شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تحولات میدانی در سوریه در چه جهت است: تثبیت نظام بعثی یا تجزیه سوریه؟!

تحولات میدانی در سوریه در چه جهت است: تثبیت نظام بعثی یا تجزیه سوریه؟!

از مرزهای جنوبی سوریه خبر می‌رسد نیروهای آمریکایی شمارش معکوس را برای حمله به مناطق تحت کنترل دولت در استان های درعا، سویدا و جنوب شرقی دمشق آغاز کرده‌اند.

سرویس جهان مشرق – ۳۱ فروردین ماه سال جاری مشرق در گزارشی تفصیلی از به صدا درآمدن زنگ خطر در جبهه جنوب سوریه خبر داد و به جزئیات برنامه ریزی های دولت آمریکا، انگلیس و حامیان  منطقه ای ( عربستان – اردن – رژیم صهیونیستی)، گروه های تروریستی برای حمله به استان های درعا، سویدا و جنوب شرق استان دمشق اشاره کرد.

در این گزارش تاکید شد، گروه های تروریستی به رهبری نیروهای آمریکایی و انگلیسی در مرزهای جنوبی سوریه فعالیت خود را چندین برابر کرده اند و همچنین تسلیحات و تجهیزات نظامی فراوانی در این منطقه مستقر شده است.

تصاویر گرفته شده توسط پهپاد حزب الله نشان می‌دهد تجهیزات وسیعی در خاک اردن برای حمله احتمالی به سوریه تدارک دیده شده است

۲۰ روز زمان برای جبهه غربی – عربی – صهیونیستی کافی بود تا آنان آخرین اقدامات مورد نیاز را برای حمله به جنوب سوریه مرور و فراهم کنند؛ این تحرکات دقیقا زمانی ادامه یافت که دولت سوریه و متحدان در مذاکرات آستانه برای توافق « کاهش مناطق تنش» چانه زنی می کردند.

حالا از مرزهای جنوبی سوریه خبر می رسد نیروهای آمریکایی شمارش معکوس را برای  حمله به مناطق تحت کنترل دولت در استان های درعا، سویدا و جنوب شرقی دمشق آغاز کرده‌اند.

تصویری دیگری از پایگاهی در خاک اردن مرز سوریه که تجهیزات و نیروهای تروریستی-غربی در آن برای عملیات آماده می‌شوند

براساس اطاعات به دست آمده حامیان گروه های تروریستی در پوشش رزمایشی که سالانه در مرزهای شمالی کشور اردن برگزار می شود، درصدد لشکرکشی به جنوب سوریه هستند.

رزمایش مشترک دولت های غربی – عربی، تحت عنوان « شیر در کمین» با حضور ۷ هزار و ۴۰۰ نظامی از ۲۱ کشور و با مشارکت ۲ بمب افکن نیروی هوایی امریکا از روز یک شنبه آغاز شده است.

این رزمایش در مرزهای مشترک شمال اردن و جنوب سوریه در حد فاصل ارتفاع «الشهاب» تا گذرگاه «نصیب» و مناطق «الرمثا» و «خربة عواد» در حال انجام است.

نتایج عملیات های شناسایی و اطلاعاتی نشان می دهد گردانی زرهی متشکل از تانک های « چلنچر» انگلیسی، تعدادی بالگرد نظامی « کبرا و بلاک هوک» به همراه ۲۳۰۰ تن از نیروهای نظامی در این محور حضور دارند.

تروریست‌ها و نیروهای غربی در جنوب سوریه و داخل مرز اردن

از سویی دیگر ۴ هزار تن از عناصر تروریستی آموزش دیده هم از مرزهای اردن به منطقه « التنف» در عمق مرزهای جنوبی سوریه مستقر شده اند.

با اجرایی شدن توافق « کاهش مناطق تنش» به ویژه در شمال سوریه، حامیان گروه های تروریستی با خیال آسوده تری عملیات را در مناطق جنوبی آغاز می کنند؛ در مرحله نخست ۴ هزار تن از عناصر تروریستی درصدد هستند شهر درعا، شمال استان سویدا، جنوب شرق استان دمشق و استان قنیطره را به اشغال خود درآورند و در نهایت به سوی دروازه های پایتخت حرکت کنند.

در محور دوم نیز عناصر تروریستی و حامیان آنان تلاش می کنند از طریق مناطق شرقی استان سویدا و شرق استان حمص به سمت استان دیرالزور حرکت کنند که به سناریو شماره ۲ معروف شده است.

