جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بسته خبری- آخرین تحولات خاورمیانه؛

بسته خبری- آخرین تحولات خاورمیانه؛

خاورمیانه همواره شاهد تحولات بسیاری بوده است. این تحولات را می توان در کشورهای مختلف این منطقه مشاهده کرد؛ از مبارزه با داعش در عراق و سوریه تا تشکیل ائتلاف های رقیب از مهم ترین تحولات اخیر خاورمیانه هستند. در این میان، باید به تلاش عربستان سعودی برای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی و همراهی برخی از کشورها با خود از جمله پاکستان اشاره کرد.

به گزراش «تابناک»، در همین زمینه، پایگاه خبری «اکسپرس تریبون» در گزارشی نوشت: مقامات پاکستان اعلام کرده‌اند، تصمیم نهایی درباره پیوستن به ائتلاف عربستان هنوز گرفته نشده و شرط اسلام آباد برای پیوستن به این ائتلاف این است که هدف آن، صرفا مبارزه با تروریسم باشد.

پایگاه خبری اکسپرس تریبون نوشت: پاکستان در راستای جلوگیری از عواقب منفی پیوستن به ائتلاف عربستان ـ که تهدیدی بالقوه برای روابط این کشور با ایران است ـ تصمیم گرفته خطوط قرمز خود را مشخص کند.

اکسپرس تریبون افزود: هرچند به نظر می‌رسد پاکستان پیش از این با مجوز دادن به «راحیل شریف» برای در دست گرفتن فرماندهی ائتلاف 41 عضوی عربستان، به این ائتلاف پیوسته، مقامات این کشور اعلام کردند که تصمیم نهایی در این راستا هنوز گرفته نشده است.

این پایگاه خبری ادامه داد: چیزی که پاکستان را وادار به بررسی دوباره این موضوع کرده، نشست اخیر آمریکایی ـ عربی در ریاض است که مقامات کشورهای عربی و آمریکا در آن اظهاراتی ضد ایرانی داشته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: پاکستان با این پیش‌شرط، عضویت در ائتلاف عربستان را پذیرفته که هدف این ائتلاف، صرفا مبارزه با تروریسم باشد و مقامات این کشور اعلام کرده‌اند، در صورتی تصمیم در این راستا نهایی خواهد شد که این پیش‌شرط پذیرفته شود.

اکسپرس تریبون در بخش دیگری به نقل از منابع آگاه نوشت: تصمیم پاکستان در این راستا در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف عربی، که قرار است طی هفته‌های آینده در ریاض برگزار شود، نهایی خواهد شد و پاکستان در این نشست، شروط خود برای پیوستن به ائتلاف را بیان خواهد کرد.

این پایگاه در ادامه به نقل از مقامات پاکستان نوشت: اسلام آباد در این نشست توصیه خواهد کرد که ائتلاف باید هدف مشخصی داشته باشد که آن مبارزه با تروریسم است و هرگونه انحراف از این هدف، باعث ایجاد شکاف نه تنها در ائتلاف بلکه در جهان اسلام می‌شود.

مقامات پاکستان می‎گویند: شرط ما کاملا آشکار است؛ تنها در صورت مبارزه با تروریسم به ائتلاف می‌پیوندیم و بر این موضع خود تأکید می‌کنیم.

اکسپرس تریبون نوشت: دولت پاکستان پیش از این آشکارا متعهد شده است، در صورتی که هدف ائتلاف مواجهه با کشوری اسلامی و به خصوص ایران باشد، اسلام آباد عضوی از این ائتلاف نخواهد بود. پاکستان برای جلوگیری از اعمال فشار به ایران پیش از این خواستار میانجیگری میان تهران و ریاض شده و حتی موضوع پیوستن ایران به ائتلاف عربی را مطرح کرده است.

تحریم های ضد سوری اتحادیه اروپا تمدید شد

روز دوشنبه اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه دولت سوریه را برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید کرد.

به گزارش وبسایت رسمی شورای اتحادیه اروپا و شورای اروپا، این نهاد اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه را تا اول ژوئیه 2018 (11 خرداد ماه) تمدید کرد.

این تصمیم، هم راستا با راهبرد اتحادیه اروپا در مورد سوریه است، مبنی بر اینکه این نهاد محدودیت های خود بر نظام سوریه و حامیان آن را تا زمانی که سختگیری بر غیرنظامیان این کشور ادامه داشته باشد، حفظ می کند.

