جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » “تشکیل ناتوی آمریکایی” در برابر توسعه طلبیهای نظام حاکم بر ایران

“تشکیل ناتوی آمریکایی” در برابر توسعه طلبیهای نظام حاکم بر ایران

“تشکیل ناتوی آمریکایی- منطقه ای”، از یک تلاشِ بالفعل بسیار گسترده  برای ایجاد ائتلاف فراگیر “منطقه ای- بین المللی” در برابر اشتهای سیری ناپذیر توسعه طلبیهای رژیم هژمونی جویِ حاکم بر ایران حکایت دارد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان از سرانِ ممالکِ مسلمان – شاملِ پانزده کشور عربی، ترکیه، و پاکستان – برای شرکت در یک نشست «عربی آمریکایی» همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ریاض پایتخت عربستان سعودی دعوت کرد؛ دعوتی که بیش از هر چیز، از تلاش برای ایجاد ائتلاف فراگیر “منطقه ای- بین المللی” در برابر اشتهای سیری ناپذیر توسعه طلبیهای رژیم هژمونی جویِ حاکم بر ایران حکایت دارد.

دعوت از هفده کشور در منطقه خاورمیانه برای حضور در عربستان و دیدار با رئیس جمهور آمریکا را باید تلاشی جهت همگرایی میان کشورهای عربی و آمریکا و همراه کردن آنان برای تشکیل «ناتوی عربی ـ آمریکایی» در راستای مقابله با رژیم سیطره طلبِ ایران در خاورمیانه دانست.

کشورهایی که به این نشست دعوت شده اند

اردن، عراق، الجزیره، نیجر، بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و تونس از جمله کشورهای عربی هستند که برای آنها دعوتنامه فرستاده شده است. پادشاه عربستان همچنین برای منصور هادی عبدربه، رئیس جمهور مستقر و در حال مبارزه با عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع و همدستان کودتاچی حوثی او در یمن نیز دعوتنامه ارسال کرده است.

 عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان  در یک مصاحبه مطبوعاتی تأیید کرد، از سران هفده کشور مسلمان برای دیدار با ترامپ در ریاض دعوت شده است. بر پایه برنامه‌ریزی اعلام شده، پادشاه عربستان 31 اردیبهشت میزبان ترامپ خواهد بود. مجموعه دیدارهای ترامپ در عربستان به سه بخش نشست با ملک سلمان، نشست با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و نشست با سران کشورهای عربی و اسلامی تقسیم خواهد شد.
بنا بر گزارش ها و گفته های مقامات دو کشور، یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات طرفین در سفر ترامپ به ریاض، مقابله با سیطره جوئیهای رژیم ایران در خاورمیانه است.
اظهار نظر یکی از مقامات کاخ سفید
 در همین زمینه، یک مقام کاخ سفید با اشاره به سفر ترامپ به عربستان، هدف از این سفر را مقابله با رژیم ایران عنوان کرده است.
در همین خصوص در صد روزی که از روی کارآمدن ترامپ در آمریکا گذشته است، دیدارها و گفت‌وگوهای مختلفی بین مقامات دو کشور درخصوص مسائل منطقه‌ای از جمله بحران یمن، سوریه و همچنین موضوع ایران صورت گرفته که نشان می‌دهد،
دو کشور آمریکا و عربستان  از ذهنیت اختلاف‌زا در دوران اوباما عبور کرده‌اند و به نوعی تفاهم دوباره دست یافته‌اند؛ تفاهمی که با یادآوری شراکت راهبردی و پرداخت دلارهای نفتی عربستان به آمریکا ـ که پیشتر ترامپ آن را گوشزد کرده بود ـ صورت گرفته است.
این اقناع‌سازی و جلب نظر باعث شده تا رئیس‌ جمهوری‌خواه آمریکا، اولین سفر رسمی خارجی خود را به عربستان و با هدف مقابله با رژیم ایران اختصاص دهد.
این مقام کاخ سفید گفت: سفر دونالد ترامپ به اسرائیل، واتیکان و عربستان، از ریاض شروع خواهد شد و طی دیدار ترامپ با مقامات سعودی، نمایندگانی از کشورهای عربی خلیج‌فارس در این دیدارها شرکت خواهند کرد. زمینه‌سازی این سفر را پیشتر ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در سفر به ریاض با واکنش تند علیه رژیم تهران به خوبی آماده کرده بود. ژنرال جیمز متیس پس از نشست با مسئولان ارشد سعودی در اظهاراتی یادآوری کرده بود، در هر نقطه از منطقه که مشکلی در آن وجود دارد، رژیم ایران آنجاست.
تحلیلگران بر این باورند که تأکید محمد بن‌سلمان بر نقش رژیم ایران در منطقه و ذکر نفوذ تهران بر پایتخت‌های عربی نشان می‌دهد که سعودی‌ها همچنان امیدوارند، توجه مقامات واشنگتن را بر نقش در حال گسترش رژیم ایران در خاورمیانه متمرکز کنند.
در همین زمینه دعوت از هفده کشور مسلمان برای حضور در عربستان و دیدار با رئیس جمهور آمریکا را باید تلاشی جهت همگرایی میان کشورهای عربی و آمریکا و همراه کردن آنان برای تشکیل «ناتوی اسلامی ـ آمریکایی» در راستای مقابله با رژیم ایران در خاورمیانه دانست.
تحقق آلیانس “ناتوی اسلامی – آمریکایی”
در این راستا، پروژه “رژیم ایران‌هراسی” از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته و یکی از اهداف آن این است که برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات بتوانند نزدیکی به اسرائیل و هم‌پیمانی با آن را در پیش گیرند. یکی از دلایل تندتر شدن لحن عربستان در مقابل رژیم ایران و حتی تهدید بی سابقه رژیم ایران از سوی بن سلمان نیز همین است. بن‌سلمان چند روز پیش در گفت وگویی با انتقاد از رژیم  ایران گفته بود، تلاش می کنیم نبرد را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بکشانیم؛ اظهاراتی که در یک سال و نیم اخیر از سوی مقامات عربستان سعودی در پیش گرفته شده و به زعم کارشناسان و ناظران، هدف از آن جلب توجهات آمریکا برای فشار بر رژیم ایران در منطقه به‌خصوص در آستانه سفر دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا به ریاض است.
به نظر می رسد، موضوع “ناتوی اسلامی” ـ که از چندی پیش تاکنون بحث آن مطرح بوده ـ با سفر ترامپ به عربستان و دعوت از سران هفده کشور مسلمان برای سفر به ریاض و دیدار با رئیس جمهور آمریکا در حال عملیاتی شدن است.
گزارش خبرگزاریهای اسرائیلی
به گزارش سایت تابناک پایگاه اطلاع رسانی اسرائیل موسوم به “دیفنس” در گزارشی در این رابطه نوشت:
ژنرال جمیز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به اسرائیل، از رویکرد آمریکا جهت تشکیل پیمان دفاع منطقه ای ـ خاور میانه ای خبر داد”.
امری که از نگاه کارشناسان این خبرگزاری به عنوان “ناتوی عربی” برای مقابله با خطر  رژیم ایران در مواجهه با اسرائیل تفسیر شده است.
بنا بر اعلام این منبع عبری، ژنرال جیمز ماتیس در نشست مطبوعاتی با همتای اسرائیلی خود گفته است: “هم پیمانی ما با اسرائیل زیربنای ساختار امنیتی منطقه ای فراگیری خواهد بود که با هدف از بین بردن خطرات تهدید کننده تشکیل می شود”.
خبرگزاری “دیفنس”در ادامه آورده است: تل آویو تلاش می کند در برابر این مسائل سکوت کرده و به همان جمله ای که بنیامین نتانیاهو  چند سال پیش اعلام کرده بود: شرایط خوبی برای اسرائیل در منطقه به وجود آمده، بسنده کند. در صورت شکل گیری پیمان ناتوی عربی، باید شاهد بازخوردهای نظامی و اطلاعاتی آن باشیم، زیرا برای کنار زدن تهدیدهای پیش روی، به طور حتم نیازمند همکاری نظامی، فناوری واطلاعاتی دوجانبه بوده و آنچه ژنرال جیمز ماتیس به آن اشاره کرده، احتمالا مسأله هسته ای ایران است که هم تل آویو و هم برخی کشورهای عربی به دنبال مقابله با آن هستند.