پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نگرانی عفو بین‌الملل از صدور مجدد حکم«اعدام» برای محمد علی طاهری

نگرانی عفو بین‌الملل از صدور مجدد حکم«اعدام» برای محمد علی طاهری

سازمان عفو بین الملل از احتمال صدور مجدد حکم اعدام، برای محمدعلی طاهری زندانی عقیدتی که به «فساد فی الارض» متهم شده، خبر داد. این سازمان از مقامات ایرانی خواست تا این زندانی عقیدتی را بی قید و شرط آزاد کند.

سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است، روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه ۱۳۹۶، با انتشار بیانیه‌ای خواستار تحقیقات «بی‌طرف و مستقل» در مورد وضعیت محمد علی طاهری شد که بیش از ۶ سال است در زندان اوین نگهداری می شود. پیش‌بینی می‌شود که جلسه دوم محاکمه وی تا پایان ماه جاری میلادی برگزار شود.

شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل در حمایت از محمد علی طاهری به کمپین «الف مثل استاد» گفته است: «محمد علی طاهری محروم از یک دادرسی عادلانه، سال‌هاست که زندان را تحمل کرده است.»

به گفته شیرین عبادی علت دستگیری آقای طاهری «واهمه حکومت از نفوذ او» در میان مردم و طرفدارانش است.

شیرین عبادی همچنین محمد علی طاهری را «انسانی بی‌گناه» خوانده و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر او شده است.

پیش از این، در اسفند ماه سال ۹۶ وکیل محمدعلی طاهری خبر داد که جلسه دادگاه موکلش پس از نقض حکم اعدام او در دیوان عالی کشور، برگزار شده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، در این جلسه قاضی سئوال‌هایی را مطرح کرده و بنا شده که آقای طاهری پاسخ‌ها را ارائه کند و پس از آن برای اخذ آخرین دفاع وقت تعیین شود.

براساس بیانیه عفو بین‌الملل، سوالات ارائه شده، در ارتباط با نوشته‌های وی درباره عرفان حلقه است اما مقامات زندان درخواست او را مبنی بر درسترسی به کپی نوشته‌های قبلیش برای پاسخ‌گویی به این سوالات را رد کرده اند. عفو بین‌الملل نوشته است که «بدون این نوشته ها پاسخ سوالات به طور کامل داده نمی‌شوند.»

محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» راه انداخت که در آن به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و سیمنتولوژی» مشغول بود. او در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و حکم اولیه‌ای که برایش صادر شد نیز «اعدام» بود.

سال ۹۵ حکم اعدام او در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه انقلاب ارجاع شد.

با این همه آقای علیزاده طباطبایی به نقل از آقای طاهری اعلام کرده است که او موسسه‌اش را با مشارکت آقایان علی پور و سردار جورکش که از مقامات ارشد امنیتی نیروی انتظامی بوده و درجه سرتیپی داشته‌اند، تاسیس و اقدام به برگزاری کلاس کرده است.

هواداران محمدعلی طاهری نیز در سال‌های اخیر چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها بازداشت و زندانی شده‌اند.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که در اسفندماه سال گذشته، صدا و سیمای جمهوی اسلامی ایران در برنامه‌ای با عنوان «حلقه شیطان» محمدعلی طاهری را رهبر این «فرقه منحرف» خوانده است. در پایان این برنامه، افرادی که خود را «بازماندگان» معرفی کرده‌اند، خواهان مجازات محمدعلی طاهری شده‌اند.

در بیانیه عفوبین الملل همچنین آمده است: «این سومین بار است که محمدعلی طاهری به اتهام فساد فی‌الارض محاکمه می شود.»

رادیو فردا