جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دونالدترامپ پس از انتشار مواد شیمیایی در خان شیخون دستور پرتاب موشک به پایگاه نظامی الشعیرات صادرکرده بود!

دونالدترامپ پس از انتشار مواد شیمیایی در خان شیخون دستور پرتاب موشک به پایگاه نظامی الشعیرات صادرکرده بود!

در حالی که بیش از یک ماه از حمله یکباره آمریکا با استفاده از موشک های تاماهاوک به خاک سوریه می گذرد، نشریه آلمانی Welt اقدام به انتشار جزئیات جدید و جالب توجهی از این حمله که به دلیل حمله شیمیایی دولت سوریه به خان شیخون صورت گرفته بود، کرده است.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گزارش های متعددی را که از سوی مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، مبنی بر  شواهد حمله شیمیایی دولت بشار اسد به خان شیخون، به وی ارائه کرده بوده اند، را در نظر گرفته و دستور حمله موشکی به خاک سوریه و پایگاه هوایی شعیرات را صادر کرده است.

این جزئیات را روزنامه نگار تحقیقی «سیمور هرش» و برنده جایزه پولیتزر در اختیار نشریه آلمانی Welt گذاشته است. سیمور هرش بیشتر شهرت خود را در رابطه با روزنامه نگاری تحقیقی پیرامون مسائل مهمی همچون قتل عام «مای لایی» در ویتنام و همچنین گزارش های افشاگرانه اش در مورد سوء رفتار آمریکایی ها با زندانیان ابوغریب در عراق به دست آورده است.

اکنون وی در گزارشی که در این نشریه آلمانی منتشر شده تشریح کرده است که چگونه دونالد ترامپ به همه گزارش های مقامات اطلاعاتی در خصوص نبود هرگونه سند مبنی بر حمله شیمیایی از سوی بشار اسد به خان شیخون، بی اعتنایی و دستور حمله موشکی به خاک سوریه را صادر کرده است.
نشریه آلمانی بیان کرده است، این اطلاعات از طریق دسترسی به یک پروتکل چت و گفت وگو میان یکی از مشاوران امنیتی آمریکایی و یک سرباز فعال در یکی از پایگاه های منطقه ای آمریکا به دست آمده است.

بنابراین با افشای جزئیات گفت وگوی میان این دو شخص تشریح شده است که دونالد ترامپ تحت تأثیر گزارش های رسانه های غربی و آمریکایی و با بی توجهی به گزارش های مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، دستور حمله موشکی به سوریه به بهانه انتقام از حمله خان شیخون را داده است.

در این گفت وگو، مشاور امنیتی آمریکایی به صراحت بیان کرده است که فقدان زنجیره ارتباطی فرماندهی برای گفتن حقیقت به رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از بدترین اقدامات آمریکا در تاریخ ثبت می شود.

همچنین سرباز آمریکایی بیان کرده است: همه ما می دانیم که حمله شیمیایی در کار نبوده و دولت سوریه، یک انبار مهمات را آماج قرار داده که آسیب جانبی داشته است. همه موضوع همین است. آنها هیچ حمله شیمیایی صورت نداده اند.

این سرباز آمریکایی به شکلی جالب توجه بیان کرده است: پشت همه اینها یک دستور کار مخفی قرار دارد. این همه به خاطر آن است که در نهایت پای ایران وسط کشیده شود. چیزی که اطرافیان ترامپ نمی دانند این است که روسیه یک ببر کاغذی نیست و آنها توان نظامی بسیار قوی تری از ما دارند.

همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو مشاور امنیتی آمریکایی بیان میکند که روسها از این موضوع بسیار ناراحت و خشمگین هستند و بارها ادعا کرده اند که ما اطلاعات دقیق تری داریم و حقیقت را می دانیم.

این گفت وگو که نشریه آلمانی به خاطر برخی از مسائل امنیتی، بخش هایی از آن را حذف کرده است، به صراحت بیان کننده اتفاقی است که در خان شیخون و به تبع آن در حمله موشکی آمریکا به خاک سوریه رخ داده است. در بخش دیگری از این گفت وگو بیان شده است که حمله موشکی آمریکا خسارات زیادی به پایگاه هوایی وارد نکرده و روس ها و دولت پیش از حمله تجهیزات و پرسنل خود را از آن خارج کرده بودند.

اکنون مشخص نیست آیا با گذشت بیش از یک ماه از این حادثه و اتفاقات بعدی در صحنه جنگ سوریه که متأثر از این حمله موشکی بوده است، این گزارش افشاگرانه از نشریه Welt می تواند تأثیری بر ادامه روندها در سوریه داشته باشد یا نه.