جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نامه محرمانه دبیرکل سازمان ملل به روحانی برای آزادی باقر نمازی از زندان

نامه محرمانه دبیرکل سازمان ملل به روحانی برای آزادی باقر نمازی از زندان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نامه ای محرمانه به حسن روحانی رییس جمهوری ایران خواستار آزادی باقر نمازی شهروند ایرانی امریکایی شده است.

نشریه امریکایی فارین پالیسی روز سه شنبه به نقل از مقام های آگاه خبر داد این نامه محرمانه پیشتر برای آقای روحانی فرستاده شده است.

باقر نمازی ۸۱ ساله از بهمن سال گذشته، زمانی که برای کمک به آزادی فرزندش سیامک نمازی ۴۶ ساله به تهران سفر کرده بود ، بازداشت شد و در دادگاهی به ده سال زندان محکوم شد.

مقام های سازمان ملل هدف از ارسال این نامه را دلایل بشر دوستانه اعلام کرده اند.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در اسلو نروژ درباره تاثیر مثبت این نامه ها بر روند آزادی زندانیان به صدای امریکا گفت: به طور کلی هر نوع توجه بین المللی هم بر نحوه برخورد مقام های جمهوری اسلامی با زندانیان سیاسی و هم در مورد احکام و هم بر سرنوشت شان می تواند تاثیر گذار باشد به عنوان نامه ای دبیر کل سازمان ملل در باره اقای نمازی به ایران فرستاده اند نامه ای از طرف یکی از عالیرتبه ترین مقام های جامعه بین المللی ، هر چند که این نامه محرمانه بوده ولی بدون شک تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: حتی مواردی که علنی هم هستند ما بارها دستکم در این بیست ساله گذشته تجربه کردیم که این است وقت توجه جامعه جهانی جلب می شود در مورد وضعیت زندانیان و یا احکام صادره , در عمل هزینه سیاسی این رفتار برای جمهوری اسلامی بالا می برد و دلیل تاثیر گذاری هم همین افزایش هزینه سیاسی است.

سیامک نمازی در سال ۲۰۱۵ هنگامی که قصد داشت از ایران خارج شود در فرودگاه بازداشت شد. او متولد ایران و شهروند دو تابعیتی ایران و آمریکا است.

کمی پس از بازداشت سیامک نمازی، پدرش باقر نمازی در بازگشت از دبی در فرودگاه تهران بازداشت شد.

تاکنون مذاکرات مقام های آمریکایی برای آزادی آنها به نتیجه نرسیده است.

دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی که معمولا به صدور احکام سنگین شهرت دارد، سال گذشته باقر نمازی و پسرش سیامک را به اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

صدای امریکا