پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واکنش دکتر عبدالرضا داوری به تشبیه احمدی نژاد به «دمل چرکین» از سوی دادستان کل

واکنش دکتر عبدالرضا داوری به تشبیه احمدی نژاد به «دمل چرکین» از سوی دادستان کل

عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، سخنان محمدجعفر منتظری درباره «رسیدگی به دمل» و برخورد با رئیس جمهوری سابق ایران را «موهن» و«تهمت و افترا» خواند و حمید بقایی نیز گفته او را ناشی از انتخاب نشدن آقای منتظری به سمت وزارت دادگستری در دولت دهم دانست.

به گفته حمید بقایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهور سابق، در واکنش به این سخنان، آقای منتظری اعتراض داشته که چرا آقای احمدی‌نژاد او را به عنوان وزیر دادگستری انتخاب نکرده است.

در همین حال عبدالرضا داوری از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دادستان کل کشور نوشت که «کینه های بدریه و حنینیه در میان است و جنابعالی همچنان از عدم معرفی خود به عنوان وزیر دادگستری در دولت دهم مکدر هستید و ریشه توهین‌ها و اتهام‌زنی‌هایتان علیه رئیس جمهور سابق، از همین منبع تغذیه می‌شود».

وی سخنان آقای منتظری در یزد را «موهن و حاوی تهمت و افترا» و «ناقض قانون اساسی» خواند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، در واکنشی تلویحی به اعتراض‌ها به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در اهواز وعده داد که «نوبت» رسیدگی به این سخنان هم خواهد رسید و «باید این دُمل (نقطه چرکین) برسد، تا به آنها هم رسیدگی کنیم».

آقای احمدی‌نژاد روز دوم فروردین در یک سخنرانی گفته بود: «کسانی که فکر می کنند ملت نمی‌فهمند، نفهم‌ترین افراد روی زمین هستند. این چه سلطنتی است که در وجود بعضی‌ها پیدا شده،… بسیج شدید تا به ملت بگویید یارانه‌ها بد است و انجام ندهید؟ ۹۷ درصد چیزی را می‌خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می‌فهمی، همین ملت تو را بالا آورد.»

در حالی که برخی از نزدیکان رئیس جمهوری سابق ایران از جمله علی‌اکبر جوانفکر مخاطب این سخنان را حسن روحانی دانسته‌اند، برخی از چهره های اصولگرا از جمله محسن رضایی، مخاطب این سخنان را رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند.

پس از این اظهارنظرها، آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ با خبرنگار خبرگزاری «افه» اسپانیا نیز از ارائه پاسخ صریح در مورد برداشت‌ها از سخنرانی اخیرش در اهواز خودداری کرد.

آقای داوری در نامه خود همچنین دادستان کل کشور را متهم کرد که به عنوان عضو هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری، اقدام به «هتک حیثیت و حرمت» و «تهمت‌زنی و توهین و تهدید» محمود احمدی‌نژاد به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات کرده است.

وی در پایان این نامه خطاب به آقای منتظری نوشت که «از رفتار قانون‌شکنانه جنابعالی به کجا باید شکایت کرد و داد خود را از کجا باید ستاند؟ جنابعالی در آستانه ورود به دهه هشتم زندگی هستید؛ از مرگ بهراسید و از ظلم و جور بر کسانی که جز خداوند جبار منتقم، پناه دیگری ندارند بپرهیزید، باشد که رستگار شوید».

نامزدی آقای احمدی‌نژاد برخلاف «توصیه» رهبر جمهوری اسلامی اعتراض اصولگرایان را به دنبال داشته و آنان از احتمال رد صلاحیت او به دلیل همین سرپیچی سخن گفته اند. (راديو فردا)