سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- اخبار ویژه روزنامه ها

بسته خبری- اخبار ویژه روزنامه ها

 

آرمان

برای خروج از کشور به اجازه همسرم نیاز ندارم

شنیده شد که در اولین قسمت از سری دوم برنامه آبان، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در قاب این برنامه قرار گرفت و از دغدغه‌های زنانه‌اش گفت؛ از امید به حضور زنان گرفته تا ورزشکاران زن ممنوع‌الخروج؛ از زندگی خانوادگی و دو فرزند دخترش تا خاطره ملاقات با پاپ. مولاوردی گفته‌ است: ما به‌عنوان مقام‌های سیاسی قانونا نیازی به اجازه همسر برای خروج از کشور نداریم. برای مقامات سیاسی از همان ابتدای تصدی سمت، پاسپورت سیاسی صادر می‌شود و به ‌این‌ترتیب برای خروج از کشور نیازی به اجازه همسر نداریم. این موضوع حتی گاهی در خانه دستاویز شوخی من و همسرم هم قرار می‌گیرد.

بدهی‌های بابک زنجانی هنوز پرداخت نشده‌

شنیده شد که وزیر دادگستری گفت: با وجود تایید حکم بابک زنجانی هنوز بدهی‌های این متهم به‌صورت کامل پرداخت نشده است. مصطفی پورمحمدی درباره آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده متهم ردیف اول نفتی اظهار داشت: درباره بابک زنجانی اقداماتی برای شناسایی عوامل همکارش صورت گرفته که در مرحله بازپرسی قرار دارند. وی افزود: متاسفانه تاکنون دارایی‌هایی که از سوی بابک زنجانی ارائه شده به سختی ۲هزار میلیارد تومان می‌شود؛ در حالی که بدهی این متهم بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان با حداقل سود تخمین زده شده است. پورمحمدی افزود: فاصله بدهی زنجانی با میزان اموالی که از وی شناسایی شده بسیار زیاد است و نمی‌توانیم طلب ملت ایران را برگردانیم.

ایران زمان احمدی‌نژاد برای ما ترسناک بود

شنیده شد که دو جوان فرانسوی همزمان با انتخابات به ایران سفر کرده و از شهرهای تهران، اصفهان، کاشان و شیراز دیدار می‌کنند. بهار نیوز نوشت؛ این دو گردشگر گفتند چهار سال است که ما غربی‌ها فکر می‌کنیم ایران کشور بازتر و آزادتری شده است. احساسمان این بود که دوره احمدی‌نژاد، ترسناک بوده و حالا این دولت می‌خواهد آن ذهنیت را پاک کند. ما طی چهار سال گذشته خبرهای بهتری از ایران شنیده‌ایم و فکر می‌کنیم اتفاقات خوبی در این کشور رخ داده، هرچند ظاهرا مردم با برخی مشکلات اقتصادی و بیکاری دست به گریبان هستند اما چون ما در ایران زندگی نمی‌کنیم، نمی‌توانیم درباره اوضاع این کشور قضاوتی داشته باشیم، فقط درباره آن بخشی که از نزدیک لمس کرده‌ایم، صحبت می‌کنیم.

کیهان
پایان وضعیت گل و بلبل در تبلیغات اقتصادی رسانه‌های حامی دولت

زبان رسانه‌های حامی دولت پس از چند ماه سانسور معضلات اقتصادی، به بازگویی گوشه‌ای از وضعیت حاصل عملکرد دولت گشوده شد. این رسانه‌ها در ماه‌های اخیر به خاطر انتخابات، تماماً مطالب گل و بلبل و مثبت منتشر می‌کردند و واقعیت‌ها را سانسور می‌نمودند.

خبر آن‌لاین در تحلیلی که دیروز منتشر کرد نوشت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد دو سر بحرانی که دولت دوازدهم باید برای حل آن چاره بیندیشد به تازه‌واردان و خارج شدگان از بازار کار برمی‌گردد. به ایجاد شغل و حل بحران صندوق‌های بازنشستگی.

