پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر خارجه قطر: هیچ نیرویی از سپاه پاسداران ایران در قطر حضور ندارد

وزیر خارجه قطر: هیچ نیرویی از سپاه پاسداران ایران در قطر حضور ندارد

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر پنجشنبه 29 ژوئن گفت حاضر است تا در باره مسائل مشروع این کشور با همسایگانش و مصر وارد گفت‌وگو شود، اما لیست خواسته‌هایی که این کشور هفته گذشته دریافت کرده غیرواقعی و غیرقابل اجراست.

به گزارش العربیه، وزیر امور خارجه قطر ارتباط این کشور با داعش، القاعده و حزب الله را تکذیب کرد و گفت هیچ نیرویی از سپاه پاسداران ایران در قطر حضور ندارد و این کشور حاضر نیست با ضرب الاجلی که برایش تعیین شده اجازه نقض حاکمیت ملی خود را بدهد.

پیشتر عادل الجبیر وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی هرگونه مذاکره یا پیش شرط را تا قبل از اجرای 13 خواسته از سوی قطر رد کرد، ضرب الاجل تعیین شده برای قطر روز یکشنبه آینده به پایان خواهد رسید.

بنا به گفته سفیر امارات در مسکو، قطر در صورتی که این خواسته‌ها را اجرا نکند، با تحریم‌های جدیدی روبرو خواهد شد.

سامح شکری وزیر امو خارجه مصر هم  گفت که اکنون توپ در زمین قطر است و این کشور باید بین امنیت ملی عربی و نقض این امنیت به نفع قدرت‌های خارجی یکی را انتخاب کند.

او از کشورهای بریتانیا و کویت خواست تا برای حفظ وحدت در شورای همکاری خلیج فارس به رایزنی‌ها و تلاش‌های خود ادامه دهند.

این در حالی است که بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا با شیخ محمد العبدالله المبارک الصباح، وزیر اطلاعات و وزیر مشاور کویت دیدار کرد.

براساس شواهد موجود هیچ‌گونه راه حل دیپلماتیکی در افق دیده نمی‌شود، زیرا قطر بر مواضع خود پافشاری کرده و حاضر به پذیرش خواسته‌ها برای برون رفت از این بحران نیست.

اخیرا 7 کشور عربی و در راس آن‌ها سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، تمام روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشورها در بیانیه‌های جداگانه‌ای که صادر کردند، قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم کردند.

چهار کشور یاد شده جمعه 23 ژوئن فهرستی از 13 خواسته خود را از دوحه ارائه داده و ضرب الاجلی 10 روزه برای اجرای این خواسته‌ها برای پایان بحران کنونی تعیین کردند.