پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه ها

اخبار ویژه روزنامه ها

 

 روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

*********

کیهان
فعالیت غیرقانونی مقام ارشد دولت در ستاد انتخاباتی روحانی
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با وجود فعالیت در ریاست ستاد انتخاباتی وی، از سمت رسمی خود استعفا نداده است.
در حالی که فعالیت انتخاباتی مقامات دولتی غیرقانونی است، محمد شریعتمداری طی چند ماه گذشته به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی مشغول فعالیت بوده و همزمان در مدیریت دولتی نیز حضور داشته و در برخی سفرهای تبلیغاتی اخیر به استان‌ها نیز حضور داشته است.
در همین زمینه روزنامه شرق، در آخرین شماره سال 95 خود در مطلبی با عنوان «محمد شریعتمداری پیک انتخاباتی روحانی» نوشت: محمد شریعتمداری هم رزومه اجرایی- سیاسی پر عنوانی دارد و هم شمار سمت‌هایش در دولت یازدهم بسیار است و به واسطه آنها هم بهانه برای نوشتن درباره‌اش کم نیست. اما بهانه امروز ما برای نوشتن درباره او، وظیفه جدیدی است که از سوی رئیس‌جمهور به او محول شده است؛ او این روزها در قالب وکیل مدافع رئیس‌جمهور در نشست‌های انتخاباتی احزاب حاضر می‌شود و نقدهایشان را می‌شنود، تحمل می‌کند و اگر بتواند به آنها پاسخ می‌دهد؛ یا بسته به شرایط دولت، برای حل کاستی‌های مطرح شده از جانب دولت وعده می‌دهد. نقش رایزنی شریعتمداری در دیدارهای انتخاباتی در حالی خبرساز شده است که یک ماهی هست که از او به عنوان رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی نام برده می‌شود هر چند هنوز این خبر اعلام رسمی نشده است؛ اما رفت و آمدها و نشست و برخاست‌های این روزهای او خبر از این می‌دهد که جایگاه او در دولت روحانی بیشتر از ریاست ستاد انتخاباتی و در حد رایزن معتمد روحانی است. کما اینکه در دو جلسه اخیر اصلاح‌طلبان – شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و مجمع شورای عالی انتخاباتی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در استان‌ها- برای اعلام موضع قطعی بر سر  کاندیداتوری حسن روحانی در این نشست‌ها حاضر شد و با اصلاح‌طلبان مذاکره و در نهایت توافق انتخاباتی حاصل کرده است.
شرق ضمن اشاره به سوابق محمد شریعتمداری در جمعیت دفاع از ارزش‌ها و حمایت وی از ری‌شهری در انتخابات سال 76 نوشت: با این وجود، وی در دولت خاتمی (اصلاحات) به وزارت بازرگانی رسید… او در مهر 91 (قبل از حضور رسمی احزاب در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری) اعلام کاندیداتوری کرد و رسما به میدان آمد. شعارش «اصلاح‌طلبی ولایتمدار، بر پایه حفظ ارزش‌ها و اصلاح روش‌ها» بود. شریعتمداری آن ایام با انتخاب محسن بهرامی، سخنگوی ستاد محمدباقر قالیباف، در انتخابات 84 به سخنگویی ستاد انتخاباتی‌اش، باز هم نشان داد که به مرزهای سیاسی اعتقاد چندانی ندارد. او که خیلی زود و با جدیت به کارزار یازدهمین دوره انتخابات وارد شده بود، با اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌درنگ به نفع هاشمی رفسنجانی اعلام انصراف کرد و به تیم هاشمی پیوست. بعد از رد صلاحیت غیرمنتظره هاشمی رفسنجانی و در پی اعلام حمایت او از حسن روحانی، به ستاد انتخاباتی روحانی رفت. او معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، جانشینی رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان، جانشینی حسن روحانی در شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی را هم‌زمان به فهرست تجارب مدیریتی‌اش اضافه کرد.
این روزنامه در پایان نوشت:  خبر انتصاب شریعتمداری به ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هشتمین حکمی است که از سوی رئیس‌جمهور برای او صادر شده است. هر چند که هنوز خبری از حکم و ورود رسمی او به کارزار انتخابات نیست.
نگرانی دوسویه اصلاح‌طلبان درباره نامزد موازی روحانی
اصلاح‌طلبان درباره معرفی‌ نامزد موازی در کنار حسن روحانی دچار سردرگمی هستند.
آنها از یک سو معتقدند باید بدین روش از روحانی امتیاز گرفت، از طرف دیگر می‌دانند که معرفی نامزد موازی عملا به مفهوم اظهار بی‌اعتمادی به نامزد دیگر است و موفقیت وی را متزلزل می‌کند.
رضا خاتمی برادر رئیس‌ دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو جای نگرانی نیست که اصولگرایان چه یک نفر بیایند و یا چند نفر. روحانی نشان داده که یک تنه از پس همه اصولگرایان برمی‌آید.
اما محمدرضا تابش خواهرزاده خاتمی با ابراز بی‌اعتمادی تلویحی نسبت به توانایی روحانی در پاسخگویی به پرسش‌ها و ابهامات گفته است: وجود نامزد احتیاطی در کنار روحانی نیاز است. من اعتقاد دارم که باید برای اتفاقاتی که ممکن است در جریان انتخابات پیش بیاید، اصلاح‌طلبان باید نامزد احتیاطی داشته باشند.
نایب رییس فراکسیون امید افزود: اگر بنا بر مناظره باشد، در صورت تعدد نامزدهای اصولگرایان، نامزد احتیاطی می‌تواند کمک کار روحانی باشند و بعضی سوال‌ها که جناح رقیب مطرح می‌کنند را آنها پاسخ دهند و به نوعی کار بین آنها و روحانی تقسیم شود.
صوفی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز می‌گوید: شاید برای روحانی در جریان انتخابات اتفاقی بیفتد، پس بهتر است شخصی در کنار روحانی نامزد شود و دست اصلاح‌طلبان خالی نباشد.
اما غلامرضا انصاری قائم مقام حزب اعتماد ملی و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به برنا نیوز گفته است: اگر قرار به معرفی کاندیدای دوم باشد آن فرد آقای جهانگیری البته با هماهنگی و تایید آقای روحانی خواهد بود چون معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دولت است بنابراین مکمل آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود.
وی می‌افزاید: در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصویب شده نامزد دوم هیچ زاویه تخصصی و اجرایی و نگاه عملیاتی با دولت نداشته باشد و بتواند از کارنامه دولت یازدهم دفاع کند ضمن آنکه التزام عملی به جریان اصلاح‌طلبی داشته و در طراز ریاست‌جمهوری باشد الان در شرایط موجود آقای جهانگیری بهترین شخص متناسب با ویژگی‌های یاد شده است.
همزمان پزشکیان نایب رئیس‌ مجلس که زمانی از وی به عنوان نامزد پوششی برای روحانی یاد می‌شد، گفته است: دولت روحانی هوای مشتری (مردم) را نداشت. متاسفانه دولت هوای کسانی را که برای روی کار آمدن او زحمت کشیدند، ندارد. مردم شاکی هستند.