ایران با نرخ دو رقمی بیکاری روبروست و این بدان معناست که بیش از 3 میلیون و 300 هزار نفر از یافتن کار مناسب در بازار کار بازمانده‌اند. از سوی دیگر برخی گزارش‌ها بر طولانی شدن دوره بیکاری یعنی فاصله ورود به بازار کار تا یافتن کار مناسب دلالت دارد.»

این سایت دولتی می‌افزاید: وزیر راه و شهرسازی بارها درباره وضعیت نابسامان 19 میلیون بد مسکن در ایران هشدار داده است. این افراد که از منظر استانداردسازی در واحدهای مسکونی مناسبی زندگی نمی‌کنند می‌توانند در حوزه معیشت نیز با مشکلات بغرنجی روبرو باشند.

خبر آن لاین همچنین نوشت: صندوق‌های بازنشستگی بحران فردا هستند. صندوق‌های بازنشستگی در مجموع 250 هزار میلیارد تومان دارایی دارند اما نکته اینجاست که 165 هزار میلیارد تومان از این دارایی را طلب صندوق‌ها از دولت شامل می‌شود.

روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: رونق مسکن در کوتاه مدت رخ نخواهد داد.

این در حالی است که محافل دولتی و رسانه‌ای همسو در آستانه انتخابات مدعی شده بود امسال، سال رونق‌بخشی مسکن است.

آفتاب یزد از قول حسین وکیلی نوشت: با تمهیداتی که در دولت یازدهم صورت گرفت، نرخ ارز در یک محدوده ثابتی توسط بانک مرکزی پایین نگه داشته شد. البته به نظر من این سطح نرخ ارز، سطح واقعی آن نیست و صادرکنندگان از آن راضی نیستند و اگر وضعیت این گونه ادامه داشته باشد صادرکنندگان به تدریج از صادرات پا پس می‌کشند. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که افزایشی در نرخ ارز انجام شود.

این کارشناس گفت: به نسبتی که تورم در سایر شاخص‌ها افزایش یابد به همان نسبت روی بازار مسکن هم اثر خود را خواهد گذاشت. در نتیجه از منظر قیمتی می‌توان گفت که ما با یک موج نه پرفشار اما نسبتاً مشهود در خصوص قیمت مسکن رو به رو خواهیم شد. اما اینکه بخواهیم درباره تکمیل پروژه‌های ساخت مسکن به خصوص انبوه‌سازی در کوتاه مدت صحبت کنیم باید بگوییم این پروژه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی و یا به دلیل عدم جامع‌نگری در خصوص ساخت آن مثل مسکن مهر ناتمام مانده است.

آفتاب یزد تصریح کرده که باید به قیمت ایجاد تورم، بخش مسکن رونق بگیرد.

در همین حال روزنامه شرق، از قول وحید شقاهی اقتصاددان، تصریح کرد که 6 مطالبه از دولت وجود دارد؛ از جمله توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط، اصلاح نظام بانکی، سر و سامان دادن به صندوق‌های بازنشستگی و تاکید مؤکد بر محیط‌زیست و آلودگی هوا.

خیز روزنامه‌های حامی دولت برای حذف یارانه 14 میلیون نفر

در حالی که دولت در هفته‌های منتهی به انتخابات، اقدام به برقراری یارانه قطع شده شهروندان کرد، روزنامه‌های حامی دولت پس از انتخابات زمزمه حذف یارانه 14 میلیون نفر را پیش کشیده‌اند.

روزنامه‌هایی مانند اعتماد، وقایع‌اتفاقیه، فرهیختگان و… به بهانه توجیه مرکز پژوهش‌های مجلس، از «لزوم حذف یارانه 14 میلیون نفر نوشتند.»

یادآور می‌شود چند شب مانده به انتخابات پیامک‌هایی به شهروندان در مناطق ارسال شد حاکی از اینکه یارانه آنها مجددا برقرار شده است. یارانه این عده چندماه پیش بعضا دو سه سال قبل حذف شده بود.

