جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- اخبار ویژه روزنامه ها

بسته خبری- اخبار ویژه روزنامه ها

ایران
وزارت خارجه ادعای ضد ایرانی وزیر دفاع امریکا را رد کرد
وزیر دفاع امریکا مدعی شد که ایران در ترور عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان در واشنگتن و وزیر خارجه فعلی این کشور در سال 2011 مشارکت داشته است. به گزارش فارس، «جیمز متیس» در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «سی‌بی‌اس» بدون ارائه هرگونه شواهد و مدارکی گفت: «من اطلاعات را مشاهده کردم، این یک عامل سرکش نبوده  بلکه عملیاتی بوده که در بالاترین سطح تأیید شده است.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه اما با بی پایه و دروغ خواندن این اتهام در کانال تلگرامی خود نوشت: «متهم کردن ایران توسط این مقام امریکایی تنها چند روز پس از انجام سفر رئیس جمهوری این کشور به عربستان امر عجیبی نیست؛ چرا که ایشان باید به گونه‌ای پاسخ ولخرجی‌های مقامات سعودی در سفر هیأت امریکایی را می‌داد و این دست و دلبازی‌ها را به گونه‌ای با تکرار ادعاهی واهی علیه ایران جبران می‌کرد.»
 نگرانی بوئینگ و ایرباس از آینده قرارداد با ایران
یک روزنامه آلمانی در گزارشی نوشت که شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس پس از اظهارات وزیر خزانه‌داری امریکا مبنی بر بررسی قراردادهای فروش هواپیما به ایران، نگران واگذار کردن میدان به رقبای روسی، چینی یا کانادایی خود هستند. به گزارش ایسنا، روزنامه آلمانی هندلزبلات نوشت: «شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و آسمان ۱۱۰ جت بوئینگ را سفارش داده‌اند، بنابراین لغو احتمالی مجوزها ضربه‌ای سنگین بر پیکر دو غول هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس خواهد بود. این مجوزها تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دارند و باید تا هنگام تحویل آخرین سفارش، یک بار دیگر تمدید شوند.»
ادعای دیدار سران حماس با مسئولان ایران در لبنان
روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» به نقل از منافع فلسطینی مدعی شد طی دو هفته گذشته نشست‌های گسترده‌ای میان مقامات  ایرانی و مسئولانی از حماس و حزب‌الله در لبنان انجام شده است. بنا بر این گزارش، قرار است «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در اسرع وقت در رأس یک هیأت عالی‌رتبه وارد تهران شود و سفر مذکور، پیام کنار گذاشتن اختلافات و تقویت روابط را در بر خواهد داشت.
به گزارش فارس، الشرق‌الاوسط افزود: حماس به دلیل کمبود بودجه 30 درصد از حقوق کارمندان و اعضای نظامی‌اش از جمله گردان‌های «القسام» شاخه نظامی این جنبش را کم کرده و ایران از بازگشت نظامی‌ها به صدر حماس و نیز انتخاب هنیه برای بازگشت روابط استفاده کرده است.
لوموند: ایران هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد
روزنامه لوموند فرانسه در مقاله‌ای در شماره‌ای که 28 مه 2017 منتشر شد، برخی اتهامات و ادعاهای مطرح شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری امریکا در زمینه متهم کردن ایران به سازماندهی تروریسم بین‌المللی را رد کرد. به گزارش ایسنا، نشریه لوموند این اتهام‌زنی‌های دونالد ترامپ علیه ایران را «اطلاعات صرفاً غلط» توصیف کرد. در ادامه این مقاله آمده است که «چطور اروپا و فرانسه که خودشان به طور مستقیم قربانی تروریسم و افراط‌گری هستند، نسبت به این «حقیقت جایگزین» و این دروغ‌ها که رئیس‌ جمهوری امریکا به آنها عادت دارد، عکس‌العمل نشان خواهند داد؟

