جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عاصمه جهانگیر: اتهام‌پراکنی علیه من نشانه دیگری از وجود فضای ترس در ایران است

عاصمه جهانگیر: اتهام‌پراکنی علیه من نشانه دیگری از وجود فضای ترس در ایران است

عاصمه جهانگیر تصریح کرده است که «کمپین بدنام کردن» او، وی را در «حالت تدافعی» قرار نمی‌دهد.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، گزارش «افتراآمیز» خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) علیه خود را محکوم کرده است.

خانم جهانگیر، دوشنبه چهارم اردیبهشت، با صدور بیانیه‌ای گفته که «گزارش ساختگی و مخرب» ایرنا «درستکاری و استقلال عمل من را که جامعه بین‌الملل هم بر آن صحه می‌گذارد، هدف قرار داده است».

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی در اسفندماه گذشته مدعی شد که عربستان سعودی از خانم جهانگیر دعوت کرده تا ‍«پنهانی» به این کشور سفر کند و با «دریافت ۲۰۰ هزار دلار، علیه ایران موضع‌گیری کند».

ایرنا در گزارش خود برخی از این موضوعات را « اعلام حمایت از سازمان مجاهدین خلق ایران و قاچاقچیان مواد مخدر» عنوان کرد.

ایرنا در عین حال منبع این گزارش خود را یک سایت عربی به نام «الوعی نیوز» معرفی کرده است.

اما خانم جهانگیر با محکوم کردن شدید این گزارش، گفته «هرکس که مخالفتی اساسی با بررسی‌های گزارشگر ویژه دارد، همیشه می‌تواند تردید‌های خود را مطرح کند. اما قرار دادن مسئولان یک کار در معرض افترا در حین انجام وظیفه‌ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تعیین کرده، غیرقابل قبول است».

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تأکید کرد که «این اتهام‌پراکنی‌ها متأسفانه ارزیابی‌هایی که در گزارش اولم به شورای حقوق بشر سازمان ملل داشتم را درباره وجود فضای ترس و روش‌های مشابهی که در ایران برای ساکت کردن دیدگاه‌های مخالف استفاده می‌شود، تقویت می‌کند».

عاصمه جهانگیر تصریح کرده است که «کمپین بدنام کردن» او، نه وی را در «حالت تدافعی» قرار می‌دهد و نه در روند گزارش‌های او درباره «مشکلاتی که ایرانی‌ها در زمینه حقوق، حیثیت و آزادی‌های خود با آن روبرو هستند»، اختلالی ایجاد می‌کند.