پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تلاش بیهوده پروپاگاندیستهای قرارگاه “ضد ثارالله”

تلاش بیهوده پروپاگاندیستهای قرارگاه “ضد ثارالله”

درحالی که روحانی- جهانگیری “سه چرخهء “ابرام دراکولای ناسید”، “خالیباف” و “میر سقیم” را لوله کرده و از مدار رقابت بیرون افکنده اند،  پروپاگاندیستهای قرارگاه “ضد ثارالله”  برای نمایش واژگونِ پیروز مناظره ها به بیهوده زور زیادی میزنند!

برنده مناظره چهارساعته

 روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان« پیروزی تدبیر » مدعی شد که آخرین مناظره شش نامزد انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری روز گذشته برگزار شد. سوالاتی که به ذهن می رسد این است دستاورد این مناظره برای آنها که متعلق به دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا هستند، چه بود؟ سایه چه موضوعاتی بر این مناظره افکنده شده بود و آن شش نفر از چه کسانی سخن گفتند؟ یک سو آنچنان تدبیرگران ایستاده بودند و در سوی دیگر منتقدان دولت موجود صف آرایی کرده بودند. مناظره البته سوالات متعددی داشت اما هیچ یک از نامزدها به جز مصطفی هاشمی طبا در چارچوب سوالات پاسخ نگفت. هر ٥ کاندیدا، خود را به اتفاقات بیرون استادیوم گره زده بودند. با شروع طوفانی اسحاق جهانگیری، دو کاندیدای اصلی اصولگرایان به لاک دفاعی رفتند. سخنان جهانگیری آنچنان بود که در میانه آن، وقتی دوربین تصاویری از حسن روحانی رئیس‌جمهوری را نشان داد می توانستی سرخوشی او را از این که معاونش چنین جانانه سخن می گوید ببینید. قالیباف مرد دیگر این میدان بود. او که به مانند رابین هود به تقسیم‌بندی اغنیا و اشقیا دست زده است، در این مناظره نیز از ٤ درصدی ها و از ٩٦ درصدی ها سخن گفت. تلاش او این بود که به مانند مناظره دوم طوفانی ظاهر شود. اما سخنان پیاپی جهانگیری او را به لاک دفاعی کشانده بود. تلاش او ثمره ای نداشت. حتی زمانی که تصاویری از سند خانه های حسن روحانی و جهانگیری را ارایه کرد شوق و هیجانی را برنینگیخت. قالیباف پیش از این مناظره باخته بود. او خود را از یک مدیر اجرایی سخت کوش به مردی انتقام گیر فروکاسته بود. انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٦ دو نکته در خود مستتر دارد. ما در این مناظرات شاهد ریزش قالیباف و رویش جهانگیری بودیم. درخشش هاشمی طبا را دیدیم و به خاموشی میرسلیم رسیدیم. صبر و حلم روحانی را در مقابل حجم انبوهی از سیاه نمایی ها دیدیم و نگرانی رئیسی در برای محرومان به نظاره نشستیم. با این حال این مناظره، دو نماد دیگر هم داشت. اول پیروزی تدبیر را بر تندروی و خشم نشان داد. هنگامی که روحانی و جهانگیری و هاشمی طبا مکررا از آقایان رئیسی و قالیباف پرسش کردند که چگونه و بر اساس چه منابعی می خواهید یارانه ها را افزایش دهید آنها، به جای پاسخ کلی گویی می کردند. هیچ نمی گفتند و اجرای وعده‌ها را به آینده حواله می کردند. دیگر دستاورد مناظره دیروز، شکست شعارهای عوامگراینه و پوپولیستی بود. دو نامزد اصولگرا تلاش وافری داشتند. یکی کلی گویی می کرد و دیگری تلاش می کرد با جنجال همچنان خود را در نظر سنجی ها حفظ کند. اما نه تنها جنجال به کمک آنها نیامد که کلی گویی نیز آنها را از گوشه رینگ نجات نداد. هر سه مناظره ای که برگزار شد به رینگ بوکس بی شباهت نبود. هر کسی تلاش داشت دیگری را در گوشه رینگ گیر بیندازد و انتقام بگیرد. با این حال آنان که برنده نهایی شدند دو کاندیدای اصلاح طلب بودند. دیروز جهانگیری طوفانی آغاز کرد و روحانی همچون رعد ظاهر شد. این مناظره قطعا تکان‌های عجیبی در نظر سنجی ها بوجود می آورد. یکی را می‌اندازد و دیگری را برمی کشد. تا روز جمعه شش روز مانده است. روز فینال را از امروز باید به تماشا نشست.

