جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » کشف آثاری از کهنترین ساکنان فلات ایران در دشت نیریز استان فارس

کشف آثاری از کهنترین ساکنان فلات ایران در دشت نیریز استان فارس

 قدیمی ترین آثار شناسایی شده در انجام پروژه بررسی باستان شناسی “دهستانِ رُستاق” سابقه حضور انسان در “نیریز”استان فارس” –  را حداقل به سی و پنج هزار سال پیش می‌رساند.

ایرانی‌هایی که ۳۵ هزار سال پیش می‌زیستند!

حسن مرادی سرپرست بررسی باستان شناسی دهستان رستاق با اشاره به اینکه نخستین  فصل بررسی باستانشناسی در دهستان رستاق با هدف تهیه نقشه باستانشناسی و شناخت وضعیت آثار آن انجام گرفت، اظهار داشت: هر چند از شروع فعالیت‌های باستان شناسی در استان فارس بیش از 86 سال می‌گذرد، اما شهرستان نیریز در شرق فارس به عنوان دالان ارتباطی بین فارس و کرمان هنوز ناشناخته است و اطلاعات زیادی از وضعیت آثار آن وجود ندارد.

این باستان شناس عنوان کرد: در این فصل در مجموع 110 اثر شناسایی شد که از عصر پارینه سنگی میانی تا دورۀ متاخر اسلامی تاریخگذاری می‌شوند. این آثار شامل؛ تپه و محوطه، گورهای پشته سنگی، گورستان، برکه  (آب انبار)، قنات، راه آب، استخر، خانه، خانه باغ، کاروانسرا، مقبره، قلعه، سازه، آسیاب، مسجد، حمام و درختان کهنسال است.

به گفته این باستان شناس، قدیمی ترین آثار به دست آمده سابقه حضور انسان در نیریز را حداقل به سی و پنج هزار سال پیش می‌رساند.

سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی اظهار داشت: بیشترین آثار شناسایی شده مربوط به دورۀ اسلامی و نشان دهنده اهمیت دشت نیریز در این دورۀ است.

مرادی گفت: با انجام این بررسی می‌توان تعدادی از آثار مهّم و شاخص را با در نظر گرفتن اولویت‌های حفاظتی در فهرست آثار ملّی ثبت کرد تا زمینه قانونی حفاظت از آنها فراهم شود.

گفتنی است مجوز بررسی باستان شناسی دهستان رستاق نیریز توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/