اگر در روزهای آینده خبری در خصوص حملات انتحاری در مرزهای شمالی اردن منتشر شود، جای تعجب نیست چرا که این مسئله همان بهانه و ادعای واهی حامیان گروه های تروریستی برای مبارزه با تروریسم و در نهایت حمله به جنوب سوریه است.( قابل ذکر است در ماههای گذشته گروه تروریستی داعش مناطق تحت اشغال را در استان های سویدا و دمشق تخلیه کرده است)

باید توجه داشت سناریوی نیروهای آمریکایی در مناطق جنوبی در حالی گام به گام پیش می رود که آنان راهبرد تجزیه سوریه را در محور شمالی ( تشکیل اقلیم کردستان) و شرقی با موفقیت دنبال می کنند؛ موضوعی که باعث شد ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت با شروع عملیات در شرق استان حمص درصدد خنثی کردن این طرح برآیند.

اما در صورت حمله گروه های تروریستی به جنوب سوریه، تحولات میدانی بسیار پیچیده می شود چرا که از یک سو جبهه مقاومت باید در محور نخست ( شرق حمص) از طرح شماره یک تجزیه جلوگیری کند و از سویی دیگر در محور دوم ( جنوب) باید مانع پیشروی تروریست ها به سوی پایتخت شود.

در پایان ذکر این نکته ضروریست که ارتش سوریه و جبهه مقاومت با وجود پیچیدگی های تحولات میدانی در محورهای مختلف، راهکارهای لازم را برای واکنش به حامیان گروه های تروریستی پیش بینی کرده اند.

براساس توافقی که از ابتدای هفته جاری به اجرا درآمده، تلاش می شود با نقش آفرینی مسکو، تهران و آنکارا درگیری‌ها به مدت شش ماه در ۴ منطقه متوقف و به حداقل کاهش یابد.

سرویس جهان مشرق  –  جدیدترین تحولات میدانی سوریه را که مرور کنیم آرامشی نسبی و البته شکننده در حومه غربی شهر حلب، شمال استان حماه، غوطه شرقی دمشق و استان درعا حاکم شده اما پیشروی سریع تروریست های موسوم به ارتش آزاد در حومه شرقی استان سویداء، جنوب شرق استان دمشق، جنوب استان حمص و نزدیک شدن آنان به مرزهای اداری استان دیرالزور و همچنین تصرف بخش های وسیعی از حومه استان الرقه توسط نیروهای دموکراتیک کرد و ارتش آمریکا خطر تجزیه این کشور را در دو بخش شرقی ( استان دیرالزور ) و شمالی ( تشکیل اقلیم کردستان) افزایش داده است.

برآیند تحولات میدانی نشان می دهد در مقطع فعلی احتمال تجزیه سوریه در بخش شرقی و شمال شرق ( تشکیل اقلیم کردستان) وجود دارد و البته این سناریو در شمال این کشور قابل تکرار است.

نگرانی های ناشی از تجزیه سوریه در نهایت باعث شد همزمان با مذاکرات « آستانه»، توافقی تحت عنوان « مناطق کاهش تنش یا همان مناطق پرواز ممنوع» میان دولت سوریه و گروه های تروریستی به امضا برسد.

براساس این توافق که از ابتدای هفته جاری به اجرا درآمده، تلاش می شود با نقش آفرینی مسکو، تهران و آنکارا درگیری ها به مدت شش ماه در ۴ منطقه متوقف و به حداقل کاهش یابد که به شرح ذیل است.

۱-  شمال سوریه ( غرب شهر حلب – شمال استان حماه )
۲-  شمال استان حمص
۳- غوطه شرقی دمشق
۴-  جنوب سوریه ( استان های درعا و قنیطره)

در نقشه ذیل « مناطق کاهش تنش» را مشاهده می کنید:
برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

با کاهش و توقف درگیری ها در ۴ منطقه مورد اشاره فرصت خوبی برای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت فراهم شده تا با گسترش عملیات در شرق و شمال شرق از تجزیه این کشور جلوگیری کنند.

محور های عملیات ارتش سوریه و جبهه مقاومت در صورت عدم شکست توافق

در مقطع فعلی جبهه مقاومت فرصت دارد در محور نخست از شرق استان حمص به سوی استان دیرالزور حرکت کنند تا محاصره ۴ ساله نیروهای سوری و دهها هزار شهروند در استان دیرالزور شکسته شود.

