سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- اخباری از گوشه و کنار صحنه سیاسی- اجتماعی پرهیاهوی ایران.

بسته خبری- اخباری از گوشه و کنار صحنه سیاسی- اجتماعی پرهیاهوی ایران.

اظهارات مهم افشاگرانه معاون دفتر روحانی از یک «باخت پر تخلف و مفتضحانه رئیسی- قالیباف- میرسلیم»!

جریان موسوم به اصولگرائی هم در انتخابات شکست خورد هم در پایگاه اجتماعی!

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به تازگی طی اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرد، گفته است: جمع آرای دوستان اصولگرا در ۹۶ از جمع آرای متعلق به همه آنان در ۹۲ کمتر است که این نشان می دهد آنان هم در انتخابات و هم در پایگاه اجتماعی شکست خورده‌اند.

او می‌افزاید: این دوستان خود را نماد اسلام و ارزش‌های آن پنداشته و مجاز می‌دانند تا در کارزار انتخابات بیشترین بهره‌ را از دین برده و هر فاجعه ای را توجیه دینی کنند...در کنار توجیه دینی مجاز هستند مخالفین خود را به بی دینی، توده ‌واری، رای حلال و رای حرام متهم کنند که البته تهران پاسخشان را در ۹۴  و ایران در ۹۶ داد.

ابوطالبی همچنین تصریح کرده است: شما دوستان، هیچگاه از واقعیت سیاست درس نگرفته و همواره شکست خورده اید، چهره سازی مجدد از کسانی که در نزد مردم بازنده شده‌اند، یک خطای استراتژیک است![۶]

*حکما گفته‌اند: ادب مرد به زِ دولت اوست…

صحبت‌های آقای ابوطالبی که بخشی از آنها کنایه به آیت‌ا… موحّدی کرمانی تلقی می‌شود نیز بخشی از ژنتیک خاص دولت و اصلاح‌طلبان در توهین به مردم، رقبا و منتقدان محسوب می‌شود که فعلا و برای ۴ سال دیگر، گریزی از آن نیست.

ابوطالبی به گونه‌ای درباره رقبای روحانی و چیزی به نام پایگاه اجتماعی سخن گفته است که انگار تاریخ ۲۵ سال اخیر ایران اسلامی را نخوانده و با فراز و فرودهای سیاسی در کشور آشنا نیست.

او همچنین گویا در قبال تخلفات انتخاباتی محرز دولت و اقدامات شب انتخاباتی که سعید حجاریان زمانی آنها را به تدلّس تشبیه کرده بود نیز خود را به تجاهل زده است.

با این‌همه ولی بایستی اشاره کرد که جهان پساانتخابات برای آقای روحانی و آقای ابوطالبی به هیچ وجه با جهان پیشاانتخابات تفاوتی نخواهد کرد و ابوطالبی حتی اگر سخنانی تندتر از این راه هم نثار رقبا و منتقدان دولت کند اما هرگز به آمریکا راه داده نخواهد شد…

محمد توسلی، از اعضای نهضت آزادی و نخستین شهردار تهران بعد از انقلاب اسلامی به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان(نزدیک به محمدرضا عارف) گفته است:

«ساده‌ترین نتیجه‌ای که می‌توان از انتخابات ۲۹ اردیبهشت شورای شهر تهران گرفت این است که مردم تهران از عملکرد شورای شهر دوره دوم، سوم و خصوصاً چهارم به شدت ناراضی بوده‌اند و این یک واکنش طبیعی است که وقتی اعضای شورای شهر نتوانستند مدیریت اجرایی و شهردار تهران را کنترل و به درستی نظارت کنند مردم به طور کامل آنها را از صحنه حذف می‌کنند تا مجموعه‌ای که در راستای گفتمان اصلاحات، حقوق شهروندی و ارتقای کیفیت زندگی، ایمنی، رفاه و محیط زیست است، روی کار بیاید؛ این واقع بینانه ترین واکنشی است که مردم تهران نسبت به عملکرد شورای شهر چهارم و ریاست ۱۲ ساله آقای قالیباف بر شهرداری تهران نشان دادند.»

او همچنین تصریح کرده است:

«متاسفانه شرایطی که شورای شهر پنجم و شهردار جدید تحویل می‌گیرند شرایط مطلوبی نیست؛ درست مثل عملکردی که دولت نهم و دهم داشتند و دولت یازدهم در سال ۹۲، کشور را در شرایط نامطلوبی تحویل گرفت.

متاسفانه مدیریت و عملکرد مالی شهرداری در این مدت ۱۲ ساله شفاف نبوده است و مجموعه گزارش‌ها نشان می‌دهد شهرداری تهران بدهی سنگینی دارد و برخی این بدهی را تا ۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده‌اند که اگر درست باشد به این معناست که شهرداری بیش از بودجه سالانه خود (۱۷ هزار میلیارد تومان) بدهی دارد! در نتیجه مدیریت جدید شهر تهران با یک چالش جدی در برنامه ریزی مالی مواجه خواهد شد. چالش دیگر، جذب نیروهای بسیار گسترده‌ای است که در شهرداری طی ۱۲ سال اتفاق افتاده است و پرداخت حقوق این همه پرسنل هزینه سنگینی را به مردم شهر تهران و مدیریت جدید شهری تحمیل خواهد کرد.»

گفتنیست، رسانه منتشر کننده این مصاحبه، در مقدمه متن نوشته است: «زمین سوخته» تنها تعبیری است که این روزها صاحب نظران و کارشناسان شهری از میراث شورای شهر چهارم و شهردار فعلی برای شورای شهر پنجم و شهرداری جدید استفاده می‌کنند.[۱]

*زمین سوخته! عبارتی بود که نخستین بار سعید حجاریان و در اشاره به میراث احمدی‌نژاد برای رئیس‌جمهور روحانی به کار برد.

چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در ایام انتخابات تلاش وافری در این‌همانی‌سازی قالیباف با احمدی‌نژاد! انجام دادند و با اینکه قالیباف منتقد شماره یک احمدی‌نژاد محسوب می‌شد اما آنها علی‌الدوام تأکید می‌کردند که قالیباف، همان احمدی‌نژاد است.

مثلاً مرتضی الویری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که بعنوان منتخب به شورای شهر نیز راه یافت، پیش از انتخابات در یک مصاحبه گفته بود: «وقتی به چهره آقای قالیباف و حرف‌های او در مناظره‌ها و همچنین فعالیت‌های اجرایی که در شهرداری داشت دقت می‌کنیم، می‌بینیم همان متد و روشی را پیش گرفته که احمدی نژاد طی کرده است.»[۲]

و جالب آنکه این گفت‌وگو با تیتر «قالیباف تکرار احمدی‌نژاد است» در خبرگزاری ایلنا منتشر شده بود.

در همین راستا، احمد خرّم، وزیر راه معزول دولت اصلاحات نیز که در ایام انتخابات از «کاشت لاله» در پارک‌های تهران توسط شهرداری انتقاد کرده و آنرا بزک کردن شهر نامیده بود، طی یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز نوشت: شهردار تهران طی ۱۲ سال اخیر مسیر را بیراهه رفت و او آن‌طور که باید پروژه‌های مشکل‌گشا را دنبال نکرد!

این گزاره که قالیباف همان احمدی‌نژاد است به کرّات در صحبت‌های کثیری از اصلاح‌طلبان ستادی مطرح شد.

اما غرض از این صحبت‌ها و آنچه که در صحبت‌های توسلی مشاهده می‌شود، چیست؟!

هدف جریان سیاسی خاص که فی‌الواقع تاکنون هیچ هنری در اجرای مطلوب و مدیریت جهادی نداشته، این است که هر دو نماد مدیریت اجرایی موفق و مدیریت جهادی نیروهای ارزشی یعنی خدمات دولت نهم و کارنامه ۱۲ ساله قالیباف در شهرداری تهران را مخدوش کنند و در نزد افکار عمومی اینطور جلوه دهند که بدتر از این نمی‌شود!

بدیهیست که از این آب گل‌آلود، نیز امید آن هست که اصلاح‌طلبان بتوانند اغراض خاص خود را صید کنند.

تحلیلگران معتقدند کارنامه قالیباف در شهرداری تهران به حدّی موفق بوده است که جریان سیاسی خاص در شورای شهر نخواهد توانست جانشین خوبی برای او پیدا کند و مردم تهران از هم اکنون باید منتظر شهرداری ضعیف‌ باشند.

اصلاح‌طلبان نیز با درک این معنا تلاش دارند که در یکی از اهداف خود نسبت به سیاه‌نمایی از کارنامه قالیباف اقدام کنند تا ناکارآمدی‌های احتمالی خود را به گردن شهرداری و شورای قبلی بیاندازند.

***

باید مکانیزمی تعریف کنیم که از نظرات سازنده افراد استفاده کنیم مثل «زندان»!

الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و مدیر مسئول روزنامه اعتماد به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا با اشاره به پیروزی رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات اظهار کرده است:

«انتقاد اگر با دست‌مایه دلسوزی باشد باعث پیشرفت می‌شود حتی اگر دلسوزی هم در آن نباشد و نقد عالمانه باشد نیز همین تاثیر را دارد. تخریب اگر صورت بگیرد خوب نیست و کارساز نمی‌باشد. ما باید مکانیزمی تعریف کنیم که از نظرات سازنده افراد استفاده کنیم. این مکانیزم در فضای مجازی وجود دارد. از پیشنهادات ملت، کل مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید بهره ببرند.»

او همچنین گفته است: من به شخصه تا این اندازه که در این انتخابات وقت صرف کردم، سخنرانی انجام دادم و بی‌خوابی کشیدم برای انتخابات مجلس و خودم کار انجام ندادم. همه اصلاح‌طلبان پشت دولت هستند و صادقانه کار انجام می‌دهند.[۳]

*رابطه اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی با انتقاد و منتقد به گواه تجربه به هیچ‌وجه رابطه خوبی نیست…

کما اینکه مردم به عینه دیدند که منتقدان در دولت آقای روحانی حتی با اینکه حرف‌های درستی می‌زدند اما «به جهنم» حواله شدند و نفر اول کابینه هم به تلویح آنها را تهدید به زندان کرد.[۴]

مردم همچنین صدا و تصویر یکی از وزرای روحانی را شنیدند که خطاب به یک فرماندار منتقد از لفظ «بیشعور» هم استفاده کرد.

جدای از این مسلمّات، آقای حضرتی چگونه از لزوم توجه به انتقاد و نظرات سازنده حرف می‌زند در حالی که دوستان اصلاح‌طلب وی در مجلس دهم شورای اسلامی می‌رفتند تا برای منتقدان و صاحبان سؤال دست به تصویب «قانون زندان» بزنند. آنهم با قید دو فوریت…؟![۵]

***

 

***

۱_ http://omidiraniannewspaper.ir/detail/۸۷۲۱

۲_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۲۴۶۳۲

۳_http://khabarfarsi.com/u/۳۸۸۹۳۴۷۹

۴_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۶۹۱۶۰۴

۵_ http://kayhan.ir/fa/news/۹۷۹۵۶

۶_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۵۴۵۱۴۴/