چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بسته خبری

مخالفت دولت با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی

سید محمود علوی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در رابطه با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی گفت:

دولت از همان ابتدا با این دستگیری‌ها مخالف بوده و مخالف است. نظر دولت آن است که این مسئله به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و مدیران کانال‌ها آزاد شوند.

اخبار متفرقه

۵ هزار میلیارد تومان به خزانه بازگشت

فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور در تشریح اقدامات دادستانی دیوان محاسبات در خصوص مسائل مربوط به پرونده های سال ۹۵ گفت:میزان صحیح مازاد پرداخت های غیر قانونی در پرونده های مزایده ها، قراردادهای عمرانی، پرداخت های غیر قانونی و عوارض و حقوق دولتی ناشی از تصمیمات نادرست و تضییع حقوق بیت‌المال و عدم ایفای تعهدات دستگاه های دولتی در قبال خزانه ۵ هزار و صد میلیارد تومان است که در برخی رسانه ها رقم دیگری اعلام شده است.دادستان دیوان محاسبات کشور ادامه داد: دیوان محاسبات ۳۰۰ پرونده را درخصوص مباحث مذکور مورد رسیدگی قرارداد و این موضوع منجر به صدور رأی شد و در راستای اجرای آرای قطعی ۴ هزاروصدمیلیارد تومان به بیت‌المال بازگردانده شد.شجاعی افزود: دادستانی دیوان محاسبات هزارمیلیارد تومان قبل از صدور دادخواست از سوی دادستان به خزانه برگشت داد که مجموع ریالی موارد مذکور ۵ هزاروصدمیلیارد تومان می شود که توسط دادستانی به خزانه عودت داده شد، بنابراین اقدامات کل دیوان محاسبات برای عودت مازاد دریافتی‌ها و تخلفات بیش از این ارقام است.

میزان فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان

فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: میزان مطالبات پاداش بازنشستگی فرهنگیان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.وی ادامه داد: هنوز معلوم نیست که قرار است چه مقداری به این موضوع تخصیص داده شود تا آن را پرداخت کنیم، با آقای نوبخت صحبت کردیم تا قسمت‌هایی از این مطالبات را پرداخت کنیم.وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس آمار و اطلاعاتی که ما داریم، میزان فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۰ هزار میلیارد تومان نیست، اینکه تا قبل از نهایی‌ شدن گزارش گروه تحقیق و تفحص مجلس عددی اعلام شود، خلاف قانون است.

پرداخت «یارانه ۲۵۰هزار تومانی» غیرممکن است

علی ربیعی امروز در دیدار با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: به‌خاطر دارم که در سال اولی که با شما دیدار داشتم، تصمیم بزرگی گرفتیم و آن احترام به تأمین اجتماعی و آغاز مدیریت از تأمین اجتماعی بود و با تمام رنجها و پیشرفتها به سال چهارم دولت رسیدیم و امید داریم امسال بتوانیم با کمک خداوند متعال تحولات جدیدی به وجود آوریم و گره‌ای از زندگی مردم کشورمان بگشاییم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عده‌ای موضوع یارانه ۲۵۰هزار تومانی را مطرح کرده‌اند و این امر بازی با نیازهای مردم و ایجاد رضایت آنی و «غیرممکن» است.

