جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پنج هواپیما شامل مواد غذایی از ایران راهی قطر شد

پنج هواپیما شامل مواد غذایی از ایران راهی قطر شد

گزارش‌ها حاکی است در پی اعلام کمبود احتمالی مواد غذایی در قطر، ایران روز یک‌شنبه ۲۱ خرداد پنج فروند هواپیما حامل مواد غذایی به قطر ارسال کرده و علاوه بر آن، ۴۶۰ تن مواد غذایی نیز با شناور راهی قطر کرده است.

شاهرخ نوش‌آبادی، سخنگوی هواپیمایی ملی ایران، روز یک‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که محموله‌ای حاوی حدود ۹۰ تن مواد غدایی، ازجمله میوه و سبزیجات، توسط پنج فروند هواپیما از ایران به قطر ارسال شده‌اند و افزود که «امروز هواپیمای دیگری نیز راهی قطر خواهد شد.»

آقای نوش‌آبادی مشخص نکرد که این محموله‌ها صادر شده‌اند یا کمک غذایی هستند اما افزود که «تا زمانی که تقاضا باشد به تحویل محموله‌ها ادامه خواهیم داد.»

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در روزهای اخیر درگیر بزرگ‌ترین بحران سیاسی در روابط بین خود شده‌اند و در پی این بحران، عربستان مرز خود با قطر را بسته است؛ این در حالی است که قطر برای مواد غذایی خود به تنها راه زمینی خود با عربستان وابسته است.

عربستان، مصر، امارات، بحرین، یمن، مالدیو و لیبی روز دوشنبه ۱۵ خرداد اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با قطر، به‌خاطر آنچه حمایت این کشور از «تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کرده‌اند.

قطر که پایگاه ۱۱ هزار نیروی نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی است اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی را رد کرده و این اتهامات را «بی‌پایه» توصیف می‌کند.

گزارش رسانه‌ها حاکی است که به دنبال تصمیم کشورهای یادشده، مردم قطر به فروشگاه‌ها هجوم برده و اقدام به خرید گسترده مواد غذایی برای کمبود احتمالی این مواد در روزهای آینده کرده‌اند.

همزمان شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده که کامیون‌های حامل مواد غذایی برای قطر پشت مرزهای این کشور با عربستان صف بسته‌اند و نمی‌توانند وارد این کشور شوند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران روز دوشنبه ۱۵ خرداد اعلام کرد کهتهران آماده است ظرف ۱۲۲ ساعت مواد غذایی مورد نیاز قطر را تأمین کند.

در همین راستا خبرگزاری ایرنا روز یک‌شنبه اعلام کرد که در این روز نخستین محموله مواد غذایی ایران به وزن ۴۶۰ تن از بندر دَیّر بوشهر به مقصد قطر ارسال شده است.

البرز کشاورزی، سرپرست گمرک بندر دیر، به ایرنا گفت: «این محموله شامل کدو، خیار، هندوانه، خربزه، سیب زمینی، کاهو، کلم و گوجه فرنگی با چهار فروند شناور متعلق به تجار بومی این شهرستان به ارزش ۱۱۳هزار و ۴۱۶ دلار به مقصد قطر صادر شده است.»

در ادامه تحولات مربوط به قطع رابطه چند کشور عربی با قطر، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بازرگانی اعلام کرد که عربستان و امارات صادرات شکر را نیز به قطر ممنوع کرده‌اند.

این گزارش حاکی است که دوحه سالانه یکصد هزار تن شکر سفید از امارات و عربستان وارد می‌کرد.

در پی بروز بحران یادشده، عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی هم‌چنین حریم هوایی خود را به روی قطر بستند و گزارش‌ها حاکی است ایران با باز نگاه داشتن حریم هوایی خود به روی روزانه حدود صد پرواز قطری، با رشد ۱۷درصدی آمدوشد هوایی در حریم خود مواجه شده‌است.