بومرنگ وعده‌های انتخاباتی روحانی به سوی خود وی بازگشته است
یک مجله آمریکایی ضمن اظهار نگرانی نسبت به سرنوشت حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: ذوق‌زدگی و خوش‌بینی اولیه به برجام، اکنون از بین رفته و تبدیل به خشم علیه روحانی شده است.
فارن افرز نوشت: در حالی که حسن روحانی دوران سختی را می‌گذراند، در حالی که کمتر از 2 ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران زمان باقی مانده است، مانع‌های بزرگی در برابر روحانی رئیس‌جمهور کنونی ظاهر شده است. چند هفته اخیر با افزایش انتقادات از روحانی و دولت همراه بود. این گزارش در ادامه با اشاره به برجام نوشت: حسن روحانی در کمپین تبلیغاتی موفق خود برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2013، به شدت روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرد که توافق هسته‌ای میان ایران و غرب که در آن زمان استارت گفت و گوهای آن میان ایران و دولت اوباما زده شده بود، می‌تواند موفقیت و توسعه را به کشور بازگرداند. رأی دهندگان ایرانی با اظهارات حسن روحانی موافقت کرده و از وی در صندوق‌های رأی حمایت کردند. اما وعده‌های حسن روحانی حداقل برای شهروندان عادی در ایران محقق نشد. چرا که تأثیر اتفاقات ایجاد شده پس از برجام چیزی جز تغییر و تحولات اندکی در زندگی مردم نبوده است.
فارن افرز در ادامه به انتشار نظرسنجی‌هایی درباره نظرات مردم ایران درباره برجام پرداخته و می‌نویسد: یک سال پس از امضای برجام و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بسیاری از مردم ایران معتقدند که این کشور بسیاری از مزایای وعده داده شده مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها را دریافت نکرده و وضعیت زندگی مردم در نتیجه توافق هسته‌ای بهبود پیدا نکرده است. این نتایج به عنوان افزایش مخالفت‌ها با روحانی برداشت شده است، برداشتی که در اظهارات مقامات ارشد ایران نیز دیده می‌شود.
این روزنامه‌ هشدار داد: روحانی که همه اعتبار سیاسی خود را در توافق هسته‌ای با غرب سرمایه‌گذاری کرده، احتمالاً خود قربانی برجام خواهد شد.
در همین حال روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد: هنوز هم حتی سرمایه‌گذارانی مثل شرکت فرانسوی توتال درباره همکاری با ایران با نگرانی و احتیاط کامل عمل می‌کنند. آنها باید مراقب مجازات‌های تحریمی آمریکا باشند.

