شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » 892 میلیون دلار جریمه شرکت چینیZTE(زد‌تی‌ئی) برای انتقال غیرقانونی 32میلیون دلار فناوری آمریکایی به ایران

892 میلیون دلار جریمه شرکت چینیZTE(زد‌تی‌ئی) برای انتقال غیرقانونی 32میلیون دلار فناوری آمریکایی به ایران

شرکت چینی زد. تی. ای (ZTE( به دلیل نقض تحریم‌‌ها علیه ایران به پرداخت نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد.

شرکت چینی ZTE تولیدکننده تجهیزات مخابراتی نقض تحریم‌ها علیه ایران و پرداخت جریمه‌ای نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار را پذیرفته است.

یک تحقیق پنج‌ساله نشان داد که این شرکت چینی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران فرار کرده و با خرید قطعات از آمریکا و ترکیب آن با تجهیزات شرکت خود، به طور غیرقانونی آنها را به ایران صادر می‌کرده است.

علاوه بر این، این شرکت در ارتباط با ۲۸۳ محموله از تجهیزات مخابراتی که به کره شمالی ارسال شده نیز متهم شده.

جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده آمریکا این عمل شرکت زد. تی. ای را نه تنها نقض تحریم‌ها دانسته بلکه به نوعی آن را قرار دادن فن‌آوری حساس آمریکا در اختیار ایران قلمداد کرده.

ژائو تسیانمینگ مدیرعامل این شرکت به نقض قانون تحریم اذعان داشته و در بیانیه‌ای تاکید کرده که این شرکت مسئولیت آن را می‌پذیرد و به ایجاد تغییرات مثبت در شرکت فوق متعهد می‌شود.

به گفته سخنگوی شرکت زد. تی. ای (ZTE( این شرکت خریدار ۲۵ تا ۳۰ درصد از تجهیزات کلیدی شرکت‌های ایالات متحده چون کوالکام، مایکروسافت و اینتل است که ارزش معاملات آنها به ۶/۲ میلیارد دلار می‌رسد.

گزارش رویترز در سال ۲۰۱۲ که با مدیریت وزارت بازرگانی ایالات متحده تحقیقات آن صورت گرفت، افشا کرد که این شرکت چینی قراردادی به ارزش میلیون‌ها دلار با ایران امضا کرده که سخت‌افزار و نرم‌افزارهای برخی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های فن‌آوری ایالات متحده آمریکا را به بزرگترین اپراتور مخابراتی ایران بفروشد.

پرونده این شرکت برای مدتی مختومه اعلام شده بود ولی وزارت دادگستری آمریکا بار دیگر این ادعا را مطرح کرد.