آرمان

بازشماری 10 درصد دیگر صندوق‌های کرمانشاه

شنیده شد که با تصمیم هیات‌های اجرایی و نظارت، ۱۰ درصد دیگر از صندوق‌های انتخابات شورای شهر کرمانشاه بازشماری می‌شود. فرمانداری کرمانشاه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در جلسه مشترک روز دوشنبه هیات‌های اجرایی و نظارت شهرکرمانشاه تصمیم گرفته شد که ۱۰ درصد دیگر از صندوق‌های پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر کرمانشاه بازشماری شود. در این اطلاعیه آمده است: تصمیم در خصوص حضور یا عدم‌حضور کاندیداها در بازشماری که در قانون به آن اشاره نشده است، به تصمیم جمعی اعضای هیات اجرایی و نظارت بوده و مطرح‌کردن اسامی افراد در این رابطه خلاف واقعیت است. پیش از این و در دو مرحله ۱۰ درصد دیگر از صندوق‌های انتخابات شورای شهر کرمانشاه بازشماری شده بود.

همسر نوروزی در مجلس که بود؟!

شنیده شد که یک‌صد و دهمین جلسه علنی مجلس از حواشی بی‌بهره نماند. حواشی این جلسه علنی مجلس، خانوادگی شد. حجت‌الاسلام نوروزی که در جریان لایحه نحوه برخورد با استفاده‌کنندگان غیر مجاز از آب و برق، به‌عنوان سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی به دفاع از این لایحه در مجلس می‌پرداخت، سر شوخی را با مهرداد لاهوتی باز کرد. نوروزی در عین ناباوری گفت «همسر عزیزم آقای لاهوتی!» این سخن وی که به اشتباه «همکار» را «همسر» خطاب کرده بود و خودش هم می‌خندید، باعث خنده نمایندگان شد. البته نوروزی در ادامه در رابطه با اشتباه خود عذرخواهی کرد تا اینکه در همهمه خنده نمایندگان علی لاریجانی وارد بحث شد و با خنده خطاب به یکی از نمایندگان گفت: «بله‌بله مطلب به‌کلی جا افتاد.»

 رسیدگی به اتهام 11 مدیر در جریان انتخابات

شنیده شد که معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس از رسیدگی به اتهام ۱۱ نفر از مدیران اجرایی در جریان انتخابات خبرداد. احمد رحمانیان گفته است: طی این مدت ۵۵ پرونده تخلف انتخاباتی در سطح استان تشکیل شده است. وی ادامه داد: در این مدت ۱۰۲ متهم زن و مرد در سطح استان بازداشت شدند که در حال‌حاضر این افراد با قرار تامین کیفری آزاد و فقط ۵ نفر بازداشت هستند. او در ادامه گفت: در این خصوص ۱۱ نفر از مدیران اجرایی که به‌نفع برخی از نامزدها تبلیغاتی انجام داده بودند شناسایی شدند که سه نفر از این مدیران فرماندار و مابقی مدیرکل و یا حتی سمت‌هایی بالاتر داشته‌اند.

ایران ماهیگیران هندی را آزاد کرد

شنیده شد که مقامات هندی روز سه‌شنبه اعلام کردند ایران 15 ماهیگیر هندی را که از سال 2016 به اتهام ورود غیرقانونی به آب‌های ایران بازداشت شده بودند، آزاد کرد. این افراد که برای یک شرکت ماهیگیری اماراتی کار می‌کردند، در دسامبر 2016 به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های ایران بازداشت شدند. به گفته مقامات هندی، این افراد که به همراه قایق‌هایشان در جزیره کیش بازداشت بودند، پس از درخواست‌های متعدد خانواده‌هایشان از مقامات هند و تلاش سفارت این کشور در تهران آزاد شدند. پیش از این نیز ایران 15 ماهیگیر هندی را در ماه آوریل آزاد کرده بود.