مخالفت یک وکیل‌الدوله با ورود مجلس به موضوع حقوق‌های نجومی
یک وکیل‌الدوله می‌گوید مجلس نباید به ماجرای حقوق‌های نامشروع نجومی ورود می‌کرد.
بهروز نعمتی در مصاحبه با عصر ایران در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید مجلس نباید به چه موضوعی ورود پیدا کند که لزومی به دخالت مجلس در آن نبود؟» گفت: مجلس نباید به موضوع حقوق‌ها ورود پیدا می‌کرد. دولت باید این اختیار را داشت که کارش را انجام دهد و براساس قولی که داده بودند به مجلس لایحه ارائه می‌کردند.
نعمتی در ماجرای تصویب برجام- برخلاف هشدارهای کمیسیون تخصصی مجلس- نیز نقش‌آفرین بود.
در ماجرای فیش‌های نجومی، برخی مدیران بی‌کفایت با وجود ایجاد زیان‌های چندهزار میلیاردتومانی در مدیریت مالی زیرمجموعه خود، حقوق و پاداش‌های چند ده تا چند صد میلیونی دریافت می‌کردند. اما دولت با وجود اطلاع از ماجرا، تا زمان افشای موضوع متعرض آنها نشد بلکه کسانی چون حسین فریدون، از عوامل انتصاب برخی از همین مدیران بودند.
پس از آن هم سخنگوی دولت از این مدیران به عنوان سرمایه‌های نظام و کشور یاد کرد!! طبق آمارهای رسمی اعلام شده مجلس، دست کم 397 مدیر (و بنا بر برخی آمارها هزار تا 3 هزار مدیر) حقوق نجومی می‌گرفتند. جالب اینکه با اعلام سقف جعلی و غیرقانونی 20 میلیون، بسیاری از این متخلفان تبرئه شدند و برخی از همان‌ها پست‌های دیگری گرفتند!
گفتنی است در ماجرای برجام نیز برخی وکیل‌الدوله‌ها در مجلس می‌گفتند نیازی به ورود مجلس و نمایندگان به موضوع نیست.
طبق اعلام کاظم جلالی، دولت لایحه وعده داده شده درباره نظام‌بخشی به  حقوق مدیران را ارائه نکرده است.
تحرک برخی نمایندگان برای تصویب حقوق‌ 24 میلیونی مدیران، با اعتراض رسانه‌ها منتفی شد.