شورای اروپا همچنین نام سه وزیر دولت سوریه را به فهرست افراد تحریمی خود اضافه و اطلاعات مربوط به اشخاص و نهادهایی خاص در این فهرست را به روز کرد.

به موجب این تحریم ها، هم اکنون 240 فرد و 67 نهاد سوری هدف تحریم مسافرتی و مسدود شدن دارایی ها قرار گرفته اند.

تحریم هایی که در حال حاضر علیه سوریه در اتحادیه اروپا به اجرا درمی آید، شامل تحریم نفتی، محدودیت سرمایه گذاری های خاص، مسدود شدن دارایی های بانک مرکزی سوریه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و محدودیت صادرات تجهیزات و فناوری به سوریه به منظور به اصطلاح سرکوب داخلی است. همچنین تجهیزات و فناوری مورد نیاز برای نظارت یا رصد اینترنت یا ارتباطات تلفنی در سوریه مشمول تحریم هاست.

بنا بر این گزارش، اتحادیه اروپا به یافتن یک راهکار سیاسی و دائمی برای درگیری ها در سوریه در چارچوب مورد توافق سازمان ملل، متعهد است.

چنانچه در راهبرد اتحادیه اروپا در مورد سوریه مصوب آوریل 2017 قید شده، این اتحادیه معتقد است، هیچ راهکار نظامی برای درگیری های سوریه وجود ندارد؛ ضمن اینکه از عملکرد فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و مذاکرات سوری ژنو، قویا حمایت می کند.

در همین حال، اتحادیه اروپا به حمایت از ارسال کمک های بشردوستانه برای همه سوری ها ادامه می دهد.

افزون بر این، اتحادیه اروپا برای کمک به بازسازی سوریه پس از دوره گذار سیاسی در این کشور، آمادگی دارد.

روز دوشنبه احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب پس از گفت و گو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: این اتحادیه با ایجاد مناطق کاهش در سوریه به شرطی که منجر به تقسیم و تجزیه این کشور نشود، موافق است.

هشدار امارات درباره تشدید تنش‌ها

خبرگزاری رویترز (Reuters) در مطلبی زیر عنوان «وزیر اماراتی هشدار داد که متحدان در شورای همکاری با بحرانی بزرگ روبه رو هستند» به انعکاس اظهارات انوار قرقاش پرداخته است.

در ابتدای این نوشتار می خوانیم: یک وزیر دولت امارات متحده عربی روز یکشنبه هشدار داد که اتحاد کشورهای عرب حاشیه خلیج [فارس] با بحرانی عمده مواجه شده و باید فورا اعتماد متقابل بازسازی شود.

رویترز افزود: انوار قرقاش، وزیر مشاور امارات متحده در امور خارجی، این اظهارات را در توییتر و یک هفته پس از آن منتشر کرده که عربستان سعودی و امارات سیگنال هایی را مبنی بر سرخوردگی از قطر ارسال کرده اند.

بر اساس این گزارش، تنش بین اعضای شورای همکاری پس از آن آغاز شد که رسانه دولتی قطر، اظهارات “تمیم بن حامد آل ثانی” امیر این کشور را منتشر ساخت. وی از لفاظی های اعضای شورا علیه ایران انتقاد کرده بود.

رویترز نوشت: این اظهارات، از روابط تیره بین امیر قطر و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حکایت دارد.

امیر قطر تأکید کرده بود: دامن زدن به اختلاف با ایران به عنوان کشوری قدرتمند که ثبات منطقه را تضمین می کند به صلاح نیست.

انوار قرقاش گفته، کشورهای عضو شورای همکاری در حال عبور از یک بحران تند و تیز هستند که خطری بزرگ تر را در درون خود دارد.

قرقاش بدون اشاره مستقیم به قطر، خواستار کنار گذاشتن رفتارهای فتنه انگیز و شعاری شده تا به گفته وی، دوباره اعتمادسازی و کسب اعتبار صورت پذیرد.

زمان عملیات الحشد الشعبی برای پاکسازی مناطق مرزی با سوریه

هادی العامری گفت: عملیات الحشد الشعبی از صبح روز سه شنبه برای پاکسازی مناطق مرزی آغاز می‎شود.
به نقل از المیادین، «هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق اعلام کرد، داعش را هر کجا باشد، دنبال می‎کنیم و در صورت لزوم با هماهنگی دمشق وارد اراضی سوریه خواهیم شد.