نشریه داعش به زبان فارسی

شنیده شد که گروهک تروریستی داعش جدیدترین شماره نشریه خود با نام «رومیه» را به زبان فارسی منتشر خواهد کرد. گروهک تروریستی داعش در چهارمین شماره نشریه جدید خود با نام «رومیه» قصد دارد تمامی صفحات خود را به زبان فارسی منتشر کند. مجله رومیه که توسط «مرکز رسانه‌ای الحیات» وابسته به گروهک تروریستی داعش تهیه و توزیع می‌شود، جایگزین «مجله دابق» شده است. اکثر مطالب منتشرشده در این مجله، تحلیل وقایع و رویدادهای بین‌المللی سیاسی و میدانی است که به‌اصطلاح کادر مرکزی داعش مهم تشخیص داده است.

تکذیب قطع رابطه حماس با ایران

شنیده شد که یکی از اعضای ارشد حماس خبر روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق‌الاوسط» درباره تغییراتی در روابط این جنبش و ایران را تکذیب کرد. موسی ابومرزوق از اعضای دفتر سیاسی حماس اعلام کرد هیچ تغییر جدیدی در روابط این جنبش با ایران صورت نگرفته و همه‌ آنچه در رسانه‌ها اعلام شده کذب است. ابومرزوق در گفت‌وگو با روزنامه القدس گفت: رابطه ایران با حماس قطع نشده و ادامه دارد، در این رابطه هیچ تغییر جدیدی رخ نداده و آنچه در رسانه‌ها اعلام شده کذب و ساختگی است.

احضار 50 کاندیدای متخلف شهر فردیس

شنیده شد که دادستان فردیس گفت: ۵۰ نفر از کاندیداهای متخلف شورای شهر به دادسرا احضار شدند تا نسبت به پاکسازی شهر اقدام کنند. جهانشاهلو از تعهد کاندیداهای متخلف انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نسبت به پاکسازی شهر خبرداد و گفت: در غیر این‌صورت متخلفان تحت تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت. او گفت: این افراد در زمان انتخابات به تبلیغ بر روی تاسیسات عمومی و شهری اقدام کرده‌اند که به دستور دادستان و جلوگیری از عواقب قضائی می‌بایست نسبت به پاکسازی شهر اقدام کنند.

تکذیب بلوکه‌شدن پول‌های ایران در چین

شنیده شد که مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک‌های چین باقی نمانده و بلوکه‌نشده است، گفت: به دلیل اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بانک‌های چین برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سختگیری می‌شود. مهدی شریفی نیک‌نفس گفته است: «پول ایران در چین بلوکه نشده است، اما در روند پرداخت پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، اخلال ایجاد کرده‌اند».

احضار فرماندار ملایر به دادسرا

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب مرکز همدان گفت: در ادامه تحقیقات پرونده برخورد خودروی حامل فرماندار ملایر با مامور راهنمایی و رانندگی، فرماندار ملایر به دادسرا احضار شد. اجرای برخورد خودرو بخشدار جوکار ملایر با مامور پلیس راه این منطقه در تاریخ 4 اردیبهشت ماه امسال خبرساز شد.

بازداشت عضو ستاد روحانی در خراسان شمالی

شنیده شد که یکی از اعضای ارشد ستاد اصلاح‌طلبان روحانی در خراسان رضوی بازداشت شد. ایلنا نوشت؛ ﺭﺿﺎ ﮔﻠﺴﺘﺎﻧﯽ از اعضای حزب کاﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺍﺭﺷﺪ ﺳﺘﺎﺩ ﺍﺻﻼﺡﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺎﻣﻮﺭﺍﻥ در منزلش بازداشت شد. هنوز علت بازداشت و مرجع بازداشت‌کننده آن مشخص نیست.