ایل جورناله: ایران موفق به تولید یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان شد
ایران موفق به ساخت یکی از مدرن‌ترین تانک‌های جهان شده است.
روزنامه ایتالیایی ایل جورناله گزارش داد: ایران از تولید تانکی به نام کرار که بی‌تردید یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان است، پرده برداشت. تانک کرار ساخت ایران می‌تواند مدل بروز شده تانک – Shilden72T باشد.
ایل جورناله با اشاره به اینکه کارایی این تانک پیشرفته‌ ایرانی، برابر با یک تانک تی 90 روسی است، نوشت: تانک کرار می‌تواند از نظر قدرت، تحرک و بقا در میدان نبرد با پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان رقابت کند. این تانک مجهز به یک سیستم نشانه‌گیری الکترونوری، مسافت‌سنج لیزری و با قابلیت درگیری با دشمن در هرگونه شرایط جوی و تحرکی است.
کرار می‌تواند موشک ضدتانک با هدایت لیزری شلیک کند و در برابر حملات الکترونیکی مصون بماند. این تانک مجهز به سیستم رهگیری و ارتباطی بسیار پیشرفته است. بدنه این تانک توان مقاومت در برابر انواع مهمات ضدتانک را دارد، کل سیستم آن دوزیستی است. این تانک بی‌تردید یکی از مدرن‌ترین تانک‌های جهان است.
ایل جورناله نوشت: یک سال پیش نیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از تانک جدید «تیام» رونمایی کردند که نوع بهینه یافته سبلان بود. این تانک مجهز به یک توپ 105 میلیمتری بوده و بدنه آن یک «M47M» است که از دهه 70 در ایران تولید می‌شود. این تانک نیز مجهز به یک سیستم کنترل پرتاب است.

خراسان

آخرین دستور رئیس جمهور در سال 95 چه بود؟
در حالی که بر اساس مصوبه جلسه 9 بهمن سال 95 شورای عالی اداری، مقرر شده بود به منظور رفع تبعیض و ایجاد نظام اداری پاسخگو و کارآمد، تسهیل در تحقق اهداف سیاست های کلی نظام اداری و بهبود و ارتقاء سطح حقوق شهروندی، جزئیات “حقوق شهروندی در نظام اداری” تصویب شده بود، این مصوبه 19 ماده ای با تاخیر حدودا 50 روزه، در آخرین روز کاری سال گذشته توسط حجت الاسلام روحانی رییس جمهور به همه وزارتخانه ها و موسسات دولتی ابلاغ شد.
هشدار به مدیران دولتی درباره افزایش حقوق کارمندان
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر دولت به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است علی رغم مصوبه اواخر اسفندماه سال گذشته هیئت وزیران مبنی بر افزایش 50 درصدی برخی حقوق و مزایای تعدادی از کارکنان دستگاه های اجرایی، مدیران مربوطه باید توجه داشته باشند افزایش امتیازات و فوق العاده های فوق موکول به طی مراحل پیش بینی شده در قانون و آیین نامه های اجرایی مربوطه است و هیچ یک از دستگاه های اجرایی مجاز به اعمال افزایش های مذکور قبل از طی مراحل قانونی نیستند.

ایران

ترکی الفیصل: اوباما، سعودی‌ها را فریب داد

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان گفت: اوباما دیدگاه‌هایش را با ملک «سلمان بن عبدالعزیز» درباره ایران در میان می‌گذاشت اما موضوع هایی را در این باره پنهان می‌کرد و این همان «تقلب و فریب دادن» است.
به گزارش «فارس»، «ترکی الفیصل» در برنامه «حوار دبلوماسی» (گفت‌ وگوی دیپلماتیک) افزود: «اوباما سه بار با ملک «عبدالله» پادشاه سابق عربستان دیدار کرد و پس از این دیدارها از توافق دو طرف برای مقابله با نگرانی‌ها در منطقه خبر داده بود؛ ملک سلمان نیز پس از دیدار با اوباما در سپتامبر 2015 بیانیه‌ای رسمی منسوب به دو طرف صادر و اعلام کرد طرف امریکایی اطمینان داده در راستای آنچه «فعالیت‌های خرابکارانه» ایران در منطقه نامیده شده، مقابله شود». الفیصل تصریح کرد:«چگونه اوباما این قول‌ها را داد اما بعداً عربستان را عامل افراط‌ گرایی در کشورهای دیگر از جمله اندونزی خواند؛ اینها همه مصداق فریبکاری است». این مقام عربستانی در ادامه ادعا کرد:«اوباما به ایران اجازه داده که نفوذش را در عراق افزایش دهد و وی به صورت مستقیم سیاستی مثبت در قبال سوریه و کمک به ملت آن در پیش نگرفت.»

