اصلا سند 2030 به هزار و يك دليل كارشناسي نه، چون ما سند بالادستي و تحول بنيادين داريم. اما مسئله آموزش جنسي در ايران چرا و تا چه زماني بايد تابو باشد وقتي مي‌دانيم نوجوانان يازده-دوازده ساله در مدرسه به بدترين شيوه ممكن و از طريق گروه دوستي با اطلاعاتي سرتاسر غلط با آن آشنا مي‌شوند؟ چرا با قيل و قال سياسي جاي آموزش رسمي و درست جنسي از طريق گروه مرجع معتبر يعني «معلم» را به فيلم‌هاي پورنو و حرفهاي درگوشي دوست و همكلاسي داديم؟ راستي خود شما چگونه و از چه طريقي با مسائل جنسي آشنا شديد؟

حادثه آتنا در پارس آباد و ستايش در خيرآباد اولين و آخرين حادثه مربوط به تجاوز از سر ناآگاهي كودك نبوده و نخواهد بود؟ بنشينيد كلاهتان را قاضي كنيد آگاهي اين دو كودك بهتر بود يا مرگ دهشتناك‌شان پس از تجاوز به جسم نحيف معصومشان؟

فهیمه‌سادات طباطبایی – روزنامه‌نگار