عباس عبدی نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان« سخني با آقاي روحاني » نوشت:« هفته گذشته و پس از سفر آقاي روحاني به گلستان و سپس سفر به اروميه و همدان تحرك انتخاباتي بيشتر شد ولي اظهارات آقاي روحاني در اروميه و سپس همدان اين ذهنيت را در برخي ايجاد كرد كه احتمالا قصد پاسخگويي به تندخويي‌هاي طرف مقابل وجود دارد در حالي كه به نظر مي‌رسد اين اظهارات بيش از آنكه معطوف به يك راهبرد فعالانه باشد، ناشي از يك واكنش نسبت به تندخويي‌هاي رقبا براي عصباني كردن آقاي روحاني بوده است. همان كار كه در گذشته نيز در مواردي شاهد بوده‌ايم كه نيروهاي اصلاح‌طلب در تله نيروهاي تندرو طرف مقابل افتادند، و در زمين آنان بازي كردند. چنين واكنشي نه به نفع كشور است و نه به نفع انتخابات. چرا؟

بسياري از آگاهان سياسي و اقتصادي معتقدند كه پيروزي يكي از دو رقيب آقاي روحاني كشور را با بحران عميقي مواجه مي‌كند. بحراني كه امروز در ونزوئلا مي‌بينيم جزيي از ظرفيت بحراني براي ما است. خوشبختانه نظرسنجي‌هاي كنوني نشان مي‌دهد كه اگر انتخابات همين امروز برگزار شود، نتيجه در دور اول و به نفع آقاي روحاني خواهد بود. ولي مي‌دانيم كه در ايران هيچ نتيجه‌اي لزوما تضمين شده نيست و مردم مثل يك موجود زنده در برابر حوادث واكنش نشان مي‌دهند. بنابراين وظيفه همه علاقه‌مندان به سرنوشت كشور است تا به گونه‌اي رفتار و عمل كنند كه هيچ شانسي را براي موفقيت طرف مقابل باقي نگذارند.»

طرح از روزنامه ابتکار

تقابل جدی دو دیدگاه درباره پیروز آخرین مناظره

روزنامه های مخالف دولت سعی کرده اند که اظهارات روشن و شفاف روحانی – جهانگیری را که به طور زنده در برابر چشم و نظر بینندگان پخش میشد را مورد انتقاد جدی قرار دهند، اما این یک تلاش بیفایده و از پیش شکست خورده بیش نیست و یاد آور خرفتهای داستانهای فانتزی است!

 روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«پافشاری دولتی‌ها بر وضع موجود » نوشت:« آخرين مناظره با محوريت موضوعات اقتصادي برگزار شد اما توجه بيشتر روي موضوعاتي بود که سند آنها به صورت لحظه‌اي در فضاي مجازي انتشار مي‌يافت. در اين مناظره حسن روحاني و اسحاق جهانگيري همچنان بر تداوم مسير و وضع موجود اصرار و تلاش كردند نامزدهاي رقيب خود را متهم به بي‌اطلاعي كنند. جهانگيري اما برخلاف مناظره قبلي ترجيح داد تمركز حمله خود را روي قاليباف معطوف كند. تقسيم وظيفه نيز در بخش اول ميان اين دو نامزد اصلي و كمكي مشهود بود به نحوي كه جهانگيري حمله وروحاني دفاع را بر عهده گرفتند.اما سيدابراهيم رئيسي با توضيحاتي درباره نحوه هدفمند كردن يارانه‌ها از نامزدهاي دولت خواست تا پاسخگوي كارنامه چهارساله خود باشند و خواستار پيشگيري فساد در دولت و مقابله با هسته‌هاي فساد كه در نزديك‌ترين افراد دولتمردان شكل گرفته، شد.محمدباقر قاليباف نيز در واكنش به طرح املاك نجومي، استفاده روحاني و جهانگيري از اين املاك در گذشته را افشاگري کرد كه واكنش‌هاي متفاوتي در فضاي مجازي داشت. وي در عين حال خطاب به روحاني تأكيد كرد كه حالا ديگر «‌دولت قبل» شماييد و بايد پاسخگوي وضعيت موجود باشيد.ميرسليم نيز در اين مناظره مدعي شد دولت «مردان كاسب» را تشكيل نخواهد داد. او گفت 190 نفر از بدهكاران بزرگ نورچشمي‌هاي دولت هستند و علت اينكه مردم نمي‌توانند از وام‌هاي بانكي استفاده كنند اين است كه در تسهيلات بزرگ خود دولتمردان ذينفع هستند. »

روزنامه کیهان نیز در ستون گفت و شنود خود نوشت:

« گفت: وقتی توده‌های مردم، خودشان فشارهای اقتصادی، بیکاری، گرانی‌های سرسام‌آور، رکود و… را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند، چرا دولتی‌ها در هر سه مناظره این واقعیت را انکار می‌کنند؟!

گفتم: نه فقط همه مردم از فاجعه اقتصادی که دولت به ملت تحمیل کرده است باخبرند بلکه اقتصاددان‌های حامی دولت هم این فاجعه را انکار نمی‌کنند.

گفت: با این حال، آقایان دولتی‌ها در مناظره دیروز، رقبای خود را به بی‌اطلاعی از مسائل اقتصادی متهم می‌کردند!

گفتم: سرگروهبان تفنگ‌ یکی از سربازها را گرفت و گفت خوب دقت کن تا روش تیراندازی را یاد بگیری! و بعد به طرف هدف شلیک کرد ولی نه فقط به اطراف هدف هم نخورد، بلکه نزدیک بود چند نفری که کنار میدان ایستاده بودند را لت و پار کند. ولی سرگروهبان بدون آن که به روی خودش بیاورد به سرباز‌ها گفت؛ منظورم این بود که اینطوری تیراندازی نکنید!»