ادعای انهدام پایگاه‌های داعش با موشک‌های ایران

نیروهای ایرانی در تلعفر حضور دارند و در عملیات مبارزه با داعش مشارکت می‌کنند ولی بغداد این مسأله را کتمان می‌کند.» به گزارش «جام نیوز»، وب سایت خبری «العربی الجدید» با انتشار این ادعا افزود: «استاندار پیشین نینوا (سرهنگ فوزی الحسنی) گفته است که الحشد الشعبی به تعدادی از موشک‌های ایران به نام قاهر مجهز شده است و ارتش عراق نیز تعدادی از آنها را در اختیار دارد که پایگاه‌های داعش را با آنها منهدم می‌کنند.» این وب سایت وابسته به قطر همچنین مدعی شد: «نیروهای ایرانی در تلعفر» حضور دارند و در عملیات مبارزه با داعش مشارکت می‌کنند ولی بغداد این مسأله را کتمان می‌کند.»

روایت پورمحمدی از مشورت روحانی با رهبری

مصطفی پورمحمدی می‌گوید: «از قبل در فضای ذهنی برخی دوستان این نکته بود. در بیرون هم مطرح بود که آیا اصلاً آقای روحانی تصمیم دارد بیاید یا نه؟ این مسأله روی رفتار کارکنان و مدیران ارشد اعضای دولت تأثیر می‌گذاشت». وزیر دادگستری در گفت‌ وگویی با «نامه نیوز» افزود: «آقای رئیس جمهوری عنوان کردند که بعضاً از من سؤال شده یا در ذهن دوستان هست که موضع من چیست؟ مطالعه کرده‌ام و با رهبری هم مشورت کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام که برنامه و خدمتم را ادامه دهم. از این جهت تردیدی نداشته باشید و کارتان را جدی انجام دهید.ایشان گفتند که با آقا دیدار کردند و آقا فرموده‌اند همان چیزی که دفعه قبل به شما گفتم، این بار هم همان‌ها را به شما خواهم گفت. هرکس هم که رأی بیاورد، من وظیفه خودم می‌دانم که حمایت کنم».

ادعای بقایی درباره نقش مرتضوی در پرونده کهریزک

حمید بقایی در پاسخ به پرسشی درباره حادثه کهریزک و نقش مرتضوی در این ماجرا گفت: «ماجرای موسوم به کهریزک، اقدامی ضد انسانی، خلاف شرع و قانون بوده و نه تنها این ماجرا، بلکه هر ماجرایی از این دست بشدت محکوم بوده و خواهد بود.» به گزارش سایت «دولت بهار»، وی همچنین درباره نقش مرتضوی هم گفت: به عنوان یک تجربه شخصی عرض کنم که آقای مرتضوی بعدها (یعنی زمانی که چنین پرونده‌ای مطرح بود و ایشان هیچ مسئولیتی در سازمان تأمین اجتماعی نداشت) مکرر به بنده گفت که در زمان وقوع ماجرای کهریزک در مرخصی بوده و در آن نقش نداشته است. حتی پس از عذرخواهی آقای مرتضوی از این ماجرا، از او پرسیدم که شما که می‌گفتید در ماجرای کهریزک نقشی نداشته‌اید، پس چرا عذرخواهی کردید؟ ایشان در جواب گفت که من از سویی تحت فشار زیاد بودم و از طرف دیگر احساس کردم که این مسأله در ایجاد التیام در روح خانواده شاکیان می‌تواند مؤثر باشد و من عملاً خواستم یک کار اخلاقی انجام داده باشم ولو علیه من مورد استفاده قرار گیرد.»
ادعای بقایی درباره بی‌گناهی مرتضوی در پرونده کهریزک در حالی است که سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت «ناجا» 27 آبان سال 92 طی گفت‌وگویی با «ایسنا» اعلام کرد: «من تاکنون در هیچ محفلی عنوان نکرده‌ام که صبح روز جمعه جلسه‌ای پیرامون اتفاقات آن زمان برگزار شد و آقای مرتضوی اصرار داشت که افراد دستگیر شده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم، بلکه آن مکان جای خطرناکی است. اما مرتضوی اصرار داشت که این افراد دستگیر شده چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می‌شوند که من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید من مخالف هستم
و مخالفت ناجا نیز ثبت شد.»