دردسر انتشار عکس مسعود فراستی و همسرش ادامه دارد

پس از واکنش هایی به عکس مسعود فراستی و همسرش، «مرجان شیرمحمدی» همسر «بهروز افخمی» یک بار آن را تکذیب کرد ولی پس از این که مخاطبانش ادعای جدیدش را باور نکردند، این بار موضعی عصبی گرفته است. مرجان شیرمحمدی این بار با بستن بخش کامنت های اینستاگرام خود، نوشته که «این اصلن مهم نیست که جمله‌ی اولی که زیر آن عکس نوشته‌ام دروغ سیزده بود یا جمله‌ی بعدی که جمله‌ی اول را تکذیب کرده». او با این جمله تلویحا مجبور به تأیید عکس همسر مسعود فراستی شده است؛ بر خلاف تکذیب آن در روز ۱۳ به در! او نوشته است: «گر بوی کبابی رسدت رنگ مباز – ظن قوی آن است که خر داغ کنند یغمای جندقی. دماغ سوخته یعنی کسی که دود از کله‌اش بلند شده. یعنی کسی که وحشیگریش معلوم شده و خودش بی‌اعتبار شده و حالا وانمود می‌کند که نفهمیده چه بلایی سرش آمده. من اراذل و اوباش اینترنتی را داغ کرده‌ام و بوی سوختگی بلند شده، اما آنها سعی می‌کنند حواس مردم را پرت کنند تا بوی سوختگی از پنجره‌های اینستاگرام بیرون برود. مردم اصل مطلب را فهمیده‌اند. اصل مطلب این است که اگر با دوستانتان بنشینید و قهوه بخورید و عکس یادگاری بگیرید و عکس را با مردم در میان بگذارید، اوباش و اراذلی پیدا می‌شوند که مزاحم شوند و به زندگی خصوصی شما تهاجم کنند و نشان بدهند دست کمی از داعش و خمر سرخ و المثناهای تاریخی‌شان ندارند و اگر دستشان برسد سر هر کس را که زندگی می‌کند و قهوه می‌خورد و لبخند می‌زند می‌بُرّند. این اصلن مهم نیست که جمله‌ی اولی که زیر آن عکس نوشته‌ام دروغ سیزده بود یا جمله‌ی بعدی که جمله‌ی اول را تکذیب کرده. دروغ سیزده یک شوخی معمول است و آدم‌های عاقل و سالم فقط می‌خندند و می‌گذرند.» انصاف نیوز این خبر را منتشر کرد.

«مرتضی حاجی» رئیس شورای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان شد

وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات رئیس شورای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شهر تهران شد. مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات، رئیس شورای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شهر تهران شد. هم‌اکنون مرتضی حاجی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

افرادی که رأی ندهند، اسامی‌شان را اعلام می‌کنیم

نایب رئیس مجلس با انتقاد از اینکه برخی از نمایندگان هنگام رأی گیری، اعلام رأی نمی‌کنند، گفت: از این به بعد هر کسی که رای ندهد اسمش را اعلام می‌کنیم. مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت با توجه به اینکه طی روند بررسی و رای گیری مواد لایحه هوای پاک برخی از نمایندگان رأی نداده‌اند، گفت: در رأی گیری از یک ماده، 60 نفر رأی نداده و در ماده دیگری نیز 50 نفر رای نداده‌اند که از نظر شرعی و قانونی درست نیست. نایب رئیس مجلس تأکید کرد: از این به بعد هر کسی که رای ندهد اسمش را اعلام می‌کنیم.

وزیر عصبانی میکروفن خبرنگار را پرت کرد!

خبرگزاری ایسنا امروز در گزارش تصویری خود از حاشیه جلسه هیات دولت دو تصویر از آخوندی منتشر کرد که حکایت از برخورد وزیر راه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان داشت. آن گونه که خبرنگاران حاضر در صحنه روایت کردند، وزیر راه از پرسش خبرنگار در خصوص برگشتی بودن سومین ایرباس خریداری شده ایران عصبانی شده بود. خبرگزاری ایسنا ساعاتی پس از انتشار این گزارش تصویری، تصاویر آخوندی را حذف کرد.

وقتی سرود «خمینی ای امام» هم غیرقابل پخش بود

حمید شاهنگیان در مصاحبه با روزنامه وقایع اتفاقیه گفت: سرود «خميني اي امام» براي دو سال غيرقابل پخش بود! يعني مگر از «خميني اي امام» سرودي انقلابي‌تر سراغ داريد؟ دليلش اين بود که با کلمه «مجاهد» شروع مي‌شد! اين دستور را يک آدم نفهمي که هنوز هم زنده است و آن زمان در صداوسيما بود، صادر کرد. او اختيار داشت بنويسد با توجه به اينکه با کلمه‌ مجاهد شروع مي‌شود، غيرقابل پخش است. بر همين اساس، صداوسيما دو سال آن را پخش نکرد. من به‌ دليل اينکه خودم اين سرود را ساخته‌ام، روي اين موضوع حساسيت دارم.

بررسی شکایت یکی از ائمه جمعه خراسان از مطهری

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از بررسی شکایت یکی از ائمه جمعه خراسان از مطهری در جلسه امروز هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد.محمدجواد جمالی با اشاره به جلسه صبح امروز هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: شکایت معاونت حقوقی رئیس جمهور از یکی از نمایندگان به دلیل مصاحبه‌اش علیه یکی از وزرا مورد بررسی قرار گرفت و طی صحبتی که با نماینده مذکور داشتیم مقرر شد تا مستندات را ارائه دهد.وی همچنین بیان کرد: بررسی موضوع دیگر مربوط به شکایت یکی از ائمه جمعه خراسان از علی مطهری در خصوص مطلبی که در توئیت یا اینستاگرام خود منتشر کرده بود، بوده که قرار شد آقای مطهری آنچه نوشته بودند را ارائه دهند، البته باید خطبه آن ائمه جمعه نیز بررسی شود که چه بوده که آقای مطهری در پاسخ به آن چه چیزی را گفته‌اند.