دولت همچنین بعد از عید اقدام به افزایش دریافتی مستمری‌بگیران و بازنشستگان و کارگران و فرهنگیان کرد حال آن که در 3 سال گذشته مخالف جدی این اقدام بود.

برخی مدیران ارشد دولت دادن یارانه را مصیبت عظما و شب عزا عنوان کرده‌اند.
خشم گویانیوز از مشارکت 40 میلیونی /جمهوری اسلامی بر شما مبارک‌باد!

یک سایت شهره ضدانقلاب، انتخابات روز جمعه و حضور 40 میلیون ایرانی پای صندوق‌های رأی را «شکست مفتضحانه اپوزیسیون» توصیف کرد.

گویانیوز در تحلیلی به قلم عبدالستار دوشوکی و تحت عنوان «شکست مفتضحانه اپوزیسیون» نوشت: شاید سرنامه و عنوان این نوشتار تعمدی و انگیزگر و تحریک‌آمیز به ذائقه سیاسی بسیاری از فعالان اپوزیسیون برون‌مرزی کمی تند و نامطلوب به نظر برسد. اما نمی‌توان و نباید تلخی حاصل کشته قریب به 40 ساله خویش را با شربت شیرین شعار گوارا نمود. زیرا مغلوب واقعی این تراژدی انتخاباتی، اپوزیسیون رژیم است که حاصل قریب به چهل سال فعالیت سیاسی و تزریق آگاهی و شعور مبارزاتی به بدنه جامعه، حضور بیش از چهل و یک میلیون نفری هستند که ساعت‌ها با حوصله و انتظار بی‌صبرانه صف کشیدند تا در قرن بیست و یکم به یکی از دو معمم نظام مذهبی رای بدهند. (جمعه) شکست اپوزیسیون در صف‌های طویل «منتظران شهیدپرور» نه تنها در شهرهای داخل کشور بلکه در خیابان‌های منتهی به کنسولگری‌ها و اماکن رای‌گیری انتخاباتی در لندن و استانبول و پاریس و رم و واشنگتن و لس‌آنجلس نیز کاملا مشهود بود.

در منطقه اعیان‌نشین کنزینگتون لندن هزاران نفر ایرانی و «پناهنده سیاسی سابق» ساعت‌ها حتی در زیر باران قبل از غروب صف کشیدند تا انگشت مرکبین خود را به چشم زندانیان سیاسی فرو کرده و به اپوزیسیون بگویند که شماها شناختی از این ملت «همیشه در صحنه» و در عمل ولایتمدار ندارید. شکست اپوزیسیون در چشمان ذوق‌زده «پناهنده‌های سابق» ایرانی در کانادا که برای رای دادن با اشتیاق و عشق در رهنوردی تاریخی و معنی‌دار به آمریکا سفر کردند تا در عمل به «نظام» رای بدهند. شکست اپوزیسیون در قدم‌های پرصلابت آن پیر شناخته شده و استخواندار اپوزیسیون در آلمان عیان بود که با افتخار به سوی صندوق رای رفت و به قول خودش بعد از قریب به 40 سال برای اولین بار رای داد. شکست اپوزیسیون در واخواهی چهار معترض منفرد و مغموم در شهر بریزبون استرالیا بود که با ناباوری در این سوی خیابان شاهد شور و شعف و صف کشیدن صدها «پناهنده سابق» در آن سوی خیابان بودند که برای رای دادن به نظامی که از آن فرار کرده‌اند، با بی‌تابی در صف انتظار بودند.