وی گفت: امنیت عراق در صورتی محقق می شود که امنیت سوریه حفظ شود و  امنیت سوریه نیز در گرو امنیت عراق است.

هادی العامری تصریح کرد: قطع مسیرهای امدادرسانی داعش از سوریه نقش زیادی در موفقیت نیروهای عراقی و الحشد الشعبی به مرزهای سوریه داشته است.

وی گفت: رسیدن نیروهای الحشد الشعبی به مرزهای سوریه باعث کمک به ارتش سوریه در رسیدن به مرزهایش می شود.

رئیس سازمان بدر عراق افزود: به زودی نیروهای عراقی کامل بر مرزهای خود با سوریه مستقر خواهند شد. تحقق امنیت عراق بدون نابودی داعش در سوریه امکان پذیر نیست.

العامری گفت: ما به همکاری با دولت سوریه برای تسلط برای مرزهای دو کشور و نابودی داعش در منطقه ادامه می‎دهیم.

وی تأکید کرد: آزادسازی اراضی عراق یک تصمیم عراقی است و از کسی دستور یا اجازه نمی گیریم و به آمریکایی‎ها اجازه نمی دهیم، در این زمینه دخالت کنند.

هادی العامری افزود: همه طرح های تقسیم سوریه به پایان خواهد رسید. نابودی سناریوهای تقسیم و تجزیه بخشی از اهداف ما برای تسلط بر مناطق مرزی است.

وی به نشست اخیر سران آمریکایی و عربی در ریاض اشاره کرد و گفت: آنچه در کنفرانس ریاض درباره تشکیل ائتلاف مطرح شده است، موفقیت آمیز نخواهد بود. کمیته مشترک روسی، عراقی، ایرانی و سوریه برای هماهنگی بین طرف ها تشکیل شده است.

کشته و زخمی شدن بیش از ۲ هزار داعشی در شرق حلب

یک منبع نظامی امروز به ادامه عملیات ارتش سوریه در شرق استان حلب اشاره و آماری از تلفات گروه تروریستی داعش منتشر کرد.

عملیات ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن برای بیرون راندن گروه تروریستی داعش از شرق استان حلب همچنان ادامه دارد.

یک منبع نظامی امروز دوشنبه درباره عملیات اخیر نیروهای مقاومت در این بخش از سوریه تأکید کرد، ارتش سوریه موفق شده است، طی روزهای گذشته مناطق «الصالحیة ـ البطوشیة ـ الشهداء ـ جباب المسعودیة ـ خزراف  ـ الفرعیة ـ مستریحة ـ المزة ـ الواسطة ـ گاوداری مسکنة ـ السکریة شرقیة  ـ بندوقة ـ الحمیدیة ـ دور أحمد یاسین ـ ایستگاه قطار مسکنة ـ القاهرة ـ مزرعه تشرین الأول ـ البومانع ـ کارخانه قند مسکنة ـ خان الشعر ـ خربة السودة ـو الحمراوی» را آزاد کند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی «الاعلام الحربی»، در جریان عملیات های اخیر ارتش سوریه در شرق حلب تا کنون بیش از دو هزار تروریست داعشی کشته و زخمی شدند.

این در حالی است که 115 خودرو، 7 تانک، 4 اتاق عملیات، 14 مقر فرماندهی و 5 خودروی بمب گذاری شده وابسته به تروریست ها نیز منهدم شد.

تروریست های مشهوری نیز از پای درآمدند که عبارتند از: «أبو أیوب الشیشانی و أبو یعقوب الترکستانی سرکرده های نظامی داعش، أبو قتادة الأوزبکی امیر منطقه دبس عفنان، محمود إسماعیل کوجک امی منطقه المشرفه، عبد الرحمن مقناص، صفوان الذیب، أحمد العثمان مفتی داعش در شهر مسکنه، أبو رحاب الشیشانی، أبو محمد إسماعیل الجویمی، أبو یوسف و عبد الرؤوف أبو حنة».

در همین راستا، یک منبع میدانی نیز خبر داد که ارتش سوریه موفق شده است، شهرک های «الوضحة، الحایط و خان الشعر» واقع در شمال شهر مسکنه را آزاد کند و بدین ترتیب همه روستاهای شمال این شهر به تسلط ارتش سوریه درآمد.