واکنش حسینعلی نوری همدانی نسبت اظهارات یک اقتصاددان در صداوسیما

اسلام با اقتصاد ربوی و غیر صحیح مخالف است، اسلام در تمام ابعاد قرن ها جامعه را با رفاه، ترقی و تمدن اداره کرده است.حسینعلی نوری همدانی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به خطبه 92 نهج البلاغه گفت: گاهی تشخیص حق از باطل بسیار آسان است اما فتنه این است که حق و باطل با یکدیگر مخلوط می شود و در این جا بصیرت لازم است تا انسان تشخیص دهد و دچار گمراهی نشود.امام خمینی تاکید داشتند که فتنه زمان ما از فتنه بنی امیه خطرناک تر است، در زمان ما فتنه های فراوانی از سوی استکبار وجود دارد که نمونه هایی از آن در عراق، سوریه و بحرین مشاهده می شود. نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود به ادعای برخی افراد مبنی بر این که علما نباید در مسائل اقتصادی اظهار نظر کنند، واکنش نشان داد و تاکید کرد: می گویند فقه به معنای درس خواندن صرف است، ما سخنگو و مترجم اسلام هستیم، اسلام در تمام جهات بیان کامل و جامع دارد  بانک ها باید از تولیدکنندگان حمایت و با سودهای پایین تسهیلات ارائه کنند و الا با وضع فعلی و با توجه به سودهایی که بانک ها دریافت می کنند تولید آسیب ببیند و رونق پیدا نکند؛ از طرفی مسؤولان باید دغدغه جدی نسبت به معیشت مردم داشته باشند.متأسفانه اشراف و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد، در کشورهای دیگر کارشناسان قیمتی معین می کنند و بر آن نظارت می شود؛ اما متأسفانه در کشور قیمت ها در مناطق گوناگون بسیار متفاوت است، تعیین قیمت ها هم باید به نفع مردم باشد؛ چون نظارتی نیست کالاها را روز به روز گران می کنند.

پربیننده‌ترین برنامه‌های نوروزی تلویزیون کدام بودند؟

نوروز امسال تلویزیون با سبدی پر از سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های کودک، مستندهای متنوع و انواع ویژه‌برنامه‌ها، قبل و بعد از تحویل سال نو میزبان مخاطبان بوده است. بر اساس برداشت‌ها، شنیده‌ها و دیده‌ها شاید بتوان حدس زد کدام برنامه‌ها با بیشترین استقبال مواجه شده‌اند؛ اما مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما در یک نظرسنجی با بررسی دقیق آمار و ارقام موفق‌ترین برنامه‌های نوروزی را معرفی کرده است. در هفته اول نوروز بیننده «خندوانه» و «دورهمی» بیش از سایر برنامه‌ها بودند و برنامه «سه ستاره»، سریال‌های «علی‌البدل» و «دیوار به دیوار» نیز بیشترین مخاطب را به خود جلب کرده‌اند.

درخواست خانواده افشین یداللهی از کاربران فضای مجازی

آرش یداللهی (برادر افشین یداللهی) با انتشار متنی از همراهی و همدردی مردم با ضایعه درگذشت افشین یداللهی و همسرش تشکر کرد.متن این یادداشت که برای ایلنا ارسال شده؛ به شرح زیر است:

سلام به همه یاران و دوست داران افشین عزیز

طی این روزهای سخت و اندوهبار، شما با همدردی، همراهی و ابراز محبت‌های خود نسبت به عزیزان سفر کرده‌مان، افشین عزیز و شبنم نازنین، از غم و اندوه ما کاستید و تسلایی شدید بر این فقدان بزرگ. بازگویی خاطرات شما، انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از این عزیزان نشان دهنده عشق، محبت و عمق دوستی‌های شما نسبت به آنان بود. اکنون که بیست روز از این حادثه سترگ و تلخ می‌گذرد، درخواستم از شما دوستان و همراهان عزیز این است که از این پس از انتشار هرگونه عکس، فیلم و کلیپ از زندگی خصوصی افشین و شبنم جدأ خوداری فرمایید، تا حریم شخصی و خانوادگی آنان حفظ شود.

در پایان از کلام زیبای افشین یاری می‌جوییم؛

“هرچی آرزوی خوبه مال تو

هرچی خاطره مونده مال من