حال من مانده‌ام و نجوای تلخ آن شعر زیبای حافظ که می‌گوید:

چل‌سال بیش رفت که من لاف می‌زنم/کز چاکران این «خلق مبارز» کمترین منم
در شان من به دُردکشی ظن بد مبر/ که آلوده گشت جامه و قلم، ولی پاکدامنم

به احتمال خیلی زیاد اکثریت کسانی که در خارج از کشور در صفوف «منتظران رای» ساعت‌ها به انتظار ایستاده بودند، آنهایی هستند که در مصاحبه‌ها برای کسب پناهندگی چه هیولای وحشتناکی از جمهوری اسلامی که نساخته بودند و خود را پرچمدار مبارزه با استبداد معممین حاکم بر ایران معرفی می‌کردند. اینان بعد از دریافت پناهندگی حتی حاضر نشدند یک طومار ساده آنلاین را برای آزادی زندانیان سیاسی با زحمت یک «کلیک» بسیار ساده امضاء کنند. اما برای بیعت با نظام مشتاقانه یا فرصت‌طلبانه از یک کشور به کشور دیگری یا از یک شهر به شهر دیگری سفر می‌کردند و ساعت‌ها منتظر ریختن رای خود به صندوق جادویی جمهوری اسلامی می‌شدند.

به عقیده من اکنون بعد از آن «جمعه خونین» فرصت دیگری است تا بدور از تظاهر و زهدنمایی عملکرد خود را  زیر ذره‌بین نقد قرار داده و علل این افتضاح شکست‌گونه و رقت‌انگیز چهل میلیونی را مورد بررسی و کالبدشکافی قرار بدهیم و از آن درس بگیریم وگرنه روزی فرا خواهد رسید که یک اپوزیسیون منزوی سرخورده می‌ماند و حوضش! در ضمن از استعمال واژه «مفتضحانه» پوزش نمی‌طلبم، چون برای شرح این ناکامی توجیه‌ناپذیر لغت دیگری در دسترس نبود. در پایان این پیروزی و فتح تاریخی بر اپوزیسیون را به ملت شهیدپرور و ولایتمدار همیشه در صحنه ایران تبریک می‌گویم. جمهوری اسلامی بر شما مبارک‌باد.
دستگاه‌های دولتی متهم اول زمین‌خواری

برخی دستگاه‌های دولتی متهم ردیف اول پرونده‌های بزرگ زمین‌خواری هستند.

به گزارش روزنامه جوان، دریا و ساحل‌خواری، جنگل‌خواری، کوه‌خواری و اراضی خوش‌آب و هوا حجم بالایی از پرونده‌های زمین‌خواری را تشکیل داده‌اند. در این میان اراضی محیط‌زیست هم از آماج زمین‌خواران در امان نمانده است به گونه‌ای که معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست از وجود سه هزار پرونده زمین‌خواری در حوزه محیط‌زیست خبر داده است که در این میان و به گفته این مقام مسئول دولتی دستگاه‌های دولتی سهم بالایی در پرونده‌های زمین‌خواری دارند.

گشتی در اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد که زمین‌خواری جزو عناوین پر تکرار مجرمانه و پرونده‌های قوه قضائیه است به گونه‌ای که چندی پیش سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از وجود 30 پرونده زمین‌خواری در این کمیسیون خبر داد.

اما فاجعه‌بارتر از زمین‌خواری‌ها، زمین‌خواری در حوزه محیط زیست و آن هم در اراضی ملی و دارای طبقه‌بندی اکوسیستمی است که لطمات بسیاری به محیط‌زیست و ذخیره‌گاه‌های گونه‌های گیاهی و جانوری وارد می‌کند. در این زمینه معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 2 هزار و 967 هکتار پرونده مفتوح در محاکم قضایی داریم، می‌گوید: بخش حقوقی سازمان محیط‌زیست در سراسر کشور پیگیر رفع تصرفات این اراضی است و ادارات کل محیط‌زیست استان ها به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری و رفع این تصرفات هستند.