آرمان

جزئیات بازداشت یکی از مدیران محیط‌زیست

شنیده شد که دادستان عمومی وانقلاب شهرستان پاکدشت آخرین جزئیات بازداشت یکی از مدیران عالی محیط زیست این شهرستان را تشریح کرد. میزان نوشت؛ علیشپور گفت: ادامه رسیدگی به این پرونده با توجه به اینکه در صلاحیت مرکز استان تهران بود، در دادسرای کارکنان دولت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ۱۹ آبان ماه سال ۹۵ دادستان عمومی وانقلاب پاکدشت ضمن تایید خبر بازداشت یکی از مدیران عالی محیط زیست پاکدشت گفت: این فرد به اتهام اخذ و پرداخت رشوه دستگیر شده است. وی افزود: این فرد یک سال پیش به عنوان یکی از مدیران عالی اداره محیط زیست این شهرستان معرفی و پس از چند ماه خبرهایی مبنی بر اخذ رشوه از سوی وی دریافت شد. علیشپور ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که این فرد در راستای رفع مشکلات کارخانجات و کارگاه‌ها تقاضای وجوهی کرده است .

ثبت‌نام ۲۸آمریکایی برای حضور در مسابقات ایران

شنیده شد که پایگاه اینترنتی فدراسیون دو و میدانی ایران اعلام کرد ۲۸ دونده آمریکایی برای شرکت در اولین دو ماراتن بین المللی این کشور که جمعه آینده برگزار می‌شود، ثبت‌نام کرده‌اند. این گزارش همچنین می‌افزاید صدها دونده از کشورهای دیگر از جمله انگلیس، کانادا و عربستان سعودی هم برای شرکت در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند. این گزارش بدون توضیح بیشتر اظهار داشت فدراسیون دو و میدانی ایران فرایند اخذ روادید برای این افراد را تسهیل خواهد کرد. بعد از آن که ترامپ در ماه ژانویه برای اولین بار ممنوعیت مسافرتی را علیه ایرانی‌ها و شهروندان شش کشور عمدتا اسلامی اعلام کرد ایران دست به تلافی جویی زد و صدور روادید را برای آمریکایی‌ها متوقف کرد. تهران بعدا به کشتی گیران آمریکایی اجازه داد برای شرکت در یک مسابقه جهانی به ایران سفر کنند.

جزئیاتی از مشورت روحانی با رهبری

شنیده شد که وزیر دادگستری می‌گوید: از قبل در فضای ذهنی برخی دوستان و در بیرون هم این نکته مطرح بود که آیا اصلا آقای روحانی تصمیم دارد بیاید یا نه ؟ این مساله روی رفتار کارکنان و مدیران ارشد اعضای دولت تاثیر می‌گذاشت. نامه‌نیوز نوشت؛ مصطفی پور محمدی افزود: آقای رئیس جمهور عنوان کردند که بعضا از من سوال شده یا در ذهن دوستان هست که موضع من چیست؟ مطالعه کرده‌ام و با رهبری هم مشورت کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام که برنامه و خدمتم را ادامه دهم. از این جهت تردیدی نداشته باشید و کارتان را جدی انجام دهید.ایشان گفتند که با آقا دیدار کردند و آقا فرموده‌اند همان چیزی که دفعه قبل به شما گفتم، این بار هم همان‌ها را به شما خواهم گفت. هرکس هم که رای بیاورد، من وظیفه خودم می‌دانم که حمایت کنم.

تخلف مِلو فردوسی پور

شنیده شد که عادل فردوسی پور که برای گزارش بازی ایران و چین راهی ورزشگاه آزادی بود، با بسته بودن مسیرهای اطراف این بزرگراه روبه رو شد. او درباره این تصویر گفت: درباره عکسی که از من منتشر شده باید بگویم ببخشید ولی واقعا دیر شده بود و همه راه‌ها هم بسته بود و من مجبور شدم یک تخلف مِلو انجام بدهم. او در توضیح تخلف مِلو هم می‌گوید: مجبور شدم لاین مخالف ورزشگاه و دوربرگردان اتوبان را به صورت ورود ممنوع بیایم، البته خیلی هم با احتیاط آمدم اما امیدوارم دیگر مجبور نشوم چنین تخلفی انجام بدهم. فردوسی پور در پایان می‌گوید: عکسی هم که از من منتشر شده، لحظه ای است که داشتم برای پلیس راهنمایی رانندگی توضیح می‌دادم که به چه دلیل این تخلف را انجام داده‌ام.