 

کیهان
دبه آمریکا درباره فروش هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ایران
وزیر خزانه‌داری آمریکا به کنگره گفته درباره صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران تجدیدنظر می‌کنیم.
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ کمیته راه‌ها و روش‌های مجلس نمایندگان گفت که وزارت خزانه‌داری در صدور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس و بوئینگ به ایران تجدیدنظر می‌کند.
به گزارش رویترز، منوچین همچنین از اعضای کنگره آمریکا خواست تا تحریم‌ها علیه ایران، سوریه و کره‌شمالی را تشدید کنند.
او به نمایندگان کنگره اطمینان داده که تمرکزش را روی این موضوع می‌گذارد و در این باره حتما با ترامپ صحبت می‌کند.
سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از سفر ترامپ به خاورمیانه و صحبت‌های تند او علیه ایران بیان می‌شود.
به گزارش دویچه‌وله وزیر خزانه‌داری آمریکا در جمع نمایندگان کنگره تصریح کرد: تحریم‌ها واقعا تاثیرگذار بوده‌اند و باعث شده‌اند تا ایران بر سر میز مذاکرات اتمی بنشیند.
یک سخنگوی شرکت بوئینگ در پاسخ خبرگزاری رویترز درباره سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «بوئینگ در همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایران دنباله‌روی تصمیمات دولت آمریکاست و به آنها احترام می‌گذارد. بستن هرگونه قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی ایران مشروط به تایید دولت آمریکاست.»
شرکت ایرباس اما به پرسش رویترز در این باره پاسخ نداده است.
کسانی که در قرارداد فروش هواپیما به ایران سهیم هستند معتقدند برای قراردادهای منعقد شده بین ایران‌ایر و شرکت‌های غربی اجازه خزانه‌داری آمریکا صادر شده است اما تا سال 2020 این وزارت‌خانه می‌تواند در آن تجدیدنظر کند.
به گفته این افراد شرکت ایران‌ایر برای گرفتن 70 فروند اولیه هواپیماهایی که قرار است تا 2020 به ایران تحویل داده شوند نیازی به تاییدیه مجدد وزارت خزانه‌داری ندارد اما برخی کارشناسان معتقدند وزارت خزانه‌داری می‌تواند مجوزش را پس بگیرد.
در صورت تحویل نهایی این هواپیماها به ایران مشکلات پرداخت بانکی هم وجود دارد. برخی از بانک‌های اروپایی همچنان از انجام معامله با ایران خودداری می‌کنند.
خاتمی مگر اختیار از خود ندارد که لیست شورای شهر را تائید کرد؟!
در حالی که اعتراض‌ها به نحوه تهیه فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر مورد اعتراض طیف‌های مختلف این جریان قرار دارد، تحرکات برای تبرئه خاتمی آغاز شده است. معترضان معتقدند گرفتن امتیاز و مهره‌چینی چند حزب در اولویت تدوین این فهرست قرار داشته است.
به گزارش «انتخاب» رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران اظهار داشت: خاتمی را تحت فشار گذاشتند تا این لیست را تأیید کند(!)
منتجب‌نیا با تاکید بر اینکه از همان ابتدا نسبت به نحوه فعالیت و احساس خطر درباره تاثیرگذاری برخی افراد بر روند شورا هشدار داده بود گفت: من شب قبل از آنکه لیست ارائه شده توسط شورای عالی سیاست‌گذاری رسانه‌ای شود به رئیس دولت اصلاحات نامه نوشتم و اعتراض خودم را به نحوه عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کردم.
من نسبت به روند فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در تهیه و تدوین لیست «امید» اعتراض داشتم و اعتراض خود را در نامه‌های متعددی به خاتمی متذکر شدم. قبل از ارائه لیست در رسانه‌ها از تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری مطلع شدم و مراتب اعتراض خودم را به رئیس دولت اصلاحات اعلام کردم و از ایشان موکدا خواستم از این لیست حمایت نکنند چون این حمایت بی‌تردید در میان گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب اختلاف ایجاد می‌کند.