مجابی با اشاره به زمین‌خواری‌ها در بخش‌هایی از تهران و با تأکید بر اینکه برای رفع تصرف هر یک از این اراضی جنگ سنگینی داشتیم، می‌افزاید: برخی از این زمین‌ها از جمله اراضی شمیرانات از قیمت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مناطق از سال 1392 تا 1395 بیش از 133 فقره پرونده با مساحت بیش از 3 میلیون و 595 هزار متر مربع در مراجع مطرح شد که از این میزان یک میلیون و 350 هزار متر مربع رفع تصرف شد و برای 224 هزار متر مربع در حال پیگیری در محاکم قضایی هستیم. دستگاه قضایی در حال رسیدگی به این پرونده‌ها است تا احکام مربوط به آنها نیز صادر شود.

وی تأکید کرده است: سازمان حفاظت محیط زیست برای بازپس‌گیری انفال در مناطق تحت مدیریت این سازمان از تمامی متصرفان حقیقی، حقوقی، نهادهای وابسته به قسمت‌های مختلف اعلام جرم و شکایت کرده است. در مواردی اشخاص حقوقی که به این دست‌اندازی‌ها مبادرت کرده‌اند، برخی از دستگاه‌های دولتی هستند که در تمامی این موارد علیه آنها اعلام جرم کرده‌ایم. این دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف فعال هستند.
حداقل 16 میلیون نفر از عملکرد اقتصادی دولت ناراضی‌اند

یک روزنامه حامی دولت نوشت 16 میلیون ایرانی در اعتراض به فساد و فقر و نابرابری، به روحانی رأی ندادند.

روزنامه اقتصادی تعادل نوشت: بالغ بر 16 میلیون نفر به کاندیدایی غیر از روحانی رأی دادند. انتخاب افرادی که نام رئیسی را روی برگه رای خود نوشتند، به منزله ابلاغ پیام نارضایتی از سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دوره یازدهم ریاست‌جمهوری به هیئت دولت است. با بازگشت به همان جمله حسن روحانی، اکنون وی رئیس‌جمهور نه فقط موافقانش که 100 درصد جامعه است و با تمام شدن تب انتخابات باید نارضایتی‌ها را به مثابه مطالباتی در نظر گرفت که رئیس‌جمهور وظیفه برآورده کردن آنها را دارد.

سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت یازدهم به هیچ‌وجه کافی نبوده و ایرادهای زیادی داشته است. سیگنالی که رای حدود 16 میلیون نفر به دولت دوازدهم می‌فرستد، نارضایتی و اشکالات خصوصا در عرصه سیاست اقتصادی است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: لازم است همه ما و به ویژه شخص آقای روحانی و اعضای کابینه دوم ایشان، توجه داشته باشیم که رای حدود 15 میلیون ایرانی به رقیب ایشان، عمدتا ریشه در اعتراض به «فقر» و «نابرابری» و «فساد»  دارد و لازم است ماموریت دولت دوم ایشان به طور مشخص بر «تولید اشتغال» و «توانمندسازی گروه‌های کم‌درآمد» و «طراحی ساختارهای افزاینده شفافیت اقتصادی» متمرکز باشد.

آنچه این روزنامه ننوشته این است که بسیاری از رأی‌دهندگان به روحانی نیز از سیاست‌های اقتصادی دولت ناراضی هستند و تنها به واسطه ترسی که تبلیغات دولت درباره رقبای روحانی دامن زد، مجبور به رأی مجدد به روحانی شدند.

خراسان

برنامه جدید دولت برای مبارزه با پولشویی

بر اساس مصوبه جدید دولت که طی روزهای اخیر به اعضای اقتصادی کابینه ابلاغ شده، با تاکید بر اهمیت مقابله با هرگونه اقدام غیرقانونی حوزه پولی و بانکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، اعلام شده است موضوع پیاده ‌سازی و توسعه سامانه ‌های هوشمند مبارزه با پولشویی آن هم در گستره کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول قانون مذکور باید جزو اولویت ها قرار گرفته و ظرف 1 ماه، برنامه عملیاتی اجرای آن تهیه شود.
مجوز ویژه به یک وزارتخانه برای خرید شاسی بلند

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به مبادی ذی ربط در امر واردات خودرو، تصریح شده است یکی از وزارتخانه های اقتصادی به استناد اصل 138 قانون اساسی، حق خرید 25 دستگاه خودروی ون خارجی را دارد و این خودروها از دستور قبلی کابینه در فروردین ماه امسال که مقرر شده بود خرید هرگونه خودروی سواری خارجی ممنوع باشد، مستثنی می شوند. همچنین در این ابلاغیه، مجوز خرید 65 خودروی شاسی بلند تولید داخل نیز به این وزارتخانه داده شده است.