پیشروی در محور شرقی شهر راهبردی تدمر و شمال  فرودگاه تی ۴ در شرق استان حمص گام نخست نیروهای سوری و مقاومت برای حرکت به سمت شرق این کشور و ادامه عملیات در محور نخست است.

در روزهای گذشته در محور نخست عملیات، حدود ۳۰ کیلومتر از مناطق آلوده از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی شده که شامل مناطق مهم التدمریه، المهشم، رشته کوه الشومریه، الشیحه، رجم العالی و ارتفاعات راهبردی ۸۸۱ – ۸۷۶ – ۹۶۸ است.

محور دوم عملیات

ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در محور دوم نیز می توانند با باز پس گیری منطقه راهبردی السخنه به سمت جنوب استان های حسکه و الرقه حرکت کنند تا تلاش نیروهای دموکراتیک کرد و ارتش آمریکا برای تجزیه شمال شرق این کشور با شکست روبه رو شود.

اگر عناصر تروریستی و دولت ترکیه به رهبری آمریکا به توافق « کاهش مناطق تنش» پایبند باشند فرصت دیگری نیز در اختیار نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت وجود دارد تا عملیات تکمیلی را همزمان در محور سوم  آغاز کنند.

محور سوم عملیات

ادامه عملیات در شرق استان حلب و عقب راندن عناصر تروریستی داعش از فرودگاه راهبردی الجراح و مناطق حومه و در نهایت رسیدن به غرب استان رقه همان تکمیل محور سوم عملیات ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت است که البته پیشروی ها می تواند تا حومه شمال شرقی استان حمص ادامه پیدا کند.

در صورتی که نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت در محور سوم بتوانند خود را به جنوب غرب استان رقه و حومه جنوبی شهر الطبقه برسانند راه ارتباطی نیروهای کرد در این محور قطع می شود و آنان دیگر نمی توانند به مناظق نفت خیز در جنوب استان الرقه و جنوب شهر الطبقه راهی پیدا کنند؛ این مناطق بیش از ۴۰ درصد مساحت استان الرقه، پایتخت خود خوانده گروه تروریستی داعش را شامل می شود.

برای دریافت اینفوگرافی در اندازه اصلی؛ روی آن کلیک کنید

قطع ارتباط عناصر تروریستی داعش از جنوب استان الرقه به سمت استان دیرالزور نتیجه دیگر ادامه عملیات در محور سوم به شمار می آید که اگر در دستور کار قرار گیرد به معنای فلج کردن گروه تروریستی داعش در شمال شرق سوریه است.

محور چهارم عملیات

شاید مخاطبان تصور کنند عملیات در محور سوم می تواند تا این مرحله ادامه پیدا کند اما باید توجه داشت بخش هایی از جنوب استان حلب و شمال شرق استان حماه در اشغال گروه تروریستی داعش است و اگر پیشروی ها مورد اشاره محقق شود می توان به پاکسازی این مناطق هم امیدوار بود.
بر همین اساس، پیشروی در بخش جنوبی استان حلب به معنای رسیدن نیروهای سوری و مقاومت به مناطق مرزی شمال شرقی استان حماه، قطع حملات به شهر راهبردی « سلمیه» ( دروازه شرق ورود به مر کز استان حماه)، تامین امنیت مسیر راهبردی « اثریا – خناصر» و پایان حملات گروه تروریستی داعش به این مسیر ارتباطی مهم است.

قابل ذکر است مسیر ارتباطی اثریا – خناصر تنها جاده در دسترس برای ارسال تجهیزات و انتقال نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت از دمشق به مناطق شمالی این کشور است.

آن روی سکه توافق؟

حال باید منتظر و ماند دید آیا حامیان گروه تروریستی که تلاش زیادی برای امضای توافق « کاهش مناطق تنش» کردند به تعهدات خود پایبند هستند یا خیر؛ تجربه توافق های پیشین ثابت می کند جبهه غربی- عربی حامی گروه های تروریستی غیر قابل اعتماد هستند.

به گزارش مشرق، اگر حامیان تروریست ها به تعهدات خود عمل کنند افق روشنی برای صلح در سوریه وجود دارد اما اگر آنان در این فرصت ۶ ماهه برای تجدید قوا برنامه ریزی کنند بدون شک باید وضعیت خطرناکی را برای این کشور متصور بود.

مشرق در روزهای آینده گزارشی در خصوص تجربه های تلخ توافق های پیشین و برنامه ریزی حامیان گروه های تروریستی برای به شکست رساندن توافق « کاهش مناطق تنش» و سوء استفاده احتمالی آنان برای تجدید قوا منتشر می کند.