شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جنایات جنگی نیروهای سپاه قدس ایران در عراق: بیرون کشیدن از گور و سر بریدن جسد با تبر

جنایات جنگی نیروهای سپاه قدس ایران در عراق: بیرون کشیدن از گور و سر بریدن جسد با تبر

فیلم زیر، یکی از نیروهای سپاه قدس ایران به نام «اکبر حیدری» را در روستای الحضر در غرب استان نینوا در نزدیکی مرز سوریه و عراق در حال تعرض به جنازه یک «داعشی» نشان می‌دهد.

او که در ردیف شبه‌نظامیان موسوم به حشد‌الشعبی می‌جنگد، در تصویر می‌گوید که پس از یک هفته به محل درگیری بازگشته تا با بیرون کشیدن اجساد از گور و قطع سر او با تبر، «انتقام سیلی حضرت زهرا (س) را بگیرد.»

از دو ماه پیش نیروهای حشدالشعبی که از عملیات در محدوده شهری موصل منع شده‌اند، عملیات تحت عنوان «محمد رسول‌الله» را برای تصرف مناطق بیابانی غرب موصل در استان نینوای عراق (شامل منطقه الحضر) از دست داعش کلید زده بودند.

پس از آن که جنایات جنگی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در ناحیه‌ شهری طی نبرد تکریت واکنش‌های جهانی و سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخت (گزارش ۶۵ صفحه‌ای سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر تحت عنوان ‘بقایای ویران‌گر؛ تجاوزات شبه‌نظامیان پس از بازپس‌گیری تکریت‘، در نبرد فلوجه و در نبرد جاری موصل حشدالشعبی توسط دولت عراق از ورود به مناطق پرجمعیت شهری منع شده و عملیات آنان عموما در مناطق بیابانی و حاشیه‌ای در جریان است.

بند ۳۴ از پروتکل الحاقی کنوانسیون ژنو مصوب ۱۹۴۹ احترام به قبر و اجساد کشته‌شدگان جنگی را گوشزد کرده است . عمل قطع سر و مثله کردن اجساد مطابق ماده ۲۱ اساسنامه رُم، سند پایه‌ی دیوان بین‌المللی کیفری، ذیل عنوان «هتک حرمت انسانی و رفتار تحقیر آمیز» جنایت جنگی محسوب شده و قابل تعقیب در محاکم جنائی است».