وی گفت: متاسفانه نامه‌ها و اعتراض‌های ما اثربخش نبود و رئیس دولت اصلاحات نتوانست و برخی نگذاشتند ایشان در روند تهیه لیست تغییر مثبتی ایجاد کند. بی‌تردید اگر احساس کنم این نامه‌ها و اعتراض‌ها اثرگذار نیست آنها را منتشر خواهم کرد.
منتجب‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا خاتمی در تایید لیست تحت فشار بوده است گفت: حتما ایشان برای تایید لیست امید تحت فشار بوده‌اند. باید بگویم عده خاصی که دوست دارند نقش پشت پرده را داشته باشند و در تهیه و تدوین این لیست هم‌ اثرگذار بودند. خاتمی و محمدرضا عارف را تحت فشار قرار دادند که بر طبق خواسته آنان رفتار کنند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره تاثیرگذاری افراد خارج از شورا برای انتخاب شهردار گفت: برخی از بیرون شورا درصدد هستند بر روند انتخاب شهردار تاثیر بگذارند. در واقع می‌خواهند تصمیم‌گیری درباره انتخاب شهردار را در خارج از شورا انجام دهند و گزینه خود را به شورا تحمیل کنند. بی‌پرده بگویم همان‌ها که لیست را بستند می‌خواهند شهردار خود را به شورا تحمیل کنند. امیدوارم اعضای محترم شورای شهر تهران تحت تاثیر بازی‌های عده‌ای خاص قرار نگیرند.
یادآور می‌شود سیدمحمد خاتمی در طول دو دهه گذشته، اغلب توسط برخی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی مدیریت شده و بازیچه قرار گرفته است؛ چنان که زمانی گفته بودند او را از قطار اصلاحات پیاده می‌کنند و او را اردک لنگ می‌دانستند. همین فشارها باعث شد خاتمی در برخی تحرکات ساختارشکنانه آنها نظیر فتنه 88 به ایفای نقش بپردازد.
وعده لغو تحریم‌ها حربه انتخاباتی بود(!)
مشاور رئیس دولت اصلاحات گفت وعده‌های روحانی در انتخابات برای لغو همه تحریم‌ها، کاربرد تبلیغاتی است اما اینکه این وعده عملی شود، بعید است.
محمدرضا تاجیک در مصاحبه با روزنامه آفتاب‌یزد و درباره ادعای روحانی مبنی بر اینکه تمام تحریم‌ها را در 4 سال آینده برمی‌دارد، گفت: من این سنگ (رفع همه تحریم‌ها) را سنگی برای پرتاب نکردن می‌دانم و خیلی بعید است که امکان برداشتن و پرتاب کردن این سنگ سنگین میسر باشد.
وی می‌افزاید: روایت رقابت‌های انتخاباتی از آغاز تا زمان رای‌گیری یک  روایت است و از پیروزی به بعد روایتی دیگر… در انتخابات هر قدر جنگ کلام و شعار توفنده‌تر و جذاب‌تر باشد بیشتر هم می‌شود روی افکار عمومی تاثیر گذاشت، اما بعد از آن مرحله، یعنی در مرحله دوم و پساانتخابات کار متفاوت است. آقای روحانی نیز در فضای قبل از رای‌گیری نیاز دیده تا از چنین حربه‌ای استفاده کند و چه حربه‌ای گیراتر و جذاب‌تر از اینکه از رفع تمامی تحریم‌ها سخن بگوییم، موضوعی که می‌تواند خیلی کارآمد باشد کما اینکه در 4 سال پیش هم کارساز شد. اما آیا همانطور که راحت می‌توانیم از این حربه برای قبل از انتخابات استفاده کنیم در فردای انتخابات هم می‌توانیم؟
من بعید و سخت می‌دانم.
تاجیک درباره نیت اصلاح‌طلبان با دولت هم گفت: باید تلاش کنیم دولت، به این 24 میلیون لطمه نزند و در این 24 میلیون ریزش نداشته باشیم. ما انتظار سود و ارزش افزوده نداریم، اما انتظار داریم، کارکرد دولت به گونه‌ای باشد که به اصل این سرمایه گرانسنگ 24 میلیونی لطمه جدی وارد نکند.
