امیر قطر گفت هجوم ظالمانه علیه قطر همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه صورت گرفته که هدف و انگیزه شناخته شده آن مرتبط کردن قطر با تروریسم و خدشه‌دار کردن تلاش‌های این کشور برای برقراری ثبات است، او افزود:” ما کسانی را که دست به این عمل زده‌اند چه کشورها، سازمان‌ها مورد پیگرد قرار می‌دهیم تا از نقش پیشتاز منطقه‌ای و بین‌المللی قطر حمایت کرده و حیثیت دولت و ملت را پاسداری کنیم”.

امیر قطر این سخنان را در مراسم فارغ التحصیلی هشتمین دوره آموزشی سربازان خدمت نظام وظیفه ملی در میدان معسکر الشمال اظهار کرد.

شیخ تمیم گفت:” متهم کردن ما به حمایت از تروریسم را محکوم می‌کنیم در حالی که تلاش مشترک با برادرانمان و مشارکت ما در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش ادامه دارد” وی افزود:” خطر حقیقی رفتار برخی کشورها است که باعث تروریسم شده است، زیرا این کشورها نسخه تندرو اسلام را که ارزش‌های مدارا و تسامح اسلام را نمایندگی نمی‌کند برگزیده‌اند و چون نمی‌توانند با آن مواجه شوند دست به طبقه‌بندی‌هایی زده‌اند و هرگونه فعالیت عادلانه را مجرمانه می‌دند”.

وی در ادامه گفت، هیچکس حق ندارد چون اخوان المسلمین را تروریست طبقه‌بندی کرده ما را متهم به تروریسم بکند و نقش مقاومت حماس و حزب الله را منکر شود”.

او از دولت مصر و امارات متحده عربی و پادشاهی بحرین خواست تا در “مواضع ضد قطری” خود بازنگری کرده، “موج حملات و اتهامات تکراری را که سودی برای روابط و منافع مشترک ندارد” متوقف کنند.

شیخ تمیم تاکید کرد “قطر در امور داخلی هیچ کشوری هرچند ملت خود را از آزادی و حقوقش محروم کرده باشد دخالت نمی‌کند”.

وی اشاره کرد که “پایگاه العدید پاسدار قطر در برابر طمع‌ورزی برخی کشورهای مجاور است، اما (العدید) تنها فرصت آمریکا برای کسب نفوذ نظامی در منطقه است و منافع آنگونه درهم تنیده است که از توان هر دولتی (در آمریکا) برای تغییر آن برتر است”.

وی با اشاره به کنفرانس سران عربی اسلامی آمریکایی در ریاض که قطر هم در آن شرکت داشت، خواستار اقدام جدی و متوازن و به دور از احساسات و سوء ارزیابی شد، زیرا هشدار خطراتی را در بر دارد که در نتیجه آن طوفانش بار دیگر منطقه را در خواهد نوردید و بیان کرد که قطر با تروریسم وافراط‌گری آشنایی ندارد و تمایل دارد تا در برقراری صلح عادلانه میان حماس، نماینده قانونی ملت فلسطین و اسرائیل به دلیل تماس مستمر با دوطرف سهیم شود، قطر به دلیل در پیش گرفتن سیاست نرم هیچ دشمنی ندارد.

شیخ تمیم تاکید کرد که قطر موفق شده تا به طور همزمان روابط مستحکمی با آمریکا و ایران داشته باشد، زیرا ایران از اهمیتی منطقه‌ای و اسلامی برخوردار است که نمی‌‍توان آن را نادیده گرفت، لذا تشدید اوضاع با این کشور حکیمانه نیست، زیرا ایران قدرت بزرگی است که در صورت همکاری با آن ضامن ثبات در منطقه خواهد شد و قطر در راستای ثبات کشورهای همجوار تلاش می‌کند.