برخورد کشتی‌های ایران و روسیه

شنیده شد که کشتی باری ایرانی راشا ۱ در هنگام لنگر انداختن در لنگرگاه آستاراخان در رودخانه ولگا با کشتی باری روسی ولگوبالت ۲۳۹ برخورد کرد. تسنیم نوشت؛ در اثر این تصادم آسیب زیادی به این دو کشتی باری وارد نشد و تنها بدنه دو کشتی آسیب دید. هیچ کدام از خدمه دو کشتی نیز در جریان این تصادم آسیب ندیده و گزارشی درباره آلودگی آب رودخانه گزارش نشده است. گزارش این برخورد به مقامات محلی داده شده و یک یدک کش به محل حادثه اعزام شده که کشتی ایرانی راشا یک را به لنگرگاه منتقل کرده است. هر دو کشتی برای انجام تحقیقات بیشتر و بازبینی‌های فنی فعلا توقیف شده‌اند. تحقیقات درباره علت اصلی این حادثه در دست بررسی است.

بازداشت ۲ عضو شورای شهر بومهن

شنیده شد که دادستان پردیس از بازداشت ۲ نفر از اعضای شورای شهر شهرستان بومهن به اتهام اخذ رشوه خبر داد. حیدر فتاحی گفت: این دو نفر در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی و تحکیم سلامت اداری و با پیگیری دستگاه قضائی و همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شدند. وی تصریح کرد: این افراد با سوء استفاده از موقعیت شغلی، از پیمانکارانی که کارهای شهرداری را به عهده می‌گرفتند، رشوه دریافت می‌کردند. دادستان پردیس خاطرنشان کرد: احتمال دارد این افراد شرکایی نیز داشته باشند که پس از دستگیری در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

دروغ ۱۳ درباره یک نماینده

شنیده شد که غلامرضا تاجگردون در واکنش به خبر انصرافش از نمایندگی که در فضای مجازی منتشر شده بوده، گفت: یک دروغ سیزده در فضای مجازی منتشر شده که به هیچ عنوان صحت ندارد. نامه نیوز نوشت، نماینده مردم گچساران در مجلس تصریح کرد: من در جایگاه خود با تمام قدرت مشغول به فعالیت هستم. وی بیان کرد: صندلی مجلس را که مردم حوزه انتخابیه‌ام با اعتماد کامل به من سپرده‌اند به هیچ عنوان ترک و با هیچ چیز عوض نخواهم کرد و با قدرت تمام به خدمت کردن به مردم ادامه خواهم داد.

توصیه قرائتی به روحانیون

شنیده شد که حجت‌الاسلام محسن قرائتی گفت: توصیه من به روحانیون این است که کم حرف بزنید و بیش از ۲۰ دقیقه حرف نزنید چرا که مردم در ۲۰ دقیقه اول، به صحبت‌ها دل می‌دهند و در ۲۰ دقیقه دوم خسته می‌شوند و در ۲۰ دقیقه آخر گوش و دل نمی‌دهند. وی اظهار کرد: متأسفانه امروز در حوزه و دانشگاه، درس‌هایی می‌خوانیم که نه واجب است و نه مستحب و نه مشکل فرد یا جامعه‌ای را حل می‌کند. حتی در رساله مراجع مطالبی هست که لزومی ندارد مانند شک بین دو و پنج که حتی هیچ جنی نیز چنین شکی نمی‌کند.

حادثه برای ۳ دختر موتورسوار قمی

شنیده شد که فردی در تماس با اورژانس از واژگونی موتور سیکلت و مجروح‌شدن سه نفر خبر داد. بلافاصله دو دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه در یکی از جاده‌های اصلی برون شهری قم اعزام شدند. با حضور نیروهای اورژانس در محل مشخص شد سه دختر ۱۵ تا ۲۰ ساله مشغول موتور سواری بودند که به یکباره موتورسیکلت واژگون شده و این افراد مجروح شدند.