جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » کلاهخود دو هزار ساله خلیج‌فارس به‌نمایش درآمد

کلاهخود دو هزار ساله خلیج‌فارس به‌نمایش درآمد

سر در موزه ملی ایران

کلاهخود ۲ هزارساله‌ای که در شمال خلیج‌فارس کشف شده است، برای نخستین بار در نمایشگاه «آثار کمتردیده‌شده موزه ملی ایران» به‌نمایش درآمده است. این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار است و همه‌روزه به‌صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان است.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  شهرام حیدرآبادیان – مسئول بخش تاریخی موزه ملی، اظهار داشت: در ایران باستان استفاده از جنگ‌افزار و زره، به‌ویژه از دوران اشکانیان، بسیار مرسوم بوده و ساخت و کاربرد وسیعی در قلمرو امپراتوری‌های ایران باستان داشته است.

وی افزود: به‌علت محدود بودن این‌قبیل یافته‌های باستان‌شناسی، فقط نمونه‌های اندکی از آن‌ها در اختیار موزه‌های معتبر جهان است.

حیدرآبادیان درخصوص اثر مورد نظر گفت: در بهمن 1381، در بررسی‌های باستان‌شناختی گروهی از غواصان پژوهشکده باستان‌شناسی در آب‌های منطقه بندر ریگ، از توابع شهرستان گناوه، مجموعه مهمی از سفال‌ها و جنگ‌افزارهای متعلق به دوره اشکانی کشف شد که بخشی از آن هم‌اکنون در اختیار موزه ملی ایران است.

مسئول بخش تاریخی موزه ملی اضافه کرد: در بین این مجموعه آثار ارزشمند، که قطعاتی از زره و آرنج‌بند یا زانوبند جنگاوران اشکانی هم مشمولشان می‌شوند، یک نمونه کلاه‌خود از جنس فولاد بسیار چشمگیر است.

وی در توصیف کلاه‌خود 2 هزار ساله اظهار کرد: این اثر از جنبه هنر و فن فلزکاری اشکانیان اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد. این کلاه‌خود به‌نحوی ماهرانه با کمک فن ریخته‌گری و چکش‌کاری فرم گرفته و سپس با استفاده از تکنیک چکش‌کاری قطعات تزیینی ازقبل‌طراحی‌شده نقره را به‌صورت نواری‌شکل بر لبه و به‌شکل ستاره بر سطح آن نصب کرده‌اند. 9 عدد از این ستاره‌های نقره امروزه باقی مانده که البته احتمالاً تعداد آن‌ها در گذشته بیشتر بوده است. قطر این کلاه‌خود 21.1 سانتی‌متر و ارتفاع آن 16.8 سانتی‌متر است.

علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی و تاریخ ایران‌زمین می‌توانند تا 27 خرداد‌ماه سال جاری در بازدید از نمایشگاه «آثار کمتردیده‌شده موزه ملی ایران» از این اثر ارزشمند و ده‌ها اثر باستانی دیگر بازدید کنند. این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار است و همه‌روزه از ساعت 9 تا 7 به‌صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.