ایران

«تیلرسون»: احتمال گفت‌وگو با ظریف در زمان مناسب
وزیر امور خارجه امریکا درباره احتمال تماس با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش گفت که ممکن است در زمان مناسب، این کار انجام شود. به گزارش ایسنا، رکس تیلرسون در کنفرانس خبری با همتای عربستانی خود در ریاض تصریح کرد که هیچ برنامه‌ای برای تماس با وزیر امور خارجه ایران ندارد، اما هرگز تلفن را به روی کسانی که می‌خواهند گفت‌وگو کنند یا مکالمه‌ای سازنده دارند، قطع نکرده است. الجبیر وزیر خارجه عربستان هم در این کنفرانس خبری و در واکنش به پیروزی روحانی گفت که انتخابات ریاست جمهوری در ایران تنها یک موضوع داخلی است و ما به عملکرد ایران توجه می‌کنیم نه به سخنان آنها. او بار دیگر ایران را به مداخله در امور کشورهای منطقه متهم کرد.
 توئیت پسا انتخاباتی جهانگیری
معاون اول رئیس جمهوری همگان را به همکاری ملی دعوت کرد. به گزارش «ایران» اسحاق جهانگیری با انتشار پستی در توییتر خود نوشت: «روزی دیگر و مرحله‌ای دیگر آغاز شده، روز تفاهم ملی، گفت‌وگوی ملی و روز مشارکت و همکاری ملی برای برداشتن گام‌های بلندتر به سوی توسعه همه جانبه است.»
بدهی‌های بابک زنجانی هنوز پرداخت نشده
وزیر دادگستری گفت: با وجود تأیید حکم بابک زنجانی هنوز بدهی‌های این متهم به صورت کامل پرداخت نشده است.به گزارش خبرگزاری صداو سیما، حجت‌الاسلام‌ پورمحمدی افزود: درباره بابک زنجانی اقداماتی برای شناسایی عوامل همکارش صورت گرفته که در مرحله بازپرسی قرار دارند. در این پرونده تاکنون نتایج ملموس قابل ارائه‌ای به دست نیامده اما امیدواریم در ادامه روند رسیدگی، به نتایج خوبی برسیم. وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون دارایی‌هایی که از سوی بابک زنجانی ارائه شده بسختی 2هزار میلیارد تومان می‌شود؛ در حالی که بدهی این متهم بیش از 12 هزار میلیارد تومان با حداقل سود تخمین زده شده است. به گفته وزیر دادگستری، فاصله بدهی زنجانی با میزان اموالی که از وی شناسایی شده بسیار زیاد است و نمی‌توانیم طلب ملت ایران را برگردانیم.
مراد ثقفی آزاد شد
مراد ثقفی روزنامه‌نگار و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه گفت و گو از زندان اوین آزاد شد. به گزارش ایلنا، مراد ثقفی، فعال مدنی که روز ٢٦ اسفند  سال گذشته بازداشت شده بود.
بازگشت پرونده تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج به دادسرا

پرونده تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج که برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده بود، به‌منظور رفع برخی نواقص به دادسرا بازگشت. به گزارش تسنیم، سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران درخصوص ارجاع پرونده تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج به دادگاه کیفری اظهار کرد: این پرونده پس از وصول از دادسرا، به شعبه اول دادگاه کیفری یک ارجاع شد. محسن افتخاری اضافه کرد: پرونده تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج، یک سری نواقص داشت که به دادسرا بازگردانده شد تا نواقص مورد نظر دادگاه رفع شود.