در دومین گام، باید جریان اصلاح‌طلبی فاصله انتقادی خودش را حفظ بکند، به حریم و حرمت خودش توجه کند. من به لحاظ نقطه‌نظر استراتژیک این را می‌گویم که جریان اصلاح‌طلبی فربه‌تر از دولت کنونی است. ما نباید خودمان را به دولت تقلیل بدهیم و تمامی تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد دولت بگذاریم. تاجیک در پاسخ این سؤال که «چرا اصلاح‌طلبان هیچ‌وقت نتوانستند اقشار کم‌درآمد و مربوط به دهک‌های پایین را به سمت خودشان جذب کنند، مطمئنا این ایرادی نیست که منحصر به سال 96 باشد، فکر می‌کنم اصلاحات همیشه این مشکل را داشته است؟» اظهار داشت: بله! این نقدی است که به جریان اصلاح‌طلبی وارد است. جریان اصلاح‌طلبی از یک طرف یک جریان عمدتا نخبه‌گرا بوده است. از طرف دیگر این جریان و قشر روشنفکر این جریان، در ورطه پوپولیسم‌گریزی افتاده است و از پوپولیسم دیوی ساخته که نباید به ساحت اصلاح‌طلبی نزدیک شود وگرنه بال و پر این جریان می‌سوزد. بیان و زبانی که بیشتر طبقات متوسط و بالای جامعه را جذب کرده است تا طبقات پایین جامعه را. از همین روست که بیشتر حرکات و استراتژی‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز در مراکز شهرها ساماندهی می‌شود.
تاجیک گفت: نهادهای مردمی که می‌توانند با توده‌های مردم رابطه وسیع برقرار کنند را به راحتی از دست داده‌ایم و این اصلا خوب نیست.
آفتاب یزد: برخی وزرا هیچ سررشته‌ای از اقتصاد ندارند
یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت برخی وزرای دولت اعتقادی به بدیهیات علم اقتصاد ندارند و صرفا با روابط سیاسی گماشته شده‌اند.
آفتاب یزد نوشت: باید در نظر داشت کسانی که به بدیهیات علم اقتصاد باور دارند، بر سر کار آیند و سکاندار باشند نه افرادی که قلبا اعتقاد چندانی به بدیهیات علم اقتصاد ندارند. ما معمولا یک بخش سیاستگذاری را در قوه مجریه شاهد هستیم که خط‌دهی و ریل‌گذاری‌های تئوریک را برعهده دارد و علاوه بر آن بخش اجرایی نیز قرار دارد که بر صدر آن وزرا نشسته‌اند، وزرا هستند که وظیفه‌ای اصلی که اجرای سیاست‌ها و تبدیل تئوری به واقعیت را برعهده دارند.
این روزنامه افزود:  متاسفانه بسیاری از وزرا اعتقاد چندانی به بدیهیات علم اقتصاد ندارند و در زمان اجرا به راحتی از واقعیت‌ها و الزامات و قوانین لازم‌الاجرای اقتصادی عبور می‌کنند.
وزیر از کسی چیزی شنیده است و آن را اجرا می‌کند یا خود براساس تجارب شخصی و نه اصول مفروض عمل می‌کند، این در حالی است که اقتصاد بیش از همه‌چیز یک علم است و منطقی نیست که آن را با مفروضات مشوش ذهنی معامله کنیم. برخی‌ها نیز از اساس متخصص اقتصاد نیستند و ممکن است که در تیم اقتصادی گذاشته شده باشند، این گماردن‌ها که مسبوق به سابقه نیز هست براساس روابط سیاسی شکل می‌گیرد و معمولا نیز بسیار آسیب‌زا است. باور به علم اقتصاد با فهم و اشراف بر علم اقتصاد متفاوت است، کسی که به این علم باور دارد حتی اگر اشراف نداشته باشد، از اقتصاددانان کمک می‌گیرد. همان طور که در چهار سال گذشته نیز بودند کسانی از این طیف که خیلی با سیاست‌های کلی و دولت همراه نبودند و اگر مانع نبودند لااقل کمکی نیز انجام ندادند.مدیران ما در رده‌های مختلف چه وزارت، چه معاونت، چه مدیران میان‌ رده مملو از افرادی است که با دیده تردید به اصول اقتصادی مسلم می‌نگرند، افراد با ایمان‌تر و شجاع‌تر باید جایگزین این افراد شوند. پاشنه آشیل این دولت اقتصاد است و اگر دولت نتواند عملکرد مناسبی از خود ارائه دهد، این موضوع آینده تمام گروه‌ها و کلیت جناح اصلاح‌طلب را در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد برد.

مقامات دولتی نباید اجازه فعالیت اقتصادی داشته باشند

وزیر اسبق بازرگانی گفت دولتی‌ها نباید اجازه فعالیت اقتصادی داشته باشند.

حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی در دولت موسوی به خبرگزاری کار (ایلنا) گفت: در کشورهای پیشرفته و قانونمند به عنوان مثال اگر کسی در یک پست دولتی سال‌ها کار کرده و اطلاعاتی را به دست آورده است اگر بازنشسته شد و یا به هر دلیلی از سیستم جدا شد این فرد تا پنج سال حق رفتن به بخش خصوصی در همان حوزه‌ای که در دولت کار کرده است را ندارد.

عابدی جعفری تصریح کرد: معنی آن این است که نمی‌توانند این اطلاعات را به بخش خصوصی منتقل کنند چه برسد به این که فردی در دولت حضور داشته باشد و هم‌زمان در همان حوزه در بخش خصوصی هم فعال باشد.

یادآور می‌شود برخی وزرای دولت مانند وزیران صنعت و راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و…، دارای انواع شرکت‌ها در بخش خصوصی هستند که فعالیت برخی از این شرکت‌ها در تعارض منافع با فعالیت عمومی و دولتی وزیر است.

دو وزیر چند هزار میلیاردی دولت برخلاف قانون، فهرست اموال و دارایی‌های خود را به قوه قضائیه اعلام نکرده‌اند.

خراسان
دردسرهای مردم از اختلافات دولت قبلی و فعلی
بر اساس گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران اجرایی، اعلام شده در حالی که بر اساس مصوبه سال 1387 هیئت وزیران وقت، تأیید «ورود و ترخیص ماشین ‌آلات راهسازی و سنگین مستعمل» به وزیران عضو کمیسیون ماده ۱ آیین ‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات واگذار شده بود، تصمیم دی ماه سال 1392 این کمیسیون که در دولت فعلی اتخاذ و بر اساس آن پنج شرط برای ترخیص این خودروها تعیین شده بود، به علت انحلال همه کمیسیون های دولت قبل توسط معاون اول رییس جمهور، قابلیت اجرایی نیافته و از آن زمان، بخشی از مالکان این خودروها درگیر ترخیص و شماره گذاری خودروهای خود هستند.
تلاش برای تغییر سقف حقوق مدیران شرکت های دولتی
در حالی که بر اساس قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب اسفندماه سال 1393، تاکید شده است سقف ناخالص حقوق و مزایای دریافتی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی نباید از 10 برابر حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار بیشتر باشد، بر اساس درخواست رسمی برخی مسئولان اجرایی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، درخواست اصلاح این بخش از قانون مذکور مطرح شده که هم اکنون در حال بررسی های کارشناسی